نسخه چاپی

تهدید نظامی ایران اعتباری ندارد

پایگاه اطلاع رسانی اندیشكده كارنگی نوشت: آژانس بین المللی انرژی اتمی در این هفته در گزارشی به شورای حكام یافته های خود را در ارتباط با برنامه هسته ای ایران در سه ماه گذشته تشریح كرد. روشن است كه برنامه هسته ای ایران بطور ثابت در حال پیشرفت است . هفته آینده شورای حكام زیر سایه انتخابات ریاست جمهوری ایران تشكیل جلسه می دهد تا درباره نحوه واكنش نشان دادن به این گزارش تصمیم گیری كند.

'مارك هیبز' كارشناس مقیم برلین و عضو ارشد 'برنامه سیاست هسته ای' اندیشكده كارنگی ، توضیح می دهد كه 'راهبرد ایران مبنی بر مذاكره برای به دست آوردن زمان همزمان با ادامه توسعه فناوری هسته ای ، موفقیت آمیز بوده است و این امر به معنای آن است كه مداخله نظامی محدود اسرائیل یا آمریكا برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای هر روز بیش از پیش اعتبار خود را از دست می دهد '.
هیبز خاطرنشان می كند مهمترین جنبه گزارش آژانس این است كه ایران به پیشرفت مداوم خود باوجود تحریم ها ادامه می دهد. از حیث سیاسی ، پیشرفت مداوم ایران به این معنا است كه تحریم ها موجب توقف برنامه هسته ای ایران نمی شوند.
وی درباره رویكرد جامعه بین المللی افزود: مساله اصلی این است كه هر چند منطقی در پشت تحریم های اعمال شده در این سال ها وجود دارد ! اما این تحریم ها موفق به توقف برنامه هسته ای ایران نشده اند.
پیشرفت مداوم به این معنا است كه ایران در حال گردآوری مواد هسته ای است كه ابزار چانه زنی در مذاكرات با گروه ۱+۵ هستند. كشورهای غربی در آغاز مذاكرات در سال ۲۰۰۳ درصدد 'غنی سازی صفر' ایران بودند. از آغاز ، هر سانتریفیوژی كه ایران اضافه كرده و هر كیلوگرم اورانیوم غنی شده بیشتری كه ایران گردآوری كرده ، این نتیجه (غنی سازی صفر) را بیش از پیش نامحتمل ساخته است. تداوم پیشرفت ایران نیز بیش از پیش از قدرت چانه زنی قدرت های طرف مذاكره ایران می كاهد.
هیبز در باره نحوه واكنش شورای حكام آژانس و كشورهای طرف مذاكره ایران به گزارش جدید آژانس گفت: شورای حكام در ماه سپتامبر گذشته با تصویب قطعنامه ای از تلاش های كشورهای غربی برای اعمال تحریم های جدید علیه ایران حمایت كرد اما ایران درخواست دارد كه آژانس در ازای همكاری بیشتر این كشور تحقیقات خود را پایان دهد. در حالی كه قرار است انتخابات ریاست جمهوری ایران در ماه ژوئن برگزار شود ، طرف های مذاكره ایران ممكن است از تلاش برای قطعنامه دیگری كه می تواند موجب رویارویی در نشست هفته آینده شورای حكام شود ، خودداری كنند.
وی ادامه داد: بخشی از دلیل اینكه دیپلماسی پیشرفت زیادی نداشته است ، به بدگمانی های عمیق متقابل تهران و واشنگتن و نیز ترس از مخالفت های سیاسی داخلی مربوط می شود. باراك اوباما رئیس جمهوری آمریكا و مشاوران او تمایلی به قبول ریسك سیاسی در ارتباط با ایران نداشته اند. كشورهای غربی نیز تردید دارند زیرا در ۱۰ سال گذشته ایران از نشست های فصلی شورای حكام آژانس برای به دست آوردن زمان استفاده كرده است. گزارش آژانس تائید می كند كه این تاكتیك نتیجه داده است اما همچنین می گوید كه وضعیت دیپلماتیك كنونی راه حل نیست زیرا ایران در حال تجمیع اهرم های چانه زنی است.
این اندیشكده آمریكایی در بخش پایانی مطلب خود نوشته است: معنای ضمنی این حرف این است كه هر روز كه می گذرد ، حمله نظامی برای 'از میان برداشتن' توانایی هسته ای ایران بیشتر اعتبار خود را از دست می دهد . تنها راه خروج از این وضعیت این است كه قدرت های غربی یك پیشنهاد بسیار بهتر به ایران ارائه دهند كه به خواسته های ایران در زمینه جایگاه و امنیت این كشور بپردازد اما كسی نمی داند كه آیا رهبر عالی ایران و نزدیكانش آمادگی توافق را دارند یا نه .

۱۳۹۲/۳/۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...