نسخه چاپی

اولین ایرانی كه با ماندلا دیدار كرد

محسن پاك آیین اولین ایرانی كه پس از آزادی نلسون ماندلا رهبر مبارزه علیه نژادپرستی با وی دیدار كرده است، گفت : ماندلا همواره تاكید داشت كه در مبارزه بر ضد آپارتاید تحت تاثیر تعالیم و آموزه های امام خمینی ره بوده است.

به گزارش نما به نقل از واحد مرکزی خبر، محسن پاک آیین که در زمان آزادی نلسون ماندلا در 22 بهمن 1369 (11 فوریه 1990) سفیر کشورمان در زامبیا بود گفت : ماندلا دو هفته پس از آزادی به لوزاکا پایتخت زامبیا سفر کرد، ما هم در فرودگاه به استقبال وی رفتیم، به محض اینکه مرا شناخت، گفت در جریان مواضع و حمایت های جمهوری اسلامی ایران از مبارزه علیه آپارتاید هستم ، سلام مرا به آیت خامنه ای رهبر انقلاب اسلامی و به رئیس جمهوری ایران برسانید.

پاک آیین افزود: به فاصله اندکی و در اول فروردین 1370(21 مارس 1990) در حاشیه مراسم سالروز استقلال نامیبیا با ماندلا مجدد دیدار کردم ، وی در این دیدار گفت : من تحت تاثیر تعالیم امام خمینی ره قرار گرفته ام ،ما هم به این نتیجه رسیدیم که شیوه انقلابی تنها راه مبارزه با استکبار و استعمار است، چرا که آنها زبان صلح را نمی فهمند .

سفیر وقت ایران در زامبیا همچنین گفت : ماندلا در آن دیدار پذیرفت که به ایران سفر کند، و مدتی بعد در مرداد 1370 و در شرایطی که هنوز نظام آپارتاید فرونپاشیده بود، ایشان به تهران سفر کرد ، در این سفر مقام معظم رهبری ایران بر حمایت از ایشان تاکید کردند و ماندلا بارها از این دیدار و حمایت ها یاد کرده است .

پاک آیین همچنین افزود : آقای نلسون ماندلا یکبار نیز در دیدار با مرحوم سید احمد آقا خمینی فرزند امام خمینی ره نیز تاکید کرده بود که من تحت تاثیر اندیشه های امام خمینی ره بودم و با الهام از آموزه های ایشان بود که این مبارزه را به پیش بردم .

وی افزود: یکی از ویژگیهای ماندلا این بود که هیچ وقت روحیه انقلابی خود رافراموش نکرد و همیشه به دوستانش وفادار بود، وقتی نظام آپارتاید فرو ریخت ، و وی رهبر افریقای جنوبی شد، امریکا و برخی از کشورها سعی در اخلال در روابط ایران و افریقای جنوبی و جلوگیری از خرید نفت ایران توسط این کشور را داشتند، اما ماندلا با سخنرانی تاریخی به دفاع از انقلاب اسلامی و روابط با ایران پرداخت .

پاک آیین با تاکید بر اینکه نلسون ماندلا پس از 27 سال اسارت درست در روز 22 بهمن 1369 آزاد شد افزود در واقع این روز هم برای مردم ایران و هم برای مردم افریقای جنوبی روز تاریخی و خاطره انگیزی می باشد.

وی افزود: ماندلا نه تنها یک مبارز و سیاستمداربود که بر نظام آپارتاید فایق آمد بلکه وی یکی از دوستان با وفای انقلاب اسلامی ایران بود.

۱۳۹۲/۴/۱۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...