نسخه چاپی

رمضان و تمرین ستر عیوب مومنین

صالح اسكندری

رسيد مژده كه سر زد هلال ماه صيام
مه دعا و نيايش مه درود و سلام
سفره انعام و احسان الهي در حال پهن شدن است و مجال و مجلايي براي تقوا، استغفار و توبه الي الله به وجود آمده است.تقوا مقدمه مکارم اخلاق فردي و اجتماعي است.در فرازي از دعاي معروف به مکارم الاخلاق حضرت سجاد(عليه السلام) در صحيفه شريف سجاديه ابعاد مختلف زينت تقوا براي متقين که ارتباط مستقيمي با برقراري عدل اجتماعي دارند، ذکر شده است. يکي از مباني و مبادي تقوا بر اساس اين دعاي ارجمند «و افشاء العارفة و ستر العائبة»است.اين فراز يعني اينکه پروردگارا! موفقم بدار تا خوبى هاى اهل معروف را افشا نمايم و عيب كسانى را كه به آن مبتلا هستند مستور دارم . البته اين مضمون متعالي در احاديث ديگر نيز مورد تذکار قرار گرفته و بدان پرداخته شده است.
از امام على (عليه السلام) نقل است که فرمودند: اذا صنع اليك معروف فانشره و اذا صنعت معروفا فاستره .
يعني : اگر كسى درباره تو معروفى را انجام داد آن را نشر بده و شايع كن و اگر خودت درباره دگرى معروفى را انجام دادى آن را پنهان دار و به زبان نياور.
و يا از امام صادق (عليه السلام) نقل است که براى قضاى حاجات دعايى را توصيه فرموده كه با اين جمله آغاز مى شود:
يا من اظهر الجميل و ستر القبيح .اى خداوندى كه زيبايى را آشكار مى نمايى و زشتى ها را مى پوشانى .
امام على (عليه السلام) در دعاى كميل به پيشگاه الهى عرض مى كند:
كم من قبيح سترته و كم من ثناء جميل لست اهلا له نشرته .
بار الها! چه بسيار قبايحى را كه پنهان داشته اى و چه بسا تمجيد و ثناى خوبى را كه من شايسته آن نبوده ام نشر داده اى .
اين تاکيد اولياءالهي (عليهم السلام) بر ذکر خوبي ها و نقاط مثبت افراد و پوشاندن بدي ها و نقاط منفي آنها و ارتباط آن با دال و مدلول عدالت اجتماعي در جامعه متضمن يک برداشت سياسي و اجتماعي است که مي تواند نقشه راهي براي اصحاب قلم، تريبون داران، مبلغان و روحانيوني باشد که اين روزها فرصتي براي حضور در ميان مردم و تبليغ رسالات الهي پيدا مي کنند و آن برداشت اين است که اگر از مسئولي کار خوبي سراغ داريد در ميان مردم بيان کنيد و آن اقدامات مثبت را تبليغ نماييد. در عين حال اگر چه نهي از منکر با روش درست خود مي کنيد اما از افشاي مسائلي که به مصلحت جامعه و کشور نيست خودداري نماييد. اين رويکرد آثار و برکات فراواني در کشور مي تواند داشته باشد. يکي از اين خيرات اين است که زمينه ها و بسترهاي اميد و اعتماد به نفس در جامعه تقويت مي شود و مردم به اقدامات صورت گرفته در کشور و نتايج آن باور پيدا مي کنند و ديگر آنکه اگر مسئولي به خوبي اشتهار يافت براى آنكه حسن شهرت خود را در جامعه از دست ندهد به دنبال گناه نمي رود و اجتناب از گناه به هر نسبت كه باشد در صيانت از عدالت اجتماعى مؤ ثر است. در مقابل اگر مسئولي ستر عيوب و نقايصش بيفتد و معروف به بدي گردد در درجه اول از ارتکاب به معاصي فردي و اجتماعي ابا نمي کند چرا که امام على (ع) از قول لقمان حکيم فرمودند:شرالناس من لا يبالى ان يراه الناس مسيئا يعني اينکه بدترين خلق كسى است كه باك ندارد از اينكه مردم او را در حال گناه ببينند.ثانيا فردي که نقايص و عيوبش نقل هر مجلسي شود در دفاع از خود بر مي خيزد و ممکن است برافروخته شود و در عصبانيت حتي متوسل به دروغ گردد و براي اثبات بي گناهي خود دست به معصيت و گناه ديگري بزند.هر دوي اين حالات مطمئنا به عدالت اجتماعي لطمه خواهد زد.

۱۳۹۲/۴/۱۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...