نسخه چاپی

سینمای ایران با 25 سال تاخیر، فاجعه «ایرباس» را به‌ تصویر می‌كشد

عکس خبري -  سينماي ايران با 25 سال تاخير، فاجعه «ايرباس» را به‌ تصوير مي‌کشد

پس از 25 سال، بالاخره قرار است نخستین فیلم سینمایی درباره حمله ناجوانمردانه ناو آمریكایی به هواپیمای مسافربری ایرباس ایران ساخته شود. به‌ گفته شفیع آقامحمدیان، مركز گسترش سینمای مستند و تجربی مشاركت قابل‌توجهی در این پروژه خواهد داشت و جواد شمقدری هم با این موضوع موافقت كرده است. همچنین بنیاد سینمایی فارابی نیز به دنبال بودجه‌ای است تا بتواند فیلم دیگری را در این‌باره بسازد.

* آقامحمدیان: فیلمنامه «ایرباس» قابل توجه بوده و خارجی‌ها هم آماده مشارکت هستند

به گزارش نما شفیع آقامحمدیان (مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی) در گفت‌وگو با ایسنا درباره‌ی سرنوشت ساخت پروژه‌ی «ایرباس» به کارگردانی "پکستون وینترز" و نادر طالب‌زاده گفت: مذاکره‌ای در این خصوص داشتیم که نتیجه قطعی به جلسه‌ی دیگری موکول شده است و اگر مشکل مالی حل شود، این پروژه ساخته خواهد شد.

وی ادامه داد: با توجه به شرایط جدیدی که برای تولید این فیلم به وجود آمده است، ما هم نسبت به عوامل حرف‌هایی داریم که باید به آن توجه شود.

مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی درباره کم‌توجهی به شهادت هم‌وطنانمان در حادثه حمله ناو آمریکایی به ایرباس گفت: فیلمنامه‌هایی در این خصوص نوشته شده‌اند، اما عمدتا قوی نیستند؛ اما این فیلمنامه موجود قابل‌توجه است و به گفته طالب‌زاده، خارجی‌ها هم آماده مشارکت هستند و پیشنهاد دادند کارگردان فیلم آمریکایی باشد، اما باید به نتیجه قطعی برسیم.

* مشارکت‌مان در «ایرباس» قابل توجه خواهد بود و شمقدری هم موافقت کرده است

پس از گفت‌وگوی نخست، شفیع آقامحمدیان در گفت‌وگوی دیگری با خبرنگار ایسنا، از اجرایی شدن پروژه سینمایی «ایرباس» به کارگردانی مشترک طالب‌زاده و وینتر خبر داد.

مدیرعامل مرکز گسترش سینمایی مستند و تجربی در این گفت‌و‌گو اظهار کرد: جلسه‌ای را امروز (چهارشنبه 12 تیرماه)‌ برگزار کردیم و قرار شد به میزان قابل توجهی در ساخت این پروژه مشارکت داشته باشیم و آقای شمقدری هم موافقت خودش را اعلام کرده است.

وی افزود: جلسه‌ی دیگری قرار است در روز شنبه (15 تیرماه) برگزار شود تا جزییات کار مشخص و وارد مرحله‌ی پیش تولید شویم.

* سعید اسدی به عشق ساخت فیلمی درباره فاجعه «ایرباس» به ایران آمده است / امیدوارم کمک‌مان کنند

همچنین از آنجا که سعید اسدی سال‌ها به‌دنبال ساخت فیلم درباره واقعه دلخراش «ایرباس» و شهادت جمعی از هموطنان‌مان بوده است، خبرنگار ایسنا در گفت‌وگویی با سیداحمد میرعلایی دلیل فراهم نشدن بودجه برای این پروژه را جویا شد که وی پاسخ داد:

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی درباره‌ی پروژه‌ی «ایرباس» که سعید اسدی سال‌ها به دنبال ساخت آن بوده است و با اعلام این بنیاد شکل جدی‌تری به خود گرفته، بیان کرد: آقای اسدی چندین سال دنبال ساخت این فیلم بودند و طرحش را در دوره‌های گذشته مطرح کرده بودند. قول‌هایی هم گرفته بودند، وقتی با ما مواجه شدند، فیلمنامه دچار مشکلاتی بود که با همکاری معاونت فرهنگی ما این مشکلات حل شد و به فیلمنامه خوبی رسیدیم.

وی افزود: در حال حاضر فیلمنامه قابل دفاع است و باید بازنویسی شود که آن را موکول کرده‌ایم به زمانی که شرایط ساخت فراهم باشد. به محض آنکه بودجه فراهم شود، این پروژه را که کار سنگینی است شروع می‌کنیم.

میرعلایی خاطرنشان کرد: قصدمان این است این فیلم به طریقی ساخته شود که مخاطبان جهانی داشته باشد و تلاش می‌شود این سدّ عدم اکران فیلم‌های ما درخارج از کشور هم شکسته شود.

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی با تاکید بر اینکه باید چنین واقعه ناجوانمردانه‌ای در سینمای ایران به‌تصویر کشیده شود، گفت: به‌ لحاظ موضوعی نیاز است حمله ناجوانمردانه‌ی ناو آمریکایی که به ایرباس شده است به تصویر کشیده شود تا دنیا متوجه این جنایت بشود. معتقدم تا کنون بسیار هم دیر شده است و باید زودتر از اینها درباره این موضوع فیلم می‌ساختیم.

وی با اشاره به تحریف‌هایی که از سوی خارجی‌ها در آثارشان می‌شود‌، یادآور شد: اگر ما صبر کنیم و به سراغ موضوعات مربوط به خودمان نرویم، آنها می‌آیند و آن موضوعات را به نفع خودشان تحریف و ما را نیز متهم می‌کنند. ما باید اقدامی مانند فیلم «33 روز» داشته باشیم و اگر آن فیلم هم به موقع ساخته نمی‌شد،‌ می‌آمدند و موضوع جنگ 33 روزه را تحریف می‌کردند.

میرعلایی با بیان اینکه سعید اسدی به عشق ساخت این فیلم به ایران آمده است خاطرنشان کرد: او بهترین شخصی است که می‌تواند این موضوع را به تصویر بکشد و امیدوارم مجلس و دولت هم توجه داشته باشند و هرچه سریعتر شرایط ساخت این فیلم فراهم شود. من مطمئنم ساخته چنین فیلمی اثرات خوبی در آینده خواهد داشت.

وی درباره پروژه دیگری که توسط نادر طالب‌زاده درباره‌ی ایرباس مطرح می‌شود، گفت: آن فیلم هم می‌تواند ساخته شود، اما انگیزه بسیار مهم است و سعید اسدی انگیزه‌اش برای یک کار خوب بسیار زیاد است. در واقع فیلمنامه خوب و امکانات، فیلم خوبی را پدید می‌آورد.

میرعلایی تاکید کرد: آقای قلی‌پور به عنوان تهیه‌کننده به شدت پیگیر تولید فیلم «ایرباس» است.

به گزارش ایسنا، چندی پیش خبر ساخت پروژه‌ی «ایرباس» با مشارکت آمریکا و کانادا به کارگردانی پکستون وینترز و نادر طالب‌زاده توسط موسسه رسانه‌های تصویری اعلام شد، اما با تغییر مدیریت این موسسه، مسئولیت ساخت این فیلم به مرکز گسترش سینمای تجربی سپرده شد.

موسسه رسانه‌های تصویری در آن مقطع اعلام کرده بود که ساخت فیلمی درباره هواپیمای ایرباس ایرانی A300 که توسط ناو آمریکایی وینسنس در سال 1367 در آب‌های خلیج فارس به کارگردانی پکستون وینترز و نادر طالب‌زاده و تهیه‌کنندگی بهرام حیدری و نادر طالب‌زاده را در دستور کار دارد.

«ایرباس» که صحنه‌هایی از آن نیز در آمریکا فیلمبرداری می‌شود، با نقش‌آفرینی بازیگران ایرانی و خارجی همچون (شان علی استون) و (ول کیمر) ساخته می‌شود. نویسندگی این فیلم برعهده اسکات فرانک و مینا معصومی است.

۱۳۹۲/۴/۱۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...