به گزارش نما این استاد دانشگاه در گفتوگو با ایسنا، در مورد ضرورت تبیین دقیق گفتمان اعتدالگرایی و شاخصهها و مولفههای آن، با اعتقاد بر اینکه عموما در مورد مفاهیم کلی که جنبه ارزشی مییابند مخالفت زیادی در سطح جامعه دیده نمیشود، افزود: در این حالت حتی بزرگترین و سفاکترین دیکتاتورها هم خود را هوادار آزادی نشان میدهند و شاید از منظر آنها برداشت درست از آزادی، برداشت آنهاست و یا ظالمترین دیکتاتورها هم خود را علاقهمند به عدالت مینمایند پس این مفاهیم در کلیتش چندان مخالفی ندارد، اما بنا بر ضربالمثلی شیطان در جزئیات ظهور میکند.
مدیرعمل خبرگزاری آریا در این ارتباط ادامه داد: از این رو باید در مورد این مفاهیم از سطح کلیات به سوی جزئیات رفت. باید مفاهیم کلی تعریف دقیق و ملموس شود.
وی با بیان اینکه اعتدال تقریبا در حوزه سیاست معادل میانهروی است و میانهروی نیز فرآیند کاهش و یا از میان بردن افراط هاست، اظهار کرد: میانهروی به عنوان یک ارزش در همه باورها از ارسطوی یونانی یا مذاهب الهی یا منشهای عقیدتی چون تائوئیسم و کنفسیوسیم به عنوان ارزش مورد تقدیر قرار گرفته است. البته میانهروی فراتر از شعار در عمل کار دشواری است. از سنتآگوستین فیلسوف و قدیس معروف مسیحی نقل شده که ریاضت کامل از میانهروی کامل راحتتر است.
محبیان در مورد لزوم درس گرفتن از گذشته در راستای عدم تعیین دقیق دو گفتمان اصلاحطلبی و اصولگرایی و پیشگیری از مغفول ماندن اعتدال در آینده، گفت: ما تجربه کلیتگرایی در دو مفهوم اصولگرایی و اصلاحطلبی را در برابر خود داریم؛ اصلاحطلبانی که به عنوان اصلاحطلب تا براندازی رفتند و خود را نیز اصلاحطلب مینامیدند، در حالیکه نمیدانستند اصلاحطلبی بیش از یک شعار، یک روش عمل سیاسی است و یا اصولگرایانی که تفاوت اصولگرایی به مفهوم باور به پرنسیپهای سیاسی را با تحجر و سلفیگری فرقی نمینهادند ،بنابراین نباید این کلیگرایی را در مورد مفهومهایی چون اعتدال و عقلانیت نیز تکرار کنیم.
وی در مورد ضرورت عدم مصادره گفتمان اعتدال از سوی جریان خاصی با توجه به تاکید رییسجمهور منتخب مبنی بر اینکه رییسجمهور همه است، گفت: اندیشههای عالی و ارزشهای متعالی فراتر از جریانات و حتی گرایشهای سیاسی است و مصادره آنها توسط جناحها یعنی تغییر دادن این اندیشهها در حد برچسب یا پروژه فرصتطلبانه سیاسی است. این اقدام به مرگ اجتماعی این ارزشها ولو در زمان کوتاه میانجامد.
موسس حزب نواندیشان ایران اسلامی در ادامه تاکید کرد: تبیین شاخصهای اعتدال باید توسط اندیشمندان صورت بگیرد، نه بازیگران سیاسی؛ هر چند بازیگران سیاسی قادرند محدودیتهای عملیاتی این ارزشها را با توجه به شرایط ویژه محیطی مشخص کنند.
محبیان در مورد مهمترین مولفههای گفتمان اعتدال و امکان تحقق آن با توجه به شرایط سیاسی کشور، گفت: رای مردم به روحانی به نوعی رای منفی به افراط بود؛ ضمن اینکه اهل سیاست ما نوعی گریز از تفکرات و خط مشیهای افراطی را نشان میدهد و همین امر فرصت عالی را نشان میدهد و باید بتوانیم قدر این فرصت را بدانیم.
رییس مرکز پژوهشی راهبردی آریا در مورد نقش رسانهها در تبیین این گفتمان، گفت: به گمانم نقش رسانهها در ظهور تفکر اعتدالگرایی کلیدی بوده است. این رسانهها بودند که نقاب از چهره حق به جانب، ولی خطرناک افراطگرایی برداشتند و این رسانهها هستند که میتوانند به غلبه این گفتمان کمک کنند.
وی افزود: تمامی جریان گفتمانی دکتر روحانی در ظرف رسانهها قرار دارد و ایشان باید مهمترین خط ارتباطی خود را با رسانهها در داخل و خارج برقرار کند.
این تحلیلگر مسائل سیاسی در پاسخ به این پرسش که آیا این گفتمان ظرفیت ایجاد جریان سوم در کشور متشکل از افراد معتدل هر دو جریان را دارد یا نه؟ گفت:اگر تفکر اعتدال غلبه پیدا کند، نگرشها را به سمتی میبرد که جناحبندی مرسوم در کشور از اصلاحطلب اصولگرا به اعتدالی افراطی تغییر میکند.
وی در مورد آینده دو جناح اصولگرا و اصلاحطلب در صورت ایجاد جریان سوم، گفت:در این صورت دو جناح اصولگرا و اصلاحطلب بر حسب تمایلات اعتدالی یا افراطی هوادارانشان مجبور به موضعگیری شده و عملا شکاف جدیدی پدید میآید و در پی آن صفبندیهای درون جناحی نیز شکل خواهد گرفت.
محبیان: رای روحانی رای منفی به افراط بود
امیر محبیان معتقد است كه اگر تفكر اعتدال در كشور غلبه پیدا كند، نگرشها را به سمتی میبرد كه جناحبندی در كشور از اصلاحطلب - اصولگرا به اعتدالی- افراطی تغییر میكند.
۱۳۹۲/۴/۲۲