نسخه چاپی

مسن‌ترين و و جوان‌ترين‌هاي رقابت انتخابات

جوان ترین و پیرترین های انتخابات

بنا به حضور آیت الله هاشمی رفسنجانی در سن ۷۹ سالگی در انتخابات یازدهم ریاست جمهوری، مقوله سن در انتخابات پیش رو اهمیت خاصی پیدا كرده است، چنان اهمیتی كه آیت الله علم الهدی از شورای نگهبان می خواهد كه شرط سنی را در بررسی صلاحیت نامزدها لحاظ كند اگرچه كه در قانون انتخابات ریاست جمهوری محدودیت سنی برای نامزدها در نظر گرفته نشده است. آیت الله هاشمی رفسنجانی با ۷۹ سال سن در دوره یازدهم انتخابات و صادق طباطبایی با ۳۴ سال سن در دوره اول انتخابات به ترتیب مسن ترین و جوان ترین نامزدهای ادوار انتخابات هستند.




به گزارش نما، به نقل از مهر جوان ترين نامزد انتخابات رياست جمهوري در يازده دوره اي که از سال ۵۸ تاکنون برگزار شده است صادق طباطبايي بوبده است که در دوره اول با ۳۶ سال سن وارد کارزار انتخاباتي شده بود.

در آن دوره صادق خلخالي با ۵۳ سال سن مسن ترين نامزد انتخابات رياست جمهوري بود. ابوالحسن بني صدر که در آن دوره حائز اکثريت آرا شد ۴۶ ساله بود.

در انتخابات دوره دوم که دوم مردادماه سال ۱۳۶۰ و پس از عزل بني صدر برگزار شد عباس شيباني با ۵۰ سال سن مسن ترين نامزد انتخابات بود. علي اکبر پرورش با ۳۹ سال سن جوانترين نامزد انتخابات بود. محمد علي رجايي که در آن دوره حائز اکثريت آرا شده در دهه ۴۰ عمر خود بود او ۴۸ ساله بود. جالب آنکه در دوره سوم انتخابات رياست جمهوري هم که بعد از ترور و شهادت محمد علي رجايي در همان سال ۶۰ برگزار شد پيروز انتخابات باز هم در دهه ۴۰ عمر خود بود. آيت الله سيد علي خامنه اي- رهبر معظم انقلاب- که در آن مقطع از سوي مردم به عنوان رئيس جمهور انتخاب شدند ۴۲ سال سن داشتند. سيدرضا زواره اي با ۴۳ سال سن مسن ترين نامزد آن دوره از انتخابات بود. علي اکبر پرورش و حسن غفوري فرد ۳۸ و ۳۹ ساله بودند.

علي اکبر پرورش بعد از صادق طباطبايي در رديف دوم جوانترين نامزدهاي انتخابات رياست جمهوري قرار مي گيرد.

در دوره چهارم هم آيت الله خامنه اي که در آن زمان ۴۶ ساله بودند راي اکثريت را آوردند. در انتخابات سال ۶۴ علاوه بر رهبر معظم انقلاب حبيب الله عسگراولادي و سيد محمود کاشاني با يکديگر رقابت مي کردند که به ترتيب ۵۳ و ۴۳ ساله بودند.دوره پنجم رياست جمهوي در حالي برگزار شد که ديگر دوره پيروزي اعضاي باشگاه نامزدهاي چهل ساله به سرآمده بود. آيت الله هاشمي رفسنجاني در دوره پنجم انتخابات رياست جمهوري که در مردادماه سال ۶۸ برگزار شد، با ۵۵ سال سن پيروز انتخابات شد. عباس شيباني رقيب او ۵۸ ساله بود. در دوره ششم رياست جمهوري هم آيت الله هاشمي رفسنجاني ۵۹ ساله بود. جوانترين نامزد و در واقع جوانترين رقيب او در آن دوره احمد توکلي بود که ۴۲ سال سن داشت.انتخابات رياست جمهوري سال ۷۶ که به روي کارآمدن دولت اصلاحات انجاميد دو نامزد ۵۴ ساله داشت که رقابت اصلي هم بين همانها بود. سيد محمد خاتمي و علي اکبر ناطق نوري رقيبان اصلي اين انتخابات بودند. محمد محمدي ري شهري ۵۱ ساله در آن زمان، و مرحوم سيدرضا زواره اي ۵۹ ساله در آن زمان، از نامزدهاي ديگر اين انتخابات بودند.در انتخابات هفتم که از لحاظ تعداد نامزدها هم – بعد از انتخابات دوره اول- رکورد ثبت کرد سيد محمد خاتمي با ۵۸ سال پيروز انتخابات شد. شهاب الدين صدر با ۴۰ سال سن جوانترين و سيد محمود کاشاني با ۵۹ سال سن مسن ترين نامزدهاي آن دوره بودند.

تيرماه ۸۴ آيت الله هاشمي رفسنجاني در سن ۷۲ سالگي باز وارد کارزار انتخاباتي شد. او مسن ترين نامزد آن دوره از انتخابات بود. محمود احمدي نژاد که پيروز آن انتخابات شد با ۴۹ سال سن جوانترين نامزد انتخابات سال ۸۴ بود. ۴ سال بعد در انتخابات دهم مهدي کروبي رکورد مسن ترين نامزد را زد. او با ۷۳ سال سن در اين انتخابات حضور پيدا کرده بود. محمود احمدي نژاد ۵۳ ساله بود و رقباي او ميرحسين موسوي و محسن رضايي به ترتيب ۶۸ و ۵۵ سال سن داشتند.

جوانترين نامزد انتخابات پيش رو عليرضا زاکاني است که ۴۸ ساله است. آيت الله هاشمي رفسنجاني ۷۹ ساله است و محمد باقر قاليباف با ۵۲ سال سن وارد کارزار انتخاباتي شده است. ولايتي و حداد عادل هر دو ۶۸ ساله هستند. رضايي ۵۹ ساله شده است و محمدرضا عارف ۶۲ ساله است.

۱۳۹۲/۲/۳۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...