به گزارش نما به نقل از باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومي سازمان بازرسي كل كشور، حجتالاسلام و المسلمين مصطفي پورمحمدي صبح امروز در جمع مديران و كارمندان سازمان و در ادامه جلسات عمومي هفتگي با اشاره به ايام رحلت جانگداز حضرت امام خميني(ره) گفت: به روح بلند امام(ره) كه زنده كننده امت اسلامي و اسلام ناب بود، درود ميفرستيم، امروز چه جامعه ما، چه امت اسلامي و چه جهان انساني هنوز در پرتو شعاع امام سير ميكند.
وي با اشاره به گذشت 24 سال از رحلت امام(ره) و با بيان اينكه نقش مردان بزرگ، وارسته و خودساخته هيچگاه از بين نميرود، افزود: هر چند اين زمان خيلي طولاني است اما جايگاه و تأثيرگذاري حضرت امام خميني(ره) همچنان بالا است و احساس ميشود كه امام(ره) زنده، ناظر و نقشش در زندگي ما تعيينكننده است.
رئيس سازمان بازرسي كل كشور با تأكيد بر لزوم يادآوري خوبيها و برجستگيهاي مردان بزرگ گفت: اين تذكر دادنها و يادآوريها براي مؤمنين سودمند است و طبيعي است در روح، منش و تفكر انسان تأثير گذاشته و انسان را هدايت ميكند.
برجستهترين ويژگي حضرت امام(ره) عقلانيت است
وي با اشاره به سلوك و منش امام خميني(ره) اظهار داشت: برجستهترين ويژگي حضرت امام(ره) عقلانيت است، امام يك موجود كاملاً عقلاني و متفكر بود، امام(ره) رفتاري كاملاً عقلاني، حسابشده، هوشمندانه و با برنامهريزي داشت، بهعبارتديگر ما در شخصيت امام(ره) يك موجود متعقل و كاملاً عقلاني و با نگاه، رفتار، گفتار و برخورد عقلاني ميبينيم، امام از عاطفه و احساس نيز برخوردار بود ولي آنچه زندگي امام(ره) را شكل ميداد وجود عقلانيت ايشان بود.
امام(ره) نسبت به مسايل و تحولات سياسي فهم دقيقي داشت
پورمحمدي با بيان اينكه عقلانيت امام(ره) باعث شده بود كه وي بتواند اين همه موضوعات متداخل، متكثر و حتي متضاد را در يك مجموعه جمع كند، ادامه داد: بنيانگذار انقلاب اسلامي فراتر از زمان حركت ميكرد؛ نسبت به تحولات نگاه نافذ داشت؛ فهم دقيقي از مسايل و تحولات سياسي داشت، صحنهها كاملاً براي امام(ره) ملموس و از رويدادها يك تحليل روشن داشت، در داستان كاپيتولاسيون بهرغم اينكه خيليها عادي رفتار ميكنند، امام كاملاً قدرتمندانه ميايستد و دست به قيام عليه آن ميزند، يا اينكه در خصوص شكلگيري رژيم غاصب صهيونيستي، امام(ره) از مسيري كه اين رژيم جعلي خواهد داشت پيشبيني درستي داشت.
امام(ره) با تمام وجود به دينباور داشت
معاون سياسي جامعه روحانيت مبارز يكي ديگر از ويژگيهاي برجسته حضرت امام خميني(ره) را اخلاص وي دانست و گفت: امام(ره) در طول عمر خود و در سخنرانيهاي خود به چند آيه خاص استناد ميكردند كه از جمله اين آيات، آيه « قُلْ إِنَّمَا أَعِظُكم بِوَاحِدَةٍ أَن تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنَى وَفُرَادَى ثُمَّ تَتَفَكرُوا»(46 سبا) است، تكرار زياد اين آيه از سوي امام(ره) نشان ميدهد كه قيام براي خدا و اخلاص براي ايشان از جايگاه مهمي برخوردار است، امام با تمام وجود به دين باور داشت و حاضر نبود از دين براي خود استفاده كند، امام چيزي از دين براي خود نخواست ولي همهچيز خود را براي دين گذاشت.
امام(ره) هنگامي كه به فتوايي ميرسيد شجاعانه آن را اعلام ميكرد
وي با اشاره به فتاواي امام(ره) افزود: برخي فتاواي امام(ره) بسيار عجيب است، صدور اين فتاوا نيازمند آن است كه انسان مجذوب فرمان الهي بوده و نگران خوشآمد و بدآمد ديگران نباشد، فتواي امام(ره) نسبت به اهل سنت، از جمله نمازخواندن پشت سر امام جماعت اهل سنت يا فتوا درباره عدم حرمت بازي شطرنج از جمله فتاوايي بود كه صدور آن نيازمند جسارت و شجاعت خاصي بود.
رمز و علت موفقيت امام(ره) اعتماد به مردم بود
رئيس سازمان بازرسي كل كشور «باور و اعتماد به مردم» را ويژگي ديگر امام خميني(ره) عنوان كرد و گفت: امام(ره) با مردم تعارف نكرد؛ به مردم دروغ نگفت؛ به مردم اعتماد كرد و مردم نيز به او اعتماد كردند؛ بهعبارتديگر اعتماد موضوعي دو طرفه بين امام(ره)و مردم بود، بنده عقيده دارم در تفكر امام(ره) مردم جايگاه بالايي دارند، امام(ره) ميگفت مردم مؤمن هستند و بايد به اين ايمان بهاء داد، در تفكر، ساز و كار سياسي و حكومتداري امام(ره) مردم نقش فوقالعادهاي داشتند، در فلسفه و فقه سياسي امام(ره) مردم نقش برجستهاي دارند؛ در اين فلسفه مردم داراي نقش و جايگاه تعريفشدهاي هستند.
وي با بيان اينكه امام(ره) هم از جهت رفتاري، ذهني و عاطفي و هم از نظر منطقي به مردم بهاء داده و توجه ميكرد، افزود: رمز و علت موفقيت امام(ره) نيز اعتماد به مردم بود.
اگر بخواهيم راه، منطق و آرمان امام(ره) را برويم بايد از قانون تبعيت كنيم
وي با اشاره به قانونمداري امام خميني(ره) خاطرنشان كرد: امام(ره) به قانون باور داشت و قانون را شوخي نميگرفت، از همين رو اعلام كرد كه نهاد قانونگذار در رأس امور است، امام(ره) به مردم اعتماد داشت و علت كاميابي نظام تا امروز نيز همين اعتماد است، آنجا هم كه به مردم اعتماد نكرده و يا با اعتماد مردم بازي و قانون را توجيه كردند، با مشكل روبرو شديم، اين در حالي است كه اگر بخواهيم راه، منطق و آرمان امام(ره) را برويم بايد از قانون تبعيت كنيم.
ضرورت اجراي « أَشِدَّاءُ عَلَى الْكفَّارِ رُحَماءُ بَينَهُمْ» در جامعه
معاون سياسي جامعه روحانيت مبارز با تأكيد بر اينكه تقيد به دين امام(ره) زياد بود، گفت: رفتار امام(ره) مصداق آيه مباركه « مُحَمَّدٌ رَسُولُالله وَالَّذينَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْكفَّارِ رُحَماءُ بَينَهُمْ»(29 فتح) بود، اين آيه از قرآن كريم به نحوي متضاد و تناقض گونه است، چرا كه انسان يا بايد داراي روحيه خشن باشد تا جنگاور باشد و يا اينكه داراي روحيه لطيف باشد تا با محبت و ظاهري مليح ظاهر شود، اين آيه به مؤمنين ميگويد كه پيامبر(ص) و هر كه با پيامبر(ص) است با كفار شديد، غليظ و خشن باشد و با دوستان رحيم باشد، ما اين رفتار متضاد را كه در اوصاف پيامبر(ص)، حضرت علي(ع) ديده ميشود را در رفتار امام(ره) ديديم.
امام(ره) در مقابل كفار بسيار قاطع و بدون انعطاف بود
وي ادامه داد: امام(ره) در مقابل كفار بسيار قاطع و بدون انعطاف بود، ايشان دشمن را خوب ميشناخت كه دشمنشناسي امر مهمي است. برخورد امام(ره) مقابل دشمن را در موضوع برخورد با آمريكا شاهد بوديم؛ امام(ره) هيچگاه مقابل آمريكا كوتاه نيامد، البته معناي اين حرف آن نيست كه نبايد با دشمن با تعقل و تدبير برخورد كرد، امام(ره) در نهايت تدبير و تعقل هيچگاه فريب دشمن را نخورده و كوتاه نيامد.
امام(ره) تلاش ميكرد تا تفكرات و سلايق مختلف را زير خيمه عمومي نگه دارد
پورمحمدي در بيان ادامه تفسير آيه مذكور با بيان اينكه برخورد امام(ره) با خوديها از روي گذشت، عاطفه و احساس بود، تصريح كرد: معناي «رحماء بينهم» در اين آيه از قرآن كريم اين نيست كه صرفاً بايد با همفكر، هم تيم و هم سليقه خود مهربان بود، بلكه جايي مطرح است كه طرف مقابل ديدگاه سياسي، سليقه و فكر ما را قبول نداشته باشد، اينكه بعضاً امروزه شاهديم كه همديگر را در جامعه قبول نداشته و تحمل نميكنيم رفتار امام(ره) و اسلام نيست، برجستگي امام(ره) اين بود كه تلاش ميكرد تا تفكرات و سلايق مختلف را زير خيمه عمومي نگهداشته و اين فكر و رفتار را تبليغ و ترويج كند، از سوي ديگر اين تفكر با انقلابي بودن امام(ره) منافاتي ندارد، چرا كه اين ديدگاه، ديدگاه همان امامي است كه شديدترين برخورد را با منافقين داشت.
راه نجات، فلاح و رستگاري از نظر راه امام(ره) و رهبري عمل به توصيه قرآن درباره «رحماء بينهم» است
رئيس سازمان بازرسي كل كشور با انتقاد از تفسير برخي از بيانات مقام معظم رهبري، گفت: متأسفانه گاهي اوقات شاهديم بيانات و رهنمودهاي مقام معظم رهبري درباره عمل به «رحما بينهم» مورد تأويل و تفسير قرارگرفته و دوستان حاضر نيستند كه آن را قبول كنند، در برابر رهنمودهاي معظم له مبني بر پرهيز از پرداختن به اختلافات داخلي و يا جذب حداكثري و دفع حداقلي باز شاهد رويكرد دفعي در جامعه هستيم، آنها كه اين رويكرد را در رفتار سياسي خود دارند بايد بدانند كه خط امام و رهبري اين رفتار را توصيه نميكند، راه نجات، فلاح و رستگاري از نظر راه امام و رهبري عمل به توصيه قرآن درباره «رحماء بينهم» است.
حجتالاسلام پورمحمدي در جمع كاركنان سازمان بازرسي:
رمز موفقیت امام خمینی(ره) اعتماد به مردم بود
رئیس سازمان بازرسی كل كشور با تأكید بر ضرورت اعتماد به مردم گفت: علت كامیابی نظام تا امروز همین اعتماد است، آنجا هم كه به مردم اعتماد نكرده و یا با اعتماد مردم بازی و قانون را توجیه كردند، با مشكل روبرو شدیم.
۱۳۹۲/۳/۱۳