نسخه چاپی

ایران در جایگاه هشتم نانوفناوری جهان

دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو از كسب رتبه هشتم فناوری نانو جهان توسط ایران خبر داد و گفت: ایران در این رتبه بندی از كشورهایی نظیر ایتالیا، اسپانیا، كانادا و روسیه نیز بالاتر است.

به گزارش نما به نقل از ایسنا، دکتر سرکار که امروز در مراسم اختتامیه سومین مسابقه ملی فناوری نانو در محل دانشگاه امیرکبیر سخن می‌گفت، اظهار کرد: آنچه که امروز در حوزه فناوری نانو و دستاوردهای ملی و بین‌المللی شاهد هستیم را مرهون فعالیتهای ترویجی می‌دانیم که در این زمینه قدم اول در بحث ترویج در سال 1380 برداشته شد به نحوی که تصمیم‌گیران کلان مملکتی و مسوولان توجه‌شان به این فناوری نوظهور جذب و به این نکته توجه شد که اگر به فناوری نانو توجه نشود و به موقع برای آن اقدامی صورت نگیرد بخش اعظمی از آینده کشور را در مخاطره قرار خواهیم داد.

وی توجه به موقع به این فناوری نوظهور را از اقدامات مناسب صورت گرفته عنوان کرد و گفت: باید در تمام زمینه‌های علم یک متولی جهت مدیریت، برنامه‌ریزی، تولید علم، ترویج فناوری و تجاری سازی داشته باشیم.

به گفته وی در حال حاضر دانش عمومی کشور در حوزه فناوری نسبت به مردم خیلی از کشورهای پیشرفته در سطح بالایی قرار دارد و همچنین در این مدت تلاش شده است به دانش‌آموزان و دانشجویان به عنوان قشر تاثیرگذار در این موضوع توجه ویژه شود.

سرکار برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای مربیان و دبیران و دانش‌آموزان، برگزاری شو آموزشی و المپیاد دانش‌آموزی فناوری نانو را از جمله اقداماتی دانست که در حوزه دانش‌آموزی برای بحث فناوری نانو صورت گرفته است.

وی از ایجاد آزمایشگاه دانش‌آموزی فناوری در هفت استان کشور خبر داد و گفت: این آزمایشگاه‌ها با تجهیزات ساخت داخل و با مشارکت ادارات آموزش و پرورش و استانداری‌ها ایجاد شده است. امیدواریم که دانش‌آموزان با فعالیت در این آزمایشگاه‌ها در فرآیند آموزش به صورت عملی وارد شوند.

سرکار اعلام کرد: هدف ما این است که در هر مرکز استان یک آزمایشگاه دانش‌آموزی فناوری نانو داشته باشیم تا بتوانیم جمعیت دانش‌آموزی را در این حوزه پوشش دهیم.

وی گفت: در بحث فناوری نانو کشور دچار پوکی استخوان نخواهد شد، چرا که پی‌ریزی‌های بحث فناوری نانو از دوران آموزش و پرورش در دست انجام است.

سرکار با بیان این که در حال حاضر 14 دانشگاه در مقطع دکتری و 29 دانشگاه در مقطع کارشناسی ارشد در گرایش‌های مختلف دارای رشته فناوری نانو هستند، تاکید کرد:‌ در این زمینه نباید از قشر وسیع گروه‌های کارشناسی غافل شویم.

وی در ادامه با بیان این که بیشتر آزمایشگاه‌های فناوری نانو پژوهشی هستند، عنوان کرد: این در حالی است که ما در مقاطع کارشناسی و همچنین دوره‌های تحصیلات تکمیلی نیازمند آزمایشگاه های آموزشی نیز هستیم.

سرکار اعلام آمادگی کرد که با مشارکت دانشگاه‌ها و وزارتخانه‌های مختلف، آزمایشگاه‌های آموزشی در سطح گروه‌های کارشناسی و مقاطع تحصیلات تکمیلی ایجاد شود که در این راستا ستاد نانو آمادگی دارد یک سوم حمایت را برای راه‌اندازی این آزمایشگاه‌ها داشته باشند.

وی همچنین با اشاره به برگزاری سومین دوره مسابقه ملی فناوری نانو اظهار امیدواری کرد که بتواند برای آزمون نیز یک آزمون عملی قرار داد.

سرکار از چشم‌اندازهای بحث فناوری نانو را این گونه عنوان کرد که برنامه‌ زیر به نحوی صورت گرفته که اگر قرار باشد در بحث فناوری نانو در عرصه بین‌المللی کلوپی شکل گیرد ایران جایگاهش به گونه‌ای باشد که ایران نتواند خارج از باشگاه در نظرگرفته شود.

وی محصولات امروز فناوری نانو را داروهای هدفمند عنوان کرد و گفت: در مرحله بعد ورود داروها و پارچه‌ها و سنسورهای هوشمند در بازار شاهد خواهیم بود.

همچنین با صاحبان صنایع در حال مذاکره هستیم تا از این فناوری استفاده کنند چرا که اگر امروز از این فناوری بهره‌مند نشوند در آینده دچار رخوت خواهند شد.

۱۳۹۲/۴/۱۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...