نسخه چاپی

نیویورك، دوشنبه یا ریاض؛ مقصد نخستین سفر دیپلماتیك روحانی كجاست؟

از همان روزهای آغازین انتخاب حجت الاسلام حسن روحانی به عنوان رئیس جمهور منتخب، دیدارهای وی با شخصیت های مختلف آغاز شده و تا كنون نیز ادامه دارد.

اما فارغ از دیدارهایی که حسن روحانی با مسئولان داخل کشور تاکنون داشته است بحث دیدارهای دیپلماتیک رئیس جمهور منتخب به واسطه شرایط حساس ایران در مجامع بین المللی از اهمیت بالایی برخوردار است و بسیاری در انتظار آغاز رسمی فعالیت های دیپلماتیک حسن روحانی هستند.
با توجه به سابقه ای که حسن روحانی در حوزه دیپلماسی دارد، بسیاری انتظار تغییرات گسترده در دستگاه دیپلماسی کشور را دارند و منتظر برقراری رابطه ایران با بسیاری از کشورها که طی سال​های اخیر رابطه با آنها قطع شده است هستند.
بر همین اساس پس از مشخص شدن نتیجه انتخابات ریاست جمهوری گمانه زنی​هایی در خصوص سیاست روحانی در حوزه دیپلماسی مطرح شده و بسیاری از کشورها طی پیام هایی پیروزی روحانی در انتخابات ریاست جمهوری را تبریک گفته اند.

نخستین دیدار دیپلماتیک روحانی در کسوت رئیس جمهور منتخب
یک هفته پس از مشخص شدن نتایج انتخابات بود که نخستین دیدار دیپلماتیک حسن روحانی با عدنان منصور وزیر خارجه لبنان برگزار شد و این دیدار نشان داد که روحانی برای بهبود روابط دیپلماتیک عزم خود را جزم کرده است.

روحانی

وزیر امور خارجه لبنان درباره نتیجه این دیدار گفت که طرفین برگسترش هر‌چه بیشتر روابط دو کشور تاکید داشتند زیرا دو کشور دارای توافق‌نامه‌ها و پروتکل‌های متعددی در زمینه‌های اقتصادی‌، فرهنگی و تجاری هستند‌.{اینجا}

مقصد نخستین سفر دیپلماتیک

طی روزهای اخیر این سوال که «مقصد نخستین سفر دیپلماتیک رئیس جمهور یازدهم ایران کدام کشور است؟»، از اهمیت بالایی برخوردار شده است و اخبار ضد و نقیضی در این زمینه منتشر می شود.

بر همین اساس طی روزهای اخیر روزنامه العرب از تدارک عربستان سعودی برای سفر قریب الوقوع "حسن روحانی" رئیس جمهور منتخب به آن کشور خبر داده بود. اما علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه ایران صبح امروز اعلام کرد که من این مسئله را از رسانه‌ها شنیدم و اطلاعی در این باره ندارم.

این در شرایطی است که "همراه خان ظریفی" وزیر امور خارجه تاجیکستان از حسن روحانی، رئیس جمهور منتخب کشورمان برای شرکت در اجلاس آب که 13 مردادماه در دوشنبه برگزار می شود، دعوت کرده است.

گفته می شود ایران قرار است در این اجلاس که یک روز پس از مراسم تنفیذ ریاست جمهوری در ایران برگزار می شود در رأس هیأتی بلند پایه حضور پیدا کند.{اینجا}

روحانی

به این ترتیب می توان گفت که نخستین سفر دیپلماتیک حسن روحانی در کسوت ریاست جمهوری به مقصد دوشنبه و به منظور حضور در اجلاس آب صورت خواهد گرفت.

سفر به نیویورک

در شرایطی که دوشنبه مقصد نخستین سفر دیپلماتیک حسن روحانی خواهد بود چندی پیش سایت مشرق اعلام کرد که تیمی از دیپلمات ها مامور ارزیابی سفر روحانی در اوایل مهرماه به سازمان ملل متحد شده اند.

در صورتی که ارزیابی این تیم حکایت از آن داشته باشد که سفر روحانی می تواند منافع ویژه ای را برای نظام به همراه داشته باشد وی عازم نیویورک خواهد شد.

۱۳۹۲/۴/۱۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...