نسخه چاپی

آنكار واردات نفت از ایران را متوقف نمی‌كند

با وجود تلاش‌های واشنگتن برای جلوگیری از روابط تهران و آنكارا در بخش انرژی، نخست وزیر تركیه می‌گوید این كشور هنوز برای قطع ورادات نفت از ایران تصمیمی نگرفته است.

به گزارش نما به نقل از پرس تی وی، رجب طيب اردوغان، نخست وزير ترکيه، روز جمعه (۲۷ ارديبهشت، ۱۷ مه) در موسسه بروکينگز واشنگتن گفت ميزان واردات نفت از ايران بستگي به نياز کشور او به انرژي دارد.

اين در حالي است که پس از اقدام اوليه ترکيه براي کاستن از میزان واردات نفت ايران، امريکا در دسامبر سال ۲۰۱۲ براي دومين بار پس از تحريم‌هاي جمهوري اسلامي به ترکيه اجازه داد ۱۸۰ روز نفت از ايران وارد کند.

اردوغان افزود: «امکان کاهش بيشتر واردات نفت از ايران به نياز ما بستگي دارد. زمان مشخص خواهد کرد

آمارها نشان مي‌دهد که واردات نفت خام ترکيه از ايران در ۱۳ ارديبهشت (۳ مه) به ميانگين ۱۴۰ هزار بشکه در روز افزايش يافت.

ترکيه بين سپتامبر ۲۰۱۲ و فوريه ۲۰۱۳ به طور ميانگين روزانه ۱۰۰ هزار بشکه نفت خام از ايران وارد مي‌کرد که اين ميزان در ماه مارس ۱۱۴ هزار بشکه در روز افزايش يافت. افزايش واردات نفت خام ترکيه از ايران در حالي صورت مي‌گيرد که واشنگتن تحريم‌هايي را عليه صنايع نفت و گاز ايران اعمال کرده است.

امريکا، اسرائيل و هم‌پيمانان آن‌ها همواره ايران را به پيگيري اهداف نظامي در برنامه انرژي هسته‌اي خود متهم مي‌کنند.

امريکا و اتحاديه اروپا با تکرار اين ادعاي تاييدنشده، از ابتداي سال ۲۰۱۲ ميلادي تحريم‌هايي غيرقانوني را به طراحي واشنگتن عليه ايران وضع کرده‌اند.

ايران ضمن رد اين ادعاها، همواره تاکيد کرده است به عنوان يکي از امضاکنندگان متعهد پيمان منع گسترش تسليحات اتمي (ان‌پي‌تي) و يکي از اعضاي آژانس بين‌المللي انرژي اتمي، از حق استفاده از فن‌آوري هسته‌اي براي دستيابي به اهداف صلح‌آميز برخوردار است.

افزون بر اين نمايندگان آژانس بين المللي انرژي اتمي چندين بار از تاسيسات اتمي ايران بازديد کرده‌اند، اما هيچ مدرکي دال بر انحراف در برنامه هسته اي ايران نيافته‌اند.

۱۳۹۲/۲/۲۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...