نسخه چاپی

شرایط سقط درمانی مجاز

در سال گذشته شش هزار و 656 نفر برای دریافت مجوز سقط درمانی به مراكز پزشكی قانونی سراسر كشور مراجعه كردند كه از این تعداد چهار هزار و 818 نفر شرایط دریافت مجوز سقط درمانی را داشتند، كه این تعداد 72.4 درصد كل مراجعین خواستار مجوز سقط درمانی را در بر می گیرد.

به گزارش نما به نقل از روابط عمومي و امور بين‌الملل سازمان پزشكي قانوني كشور؛ مطابق آمارهاي موجود تعداد متقاضيان مجوز سقط درماني در سال گذشته شش هزار و 656 نفر بود، اين رقم در مقايسه با سال قبل از آن هفت درصد افزايش داشته است.

همچنين در سال گذشته استان آذربايجان غربي بيشترين كاهش را در مراجعين دريافت مجوز سقط درماني داشت، تعداد اين متقاضيان از 165 نفر در سال 1390 به 66 نفر در سال 1391 كاهش يافت. يادآور مي‌شود تمامي متقاضيان دريافت مجوز سقط درماني اين استان در سال گذشته شرايط دريافت مجوز را داشتند.

در سال گذشته در استان تهران با يك هزار و 684 مراجعه براي دريافت مجوز سقط جنين درماني در مقايسه با ديگر استان‌ها بيشترين تعداد مراجعه را داشته است كه از اين تعداد 761 نفر شرايط دريافت مجوز را داشتند.

همچنين پس از تهران، استان‌هاي خراسان رضوي با 592 مراجعه و خوزستان با 543 مراجعه بيشترين آمار مراجعين سقط درماني را در سال گذشته داشته‌اند. اين در حالي است كه در سال گذشته كمترين تعداد مراجعين سقط درماني با 35 نفر در استان سمنان ثبت شده است كه از اين تعداد متقاضي، 27 نفر مجوز سقط جنين درماني را دريافت كردند.

يادآور مي‌شود يكي از نكات ضروري براي بررسي تقاضاي سقط درماني در مراكز پزشكي قانوني سن جنين است به اين نحو كه اگر سن جنين از 19 هفته بيشتر باشد و يا بر اساس سونوگرافي، بيش از چهار ماه از زمان لقاح گذشته باشد به هيچ وجه براي فرد متقاضي مجوز سقط صادر نخواهد شد.

همچنين در صورت خطر جاني براي مادر در صورت ادامه بارداري و يا عقب افتاده و ناقص‌الخلقه بودن جنين به نحوي كه نگهداري از آن براي مادر ايجاد حرج كند از جمله مواردي است كه در صورت وجود هر يك از آن‌ها با درخواست مادر و با تشخيص سه نفر پزشك متخصص و تأييد پزشكي قانوني، مجوز سقط درماني صادر مي شود البته به شرط آنكه سن حاملگي كمتر از چهار ماه پس از لقاح باشد.

درخواست‌هاي سقط درماني بدون نياز به دستور قضايي بررسي مي‌شود

تأكيد بر اين نكته ضروري است كه زمان در رسيدگي به پرونده‌هاي سقط درماني بسيار اهميت دارد تا آنجا كه تنها مورد از وظايف پزشكي قانوني كه بررسي آن نيازي به دستور مقام قضايي ندارد، رسيدگي به موارد درخواست سقط جنين است.

بنابراين با توجه به اهميت زمان در پرونده‌هاي سقط درماني، پزشكي قانوني به مدارك متقاضيان در اسرع وقت رسيدگي و در صورت وجود شرايط قانوني با درخواست سقط جنين موافقت مي‌كند.

گفتني است متقاضيان سقط درماني كه شرايط لازم را دارند و پزشكي قانوني نيز براي آنان مجوز صادر كرده بايد پيش از پايان چهار ماهگي(19 هفتگي و ولوج روح در جنين) و در كوتاه ترين زمان پس از دريافت مجوز براي انجام سقط به بيمارستان مراجعه كنند، زيرا بيمارستان‌ها نيز پس از چهار ماهگي اقدام به سقط نمي كنند حتي اگر قبل از اين تاريخ پزشكي قانوني مجوز را صادر كرده باشد.

۱۳۹۲/۴/۱۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...