نسخه چاپی

پیشنهادها به روحانی در مورد گشودن گره هسته​ای: از بازرسی پارچین تا تعلیق یك ساله غنی سازی 20 درصدی


به گزارش نما، عصر ایران در گفت و گویی با سیدسلمان صفوی رییس آکادمی مطالعات ایرانی در لندن و مدیر مرکز بین الملی مطالعات صلح (IPSC) با نوشت:

*شکست سیاست های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و خارجی اصولگرایان، اولین پیام نتیجه ییروزی آقای روحانی کاندید مورد حمایت اصلاح طلبان، آقایان رفسنجانی و خاتمی است. لازمه این پیام و اراده جدید ملت ایران، بازنگری اساسی نظام در رویکردها و روش های سیاست خارجی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در چارچوب قانون اساسی ، مطالبات نسل جوان، ظرفیت های کشور و شرایط جهانی است.

*رئیس جمهور شدن آقای روحانی در وهله اول مورد استقبال دولت های جهان به غیر از تل آویو و اتاوا شد. طبیعتا این یک امتیاز برای ایران شد که چهره جدید مقام ریاست جمهوری ایران، شخصیتی مقبول جهانیان از نظر اعتدال، تدبیر، تجربه، عقلانیت و دانش است.

*شخصیت چند بعدی آقای روحانی اسباب این شده است که فرصتی دوباره برای ایران جهت بازسازی موثر و سازنده سیاست خارجی تحقق یابد. به نظرم دولتهای عربستان، روسیه، آلمان، فرانسه و بریتانیا که از نزدیک در دوره دبیری شورای عالی امنیت ملی ایران با وی مذاکرات جدی سیاسی و امنیتی داشته اند، ایشان را به عنوان یک فرد حرفه ای و سیاستمدار واقع بین می شناسند که چنین برداشتی از شخصیت رئیس جمهور ایران راه را برای اعتمادسازی و بهبود روابط تا حدودی هموار می کند.

*البته ما با سنگلاخ های عدیده ای در سیاست خارجی روبرو هستیم که سیاست ورزی را برای آقای روحانی قدری مشکل می​کند. آقای روحانی باید بتواند با مذاکرات شفاف، ارایه واقعیتهایی توانایی هاو ظرفیت​های فنی، اقتصادی و دفاعی ما، شرایط جهانی و توانایی های رقبای ما، با یک نگاه واقع بینانه به رهبری به یک توافق رویکردی همراه با اخذ اختیارات از ایشان نایل گردد.

*تیم مذاکره کننده هسته ای متشکل از افرادی دارای مهارت در مذاکرات دیپلماتیک مثل دکترجواد ظریف، متحصص مسایل استراتژیک امنیت ملی مثل سرلشگر رحیم صفوی و متخصص امور حقوقی و فنی باشد.

*روحانی می تواند در قبال تعلیق تولید اورانیوم با غلظت بیست درصد برای یک دوره یکساله در قبال لغو تحریم شورای امنیت سازمان ملل، فروش اورانیوم تولید شده بیست درصد در قبال لغو تحریم اروپا و آمریکا پیشنهاد مصالحه هسته ای دهد.

*مذاکره صریح با آمریکا از موضع عزت، حکمت و مصلحت بهتر می تواند منافع ملی را تامین کند. واسطه اروپایی برای شرایط امروز خیلی مفید نیست.

*بازدید از پارچین در مقابل لغو تحریم بانک مرکزی می تواند نقطه شروع اعتمادسازی باشد. دو طرف باید گامهای عملی برای اعتماد سازی بردارند. البته بنده چندان خوش بین به مصالحه در کوتاه مدت نیستم. انتظارات طرفین از یکدیگر بسیار دور است. و نهادهای قدرت ایران نیز با هم نگاه مشترک به راه های برون رفت از تنش راندارند.

۱۳۹۲/۴/۱۶

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...