نسخه چاپی

سلطانيه:

ایران آماده همكاری است ولی نمی‌تواند به آژانس چك سفید بدهد

عکس خبري -ايران آماده همکاري است ولي نمي‌تواند به آژانس چک سفيد بدهد

نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی در نشست خبری گفت: ایران آماده همكاری است ولی نمی‌تواند به آژانس چك سفید بدهد.

به گزارش نما به نقل از باشگاه خبرنگاران؛ سلطانيه در نشست خبري خود گفت: دوستان، اين نيز يکي ديگر از نشست‌هاي شوراي حکام آژانس بين المللي انرژي اتمي بود که به صورت عادي برگزار شد. شکي نيست که موضوع اتمي ايران در کنار ديگر مسائل در برنامه‌هاي نشست قرار داشت. چيز خاصي نبود ولي تنها چيزي که بود اين است که بعد از ده سال، خبرها خيلي ساده هستند. آنان هيچ سندي از انحراف نيافته‌اند ولي چند کشور هستند که همچنان اظهارات تکراري خود را مطرح مي‌کنند.

نماينده ايران در آژانس بين المللي انرژي اتمي گفت: شکي نيست توصيه من نيز به اين چند کشور غربي ساده است؛ دست از تقابل برداريد و قطبي سازي و سياسي سازي آژانس را متوقف کنيد و بدون تاخير بيشتر، به ميز گفتگوها بازگرديد تا گفتگوهاي خود را بر اساس احترام، برابري و اساس رويکرد گام به گام و متقابل شروع کنيم که دنباله گفتگوها با پنج بعلاوه يک است. اين تنها راه موجود است. ما نبايد با ايران و آژانس به شکل يک موضوع سياسي و بدون توجه به مسائل فني رفتار کنيم. ما نيازمند جوي آرام و سازنده و مبتني بر همکاري هستيم تا کار خود را انجام دهيم.

وي ادامه داد براساس گفتگوهاي صورت گرفته، من با اظهارات مدير کل مبني بر اينکه ما در يک چرخه بسته قرار گرفته ايم، موافق هستم. با اين حال چه کسي مسئول اين مساله است؟ شکي نيست که دبير خانه مسئول است زيرا انتظارات مشروعي وجود دارد. غير از چند مورد، متون کاملا مشروع هستند و من اين را در نشست شوراي حکام گفتم، گفتم هر کشوري که با اتهام‌هايي روبرو مي‌شود، انتظار دارد که اسناد در اختيارش قرار دهند. از اين رو تا زماني که آژانس با اين گفتمان مبني بر تحويل اسناد مربوط به فعاليت‌هاي صورت گرفته در ايران موافقت نکند، ما نيز نمي‌توانيم اين مسائل را بپذيريم. هيچ کشوري اين را نمي‌پذيرد.

سلطانيه گفت هر کسي در هر دادگاهي که با اتهام‌هايي روبرو شود، اولين چيز اين است که اسنادي براي دفاع کردن داشته باشد. اين يک مساله است؛ از ديگر سو بايد ببينيم نتيجه کار چه خواهد بود؟ اگر ما قرار باشد بر اساس پي ام دي (ابعاد احتمالي نظامي) کار کنيم که بر اساس ان پي تي، فراتر از تعهدهاي ماست، ما نيز بايد اين اطمينان را داشته باشيم که اين پرونده بسته مي‌شود. ما نمي‌توانيم اجازه دهيم اين فرايند يک دوره ده ساله ديگر نيز ادامه داشته باشد. موضوع سوم اين است که در اين گفتگوها درباره پي ام دي، آژانس به موضوع پروتکل الحاقي يا سه نقطه يک اشاره مي‌کند. اين مساله اصلا مطرح نيست. مساله آخر نيز اين که ما نمي‌توانيم بپذيريم آژانس از ما انتظار داشته باشد چک سفيد براي اقدامات بيشتر بدهيم. از ما برخي موارد از جمله سايت پارچين و چند جاي ديگر خواسته شد که ما پذيرفتيم ولي اين را بپذيريم که گفته شود در موارد ديگر، ما خواهان موارد بيشتر خواهيم بود و اين خواست‌هاي بيشتر دسترسي به سايت‌هاي نظامي باشد که نمي‌خواهند يا نمي‌توانند نامش را بياورند.

وي افزود ما خواستار يک موداليته يا چارچوب روشن هستيم و از اين رو، بر اساس اين موداليته بتوانيم کار کنيم. من امروز اين را در شوراي حکام نيز اعلام کردم، تا زماني که اين خواست‌ها بر اساس موداليته باشد و موداليته مشخص باشد، ما مي‌توانيم اجازه دسترسي به سايت‌هايي که آژانس مي‌خواهد و در چارچوب اين موداليته باشد، بدهيم.

۱۳۹۲/۳/۱۶

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...