نسخه چاپی

شواهد دال بر چه حقيقتي است؟

واكاوی بازار دارو

در حالی تازه‌ترین آمار گمرك ایران حاكی از كاهش قابل ملاحظه واردات برخی از انواع دارو در سه ماه نخست سال جاری است كه وزارت بهداشت كماكان بر این موضع تاكید دارد كه هیچ گونه كمبود دارویی در كشور وجود ندارد.

به گزارش نما به نقل از شریان، موضعي که با نظرهاي متناقض ديگري روبرو شده و سر انجام اين چرايي را بوجود مي آورد که چه کسي راست مي گويد.
بر همين اساس در حالي معاون دارویی سازمان غذا و دارو مي گويد تنها ۱۰ قلم داروي ناياب در بازار وجود دارد که به اعتقاد رئيس سازمان نظام پزشکي اين عدد را بايد ۱۵ برابر نمود.
شمسعلی رضازاده در سمت معاون دارویی سازمان غذا و دارو طي گفت‌ وگو با پانا، با بیان اینکه هیچ دارویی نیز در گمرک نمانده است و همه داروها از گمرک ترخیص شده یا در مرحله ترخیص از گمرک قرار دارد، اظهار کرده است : با اختصاص ارز با نرخ جدید برای واردات دارو و مواد اولیه دارو، کلیه داروهایی که از قبل در گمرک مانده بود ترخیص شد و دیگر چیزی به عنوان داروی مانده در گمرک نداریم.
وی اضافه کرد: البته ممکن است اقلام آرایشی و بهداشتی در گمرک مانده باشد، اما داروی ضروری و مورد نیاز ترخیص شده است.
معاون دارویی سازمان غذا و دارو با اعلام اینکه داروهای ساخته شده وارداتی هم با ترخیص داروها از گمرک، وارد بازار می شوند، اظهار کرد: هیچ کمبود دارویی در کشور وجود ندارد.
وی همچنین با اشاره به موضوع داروهای نایاب نیز گفت: تعدادی داروهایی که نایاب است از عدد ۱۰ انگشت دست فراتر نمی رود که این موضوع هم نگران کننده نیست، چون داروهای خارج از فهرست رسمی داروهای کشور است.
رضا زاده در پایان درخصوص کمبود دارو در کشور به پانا گفت:‌ نمی توان ادعا کرد که کمبود دارو در کشور به صفر می رسد، اما مردم نباید برای تامین داروهای مورد نیاز خود دغدغه ای داشته باشند.
اين در حالي است که از سوي ديگر رئیس منتخب سازمان نظام پزشکی کشور نسبت به کمبود ۱۵۰ قلم دارو در بازار هشدار داد و گفت: تخصیص یارانه به دارو تکرار تجربه تلخی است که در سال‌های گذشته در بحث یارانه داشته‌ایم.
علیرضا زالی در گفت‌وگو با فارس افزود : از مهمترین اولویت‌های حوزه نظام سلامت بحث دارویی است و نگرانی که در این حوزه ایجاد شد تغییر ساز و کار ارز از مرجع به مبادلاتی بود این تغییرات، فضای روانی نگران کننده‌ای را برای تأمین داروی کافی بیش از گذشته برای مردم به وجود آورد.
رئیس منتخب سازمان نظام پزشکی کشور در مورد کمبودهای دارویی گفت: اگر چه آمار دقیقی در این زمینه موجود نیست اما از ۵۰۰ قلم داروی موجود در سطح بازار به نظر می‌رسد ۱۵۰ قلم دارو با کمبود مقطعی مواجه باشد.
زالی گفت: به عنوان مثال در حوزه مغز و اعصاب بسیاری از داروهای ضروری این حوزه یا به سختی تهیه می‌شود یا به اندازه کافی در اختیار بیماران وجود ندارد و باید تأمین این قبیل داروها در اولویت اساسی نظام سلامت قرار گیرد.
وی گفت: شاید لازم باشد برای حل این مشکل در قالب طرح و لایحه تسهیلات مالی و اعتباری جدیدی با استفاده از ذخایر ارزی برای تأمین داروها شکل بگیرد.
زالی گفت: اگر چه تاکنون ۶۵۰ میلیون دلار در بحث ارز مبادلاتی صرف شده اما علاوه بر در دسترس نبودن و کمبود مقطعی دارو، بحث گران شدن این داروها نیز مطرح شده است.
به هر حال دارو یکی از اقلامی است که بیشترین سهم را در بین کالاهای وارداتی در اختیار دارد. ارزش سالانه واردات دارو بالغ بر چندین میلیارد دلار می‌شود. با این وجود تحولات ارزی رخ داده طی چند ماه گذشته باعث شده تا فرایند واردات دارو دچار مشکل شود.
دارو و برخی تجهیزات پزشکی سال قبل در اولویت نخست واردات کالا قرار داشتند و برای واردات نیز ارز مرجع دریافت می‌کردند اما بانک مرکزی از اوایل اردیبهشت امسال ارز مرجع واردات دارو را حذف و اعلام کرد که از این پس دارو صرفا با ارز مبادله‌ای وارد خواهد شد.
سازمان غذا و دارو نیز چندی بعد از آغاز روند اختصاص ارز مبادله‌ای به واردات دارو خبر داد. این در حالی است که بانک مرکزی در سال ۱۳۹۱ بیش از سه میلیارد دلار ارز مرجع به واردات دارو اختصاص داده بود. طی دو ماه نخست امسال هم حدود ۵۰۰ میلیون دلار به واردات دارو، مواد اولیه دارویی و تجهیزات پزشکی اختصاص یافت.
براساس گزارش‌های منتشر شده مقادیر زیادی دارو و مواد اولیه دارویی به دلیل مشکلات ارزی به وجود آمده در گمرک‌ها انباشت شده و گمرک به آنها اجازه ترخیص نمی‌دهد. اگرچه آمار دقیقی از میزان انباشت دارو در گمرک‌ها در دست نیست اما این نگرانی وجود دارد که انباشت بیش از حد دارو در گمرک‌ها به فاسد شدن و از بین رفتن این داروها منجر شود.
در همین حال وزیر بهداشت در جدیدترین اظهارات خود با اشاره به اینکه مشکل دارو در کشور حل شده است، گفت که بانک مرکزی مجوزهایی را داده است تا هر کسی بتواند دارو را وارد گمرک کند و براساس استانداردهای ما مواردی که ارز آنها تعیین شده یا نشده می‌توانند از گمرک ترخیص شوند.
از سوی دیگر مدیرکل نظارت بر ارزیابی دارو و مواد مخدر سازمان غذا و دارو نیز به تازگی خبر داد که در حال حاضر هر دو هفته یک بار ثبت سفارش‌های انجام شده دارو را به طور منظم به بانک مرکزی اعلام می‌کنیم. مشکلات مربوط به گمرک و ماندن داروها نیز طی جلساتی که با مدیران گمرک برگزار شد تا حدودی حل شده است و توانستیم با توافقات حاصل شده برخی از کمبودها را حل کنیم.
اگرچه یک عضو اتحادیه واردکنندگان دارو در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه هنوز مشکل دپوی دارو در گمرک‌های کشور حل نشده است، گفته که رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران چندی پیش از سه رقمی شدن تعداد داروهای دچار کمبود شده در بازار خبر داد. حال چطور می‌شود در عرض مدتی کوتاه این کمبود برطرف شده باشد؟! مگر اینکه گمرک همه داروهای دپو شده را ترخیص کرده باشد که چنین چیزی بر اساس شواهد رخ نداده است.

۱۳۹۲/۴/۱۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...