نسخه چاپی

گزارش از قوانيني كه تصويب نشدند!

چرا مجلس هراز گاهی روی شوراها زوم می كند؟

عکس خبري -چرا مجلس هراز گاهي روي شوراها زوم مي کند؟

فوریت طرح اصلاح قانون تجمیع انتخابات ریاست جمهوری و شوراها در همزمانی آغاز به كار شوراها و دولت جدید در جلسه علنی هفته گذشته مجلس شورای اسلامی تصویب نشد.

گروه سیاسی نما : حسین گروسی نماینده مردم شهریار نماینده ای بود که این طرح را در مجلس مطرح کرد و در گفتگو با خبرنگار نما در این خصوص گفته بود که این طرح بیشتر به خاطر این بود که زمان شروع طوری باشد که دوره‌ کار نمایندگان شورای شهر شروع شده باشد و انگیزه فعالیت بیشتری داشته باشند. چون فاصله زمان تشکیل و آغاز به کار شوراهای جدید بر اساس قانون، زیاد است.

مهرداد بذرپاش نماینده مردم تهران نیز یکی از طراحان این طرح بود که در خصوص علت فوریت آن گفت: در انتخابات شوراهای شهر برخی اعضای سابق شوراها رای آوردند و برخی نیز رای نیاوردند که این امکان وجود دارد انگیزه کار کردن در افرادی که رای نیاوردند کمتر شود و به این خاطر که تصمیمات در شورای شهر روزمره است و باید هر روز تصمیم جدیدی گرفته شود این امکان وجود دارد به علت بی انگیزگی برخی افراد در کارها مشکل ایجاد شود.

به گزارش نما ، نماینده مردم تهران همچنین در دفاع از این طرح گفته بود که البته اگر خدایی ناکرده برخی افراد نیز به دنبال مفسده باشند بهترین فرصت است تا زمان شروع به کار شوراهای جدید برنامه های خود را اجرایی کنند.

اما این طرح مخالفینی هم داشت؛ کسی مثل حسین نقوی حسینی نماینده مردم ورامین که گفته بود: هنوز نتیجه انتخابات شوراها در برخی روستاها و شهرها تایید نشده و هیات های نظارت در حال بررسی اعتراضات هستند؛ بنابراین مجلس نباید طرحی را که در هفته های قبل دو فوریت آن را تصویب کرد دوباره بخواهد با یک طرح دو فوریتی تغییر دهد چرا که در تاریخ 19/3/92 طرح اصلاح قانون تجمیع انتخابات به تصویب مجلس رسید.

به هرحال این طرح در شرایطی از دستور کار مجلس خارج شد که ابتدا دو فوریت این طرح در جلسه علنی مطرح و پس از رای نیاوردن یک فوریت آن به رای گذاشته شد که آن نیز رای نیاورد.

سابقه ارائه طرح های این چنینی در مجلس به ویژه در بحث شوراهای اسلامی شهر و روستا به همین جا ختم نمی شود؛ اردیبهشت ماه سال 89 نیز نماینده لنگرود از ارائه طرح انتخاب شهرداران به وسیله مردم به هیات رئیسه خبر داد.

طرحی که لاهوتی در دفاع از آن گفته بود: طرح انتخاب شهرداران به وسیله مردم تاکنون از سوی 50 نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی امضا و برای شروع از شهرهای بالای 200 هزار نفر جمعیت در نظر گرفته شده است.

نقطه نظر نمایندگان امضا کننده این طرح این بود که مردم به این مرحله از رشد و آگاهی رسیده اند که بتوانند شهرداران را هم خودشان انتخاب کنند؛ در حالی که رئیس جمهور، مجلس و شوراها توسط مردم انتخاب می شوند مردم می توانند شهرداران را نیز خودشان انتخاب کنند تا چالش های مدیریت اجرایی کشور برطرف شود.

اما حدود یک ماه بعد سید محمد جواد ابطحی اعلام کرد که فوریت این طرح در جلسه علنی روز سه شنبه مورخ 25 خرداد ماه 1389 در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده بود که به کمیسیون شوراهای مجلس ارجاع داده شد که پس از ارایه در کمیسیون مذکور، نقطه نظرات رییس شورای عالی استان‌ها و نیز نماینده‌ وزارت کشور و نمایندگان موافق و مخالف در کمیسیون یادشده انعکاس یافت و پس از رأی‌گیری اعضای آن، کلیات طرح رد شد.
ابطحی با بیان این که در طرح انتخاب شهردار توسط مردم، هزینه‌ انتخابات و جایگاه شوراها در نظر گرفته نشده بود ابراز امیدواری کرده بود که طرح جامع و کامل‌تری درخصوص حل مشکلات شهرداری‌ها اجرا و به مجلس ارائه شود.

هرچند به نظر می رسید این طرح در واقع پاسخ به طرحی بود که تیرماه 88 با عنوان "طرح انتخاب شهرداران توسط مدیریت‌های استانی" در مجلس مطرح و طی آن اختیار انتخاب شهردارها از نمایندگان مردم در شوراها گرفته و به دولت سپرده می‌شد.

طرحی که در هیاهوی انبوه اظهارنظرهای سیاسی مربوط به انتخاب رئیس‌جمهور دهم، یک فوریت آن به تصویب رسید و به عقیده برخی ناظران سیاسی هدف اصلی آن کاهش جدی اختیارات شوراهای اسلامی شهر و افزایش اقتدار و اختیارات وزارت کشور در حوزه مدیریت شهری بود.

این طرح ها البته هیچکدام در مجلس رای نیاورده و به تصویب نرسیدند اما شاید این سوال را در ذهن ایجاد کنند که چرا مجلس هراز چندگاهی روی مساله انتخابات شوراها و مسائل وابسته به آن زوم می کند؟

۱۳۹۲/۴/۱۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...