نسخه چاپی

دكتر ابراهيم فياض:

با انتخاب دكتر روحانی تغییر خاصی در سیاست خارجه اتفاق نخواهد افتاد

حرفهای ولایتی را فقط دردوره وثوق الدوله قاجارمی شد فهمید و رضایی هم غرب گرایانه سخن می گفت. قالیباف هم حدودا همین حرفهارا میزد.و اتفاقا روحانی بسیار ملی گرایانه تر و ایران گرایانه تر نسبت به بقیه حرف می زد. و مردم این مسئله را احساس كردند.

به گزارش نما، دکتر ابراهیم فیاض استادمردم شناسی دانشگاه تهران درمصاحبه با هم اندیشی به تحلیل انتخابات ریاست جمهوری اخیر و پیروزی حسن روحانی درآن پرداخت مشروح این گفتگو در ادامه می آید.

- علت اینکه نتیجه انتخابات ریاست جمهوری با پیروزی آقای روحانی پایان یافت چه بود؟
شرایط اصولگرایان دراین انتخابات خوب نبود.مثل اختلافات بین دولت و مجلس که دو طرف حاضرنشدند حتی حرفهای بزرگان را دراین رابطه گوش کنندوبه اختلافات خود ادامه دادند.و یااکثر گروههای اصول گرا به فکر کسب قدرت سیاسی بودند.وبیشتر درپی این بودند که آینده سیاسی نظام دستشان باشد.متاسفانه اختلاف درونی بین اصولگرایان بسیار بود تاحدی هیچ کدام حاضر نشدند به نفع کسی دیگر کنار بروند.دراین انتخابات دربین اصولگریان خود محوری جای اصول گرایی را گرفته بود.درست مثل شورای شهر دوره اصلاح طلبان که باعث انحلال شورا شد.

- اگر قراربود ائتلافی صورت بگیرد، باید روی چه کسی ائتلاف می شد؟ و بقیه به نفع او کنار می رفتند؟ ائتلاف باید در قالب چارچوب و معیارمشخص باشد ولی نامزدهای اصولگرا حرفشان در مناظره ها با یکدیگر بسیار تفاوت داشت. تاحدی که حرفهای غربگرایانه ای که آقای ولایتی در مناظره ها می زد شبیه حرفهای وثوق الدوله دوره قاجار بودکه از وابستگی شدید به غرب صحبت می کرد.بااین شرایط ائتلاف خیلی دشواربود.

آیا با انتخاب آقای روحانی بازهم شاهد اقدامات مشابه دوره های سازندگی واصلاحات خصوصا در حوزه های اقتصاد و فرهنگ خواهیم بود؟

خیر .زمانه تغییر کرده است ،نه اصول گرایان آن اصول گرایان سابق هستندو نه اصلاح طلبان آن اصلاح طلبانی هستندکه درگذشته بودندو نه حتی تکنو کراتها ، تکنو کراتهای سابق هستند.ساختارها عوض شده است.و ساختارهای بسیار متفاوتی به وجود آمده است.وسیاستهای اقتصادی هاشمی و فرهنگی خاتمی ادامه پیدا نخواهد کرد.
- تاثیر این انتخاب بر سیاست خارجه به چه شکلی خواهد بود؟
تعیین مسیرهای کلی سیاست خارجه و امنیت با رهبرمعظم انقلاب است.وقطعا خارج از این موضع تصمیمی گرفته نخواهد شد.

- آیا انتخاب آقای روحانی را شما عدول مردم از گفتمان اصول گرایی می دانید وآیا مردم دراین انتخابات عملگرایانه رای دادند؟مردم در ایران هیچ گاه به شخص رای نمی دهند بلکه به ضد یک شخص رای می دهند انتخاب آقای روحانی هم به همین شکل بود.مردم وقتی رفتارهای اخیر اصول گرایان را دیدند به اقای روحانی رای دادند.
عرافان گرایی افراطی و غرب گرایی در دوره دوم احمدی نژاد زیاد رخ داد.مثل رابطه با آمریکا وبحث هایی که دراین پیرامون مطرح شد.و مردم اتفاقا به ضد غربگرایی رای دادند. حرفهای آقای ولایتی را فقط دردوره وثوق الدوله قاجارمی شد فهمید و آقای رضایی هم غرب گرایانه سخن می گفت. قالیباف هم حدودا همین حرفهارا میزد.و اتفاقا روحانی بسیار ملی گرایانه تر و ایران گرایانه ترسخن می گفت. ومردم این مسئله را احساس کردند.
آقای جلیلی هم خیلی دیر وارد میدان شد وچاچوب های گفتمانی و ساختارهای فکری هم خیلی درست تنظیم نشد.وخیلی نتوانست بحث علمی عمیقی بکند.

- چهار سال بعد رقابت انتخاباتی به چه شکلی خواهد بود؟

از همین امروز باید گروههای اجتماعی شروع به اندیشه پردازی کنند و این اندیشه ها تبدیل به جنبش های اجتماعی شودوسپس آن تبدیل به ساختارهای سیاسی کنند.
باید توجه داشت که دوسال بعد انتخابات مجلس درپیش است و اگر این اندیشه پردازی و جنبش های اجتماعی شکل نگیرد ممکن است ،دوباره اتفاق سال ۹۲ تکرارشود.

- پایین آمدن قیمت ارزو سکه را چگونه ارزیابی می کنید؟

این بحثها موقتی است و خیلی مهم نیست وبایدروی علت آن مطالعه کرد واینکه چه شد قیمت ها یکدفعه بالا رفت و ناگهان به این صورت پایین آمد.اما باید توجه داشته باشیم که اگر ما کوچکترین انفعالی از خود نشان دهیم غرب تحریمهای جدید اعمال خواهد کرد.


- آقای روحانی متعلق به جناح راست سنتی هستند، آیا حمایت اصلاح طلبان و دوم خردادی ها که همیشه بخشی از هویت خودرا در تقابل با این جناح تعریف کرده است عجیب نیست؟
آقای روحانی یک پراگماتیست(عمل گرا ) جدیدهستند. وهمچون راست سنتی که محافظه کارانه رفتار می کرد،ایشان هم بابرخی حرفهایش نشان می دهد که به دنبال ثبات وآرامش است.ودرپی حرکتهای تندو افراطی نیست.

- آیا حمایت سران اصلاحات از یک راست سنتی به معنای مرگ این گروه نیست؟
به نظرم مرگ اصلاحات نداریم .هم اصلاحات درجامعه وجود دارد و هم اصولگراها درصحنه هستند ضمن اینکه مردم به روحانی رای دادند و اصلاح طلبان دراین انتخاب نقش چندانی نداشتد.

۱۳۹۲/۴/۱۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...