نسخه چاپی

ابرازنگرانی‌آمریكاازاحداث‌رآكتورهای‌جدیددرایران

آمریكا از برنامه ایران برای شروع به كار راكتور اراك در سال ۲۰۱۴ به شدت ابراز نگرانی كرد و مدعی شد كه ممكن است ایران از این مركز برای ساخت سلاح هسته‌ای استفاده كند.

به گزارش نما، رویترز نوشت: فرستاده آمریکا در جلسه آژانس انرژی هسته‌ای سازمان ملل امروز (چهارشنبه) از ابراز نگرانی شدید کشورهای غربی نسبت به ساخت رآکتور آب سنگین در نزدیکی اراک خبر داد و مدعی شد ایران در حالی که اجازه دسترسی بازرسان آژانس را به اطلاعات مربوط به طرح های این راکتور نداده است می‌تواند از این راکتور برای ساخت سلاح هسته‌ای استفاده کند.

گروه ۱+۵ در تلاش است تا با اعمال فشار به ایران این کشور را از تلاش برای پیشرفت در زمینه انرژی هسته‌ای بازدارد. اسرائیل نیز که تنها رژیم دارای سلاح هسته‌ای در خاورمیانه است ایران را به عنوان یک تهدید جدی برای موجودیت خود دانسته و از این رو با اعمال فشار به گروه ۱+۵ در صدد متوقف ساختن برنامه هسته‌ای ایران است.

هرچند ایران بارها تاکید کرده است که از تاسیسات اراک برای تولید ایزوتوپ‌های لازم برای مصارف پزشکی وکشاورزی استفاده خواهد کرد اما برخی از کشورهای خارجی مدعی هستند که تاسیسات اراک دارای کاربرد دوگانه بوده و از آن می‌توان برای تولید پلوتونیوم به منظور تولید سلاح نیز استفاده کرد.

آژانس نیز از ایران خواسته است که هرچه سریعتر اطلاعات مربوط به طراحی این مرکز را در اختیار بازرسان آژانس قرار دهد و هشدار داده است که در غیر اینصورت این تردید به وجود خواهد آمد که ایران قصد دستیابی به سلاح هسته‌ای را دارد.

۱۳۹۲/۳/۱۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...