نسخه چاپی

قالیباف ركورد كرباسچی را می‌شكند؟

شواهد و اخباری كه از شورای شهر چهارم به گوش می‌رسد حكایت از آن دارد كه محمدباقر قالیباف پس از هشت سال حضور در شهرداری علاقه دارد حال كه دستش از پاستور كوتاه شده همچنان در ساختمان بهشت بماند و ركورد طولانی ترین دوره حضور یك شهرداردرپایتخت را به نام خود ثبت كند.

به گزارش نما به نقل از آخرین نیوز، برخي اعضاي شوراي شهر او را شهردار قطعي تهران در 4سال آينده مي‌دانند و برخي بر عكس شانس چنداني براي او قائل نيستند. كما اينكه يك عضو جديدالورود شوراي شهر چهارم تهران از مطرح شدن حدود 20 نام براي انتخاب شهردار آينده پايتخت خبر داد و گفته است كه قاليباف هم صرفا يکي از گزينه‌هاست. بررسي سوابق همه شهرداران گذشته پايتخت نشان مي‌دهد كه از سال1287 كه ميرزا عباس خان مهندس باشي از سوي شاه قاجاربه عنوان بلديه تهران برگزيده شد تا كنون تهران 57 شهردار و سرپرست شهرداري را به خود ديده است. اگر محمدباقر قاليباف بتواند تاييد اكثريت شوراي شهر چهارم تهران را كسب كند و دوره حضورش در شهرداري ادامه يابد شهريور سال آينده مي‌تواند ركورد غلامحسين كرباسچي را بشكند و نام خود را به عنوان باسبقه ترين شهردار پايتخت ايران ثبت كند.در حال حاضر ركورد بيشتر دوران حضور يك نفر به عنوان شهردار پايتخت متعلق به غلامحسين كرباسچي شهردار پركار دهه 70 تهران است. كرباسچي از 1368 الي 1377 به مدت 108 ماه متوالي شهردار تهران بود. پس از كرباسچي دارنده بيشتر دوران تصدي كرسي شهرداري محمدباقر قاليباف است كه از شهريور سال 1384 تاكنون شهردار پايتخت است. دوران حضور قاليباف تا پايان شهريور امسال 96 ماه مي‌شود. رتبه سوم طولاني ترين دوران شهرداري هم متعلق به غلامرضا نيك پي است كه از سال 1348 تا 1356 به مدت 89 ماه شهردار تهران بود. ابراهيم خان يمن‌السلطنه منقح نيز نفر چهارم است. او از سال 1292 الي 1299 به مدت72 ماه اين كرسي را در اختيار داشت. از سوي ديگرتقي خواجه نوري و مصطفي قلي رام هم ركورداران كمترين دوران تصدي شهرداري تهران بوده اند. اين دو به ترتيب در سال‌هاي 1317 و1320هر كدام حدود يك ماه شهردار تهران بودند. پس از اين دو نفر ركورد كمترين دوران حضور در اتاق شهردار تهران مربوط به علي سعيد لو است كه در سال 84 از زمان انتقال احمدي نژاد ازبهشت به پاستور به مدت حدود دو ماه سرپرستي شهرداري را برعهده داشت.

20نفر كانديداي شهرداري تهران

رحمت الله حافظي ييك از اعضاي تازه وارد شوراي شهر تهران روز گذشته در گفت وگويي با مهر گفت كه در حدود 20 نام براي عهده دار شدن شهرداري تهران مطرح شده اند. به گفته اين عضو شوراي شهر قرار شده سوابق عملكرد همه گزينه‌هاي مطرح تهيه و در دو يا سه مرحله غربالگري شوند و در نهايت، از سه يا چهار نفر آنها دعوت کنيم که بيايند و برنامه‌هاي شان را براي شهرداري تهران ارائه دهند. با توجه به عضويت حافظي در برخي فهرست‌هاي متعلق به اصولگرايان احتمالا منظور حافظي اين است كه از نظر اعضاي اصولگراي شوراي شهر 20 نفر كانديداي تصدي اين سمت هستند. حافظي با عنوان اين مطلب که قاليباف هم يکي از گزينه‌هاي مورد نظر براي تصدي سمت شهرداري تهران است گفت: بعد از جمع بندي برنامه‌هاي کانديداهاي نهايي، شورا براي انتخاب شهردار آينده تهران وارد بحث مي‌شود که پيش بيني مي‌کنيم در اولين جلسه بعد از رسمي شدن فعاليت شوراي چهارم، بتوانيم شهردار تهران را انتخاب و معرفي کنيم.

هشت سال شهرداري براي قاليباف كافي است

معصومه ابتكار يکي از گزينه‌هاي مطرح شده از سوي فهرست اصلاح طلبان براي شهرداري تهران است. ابتكار روز گذشته در گفت وگويي درباره روابط اقليت اصلاح طلب شوراي سوم و قاليباف به عنوان شهردار تهران گفت:‌ در ابتداي شروع به کار شوراي سوم، اقليت اصلاح طلب با توجه به فشار جناح دولت صلاح بر اين شد که از جريان نزديک به آقاي قاليباف حمايت شود و آقاي قاليباف با حمايت اصلاح طلبان شهردار تهران شد و شهردار باقي ماند. در واقع اگر حمايت اصلاح طلبان نبود، احتمالا گزينه اي نزديک به دولت انتخاب مي‌شد، در اين مدت هم ما سعي کرديم از فعاليت‌هاي شهردار، در چارچوب سياست‌هايي که شورا تعيين مي‌کند، حمايت کنيم. وي افزود: اما در يکسال اخير به اين نتيجه رسيديم که ديگر آقاي قاليباف براي شهرداري تهران مناسب نيستند و معادله و ارزيابي ما تغيير کرد. در حال حاضر هم ارزيابي اصلاح طلبان اين است که شايد شهردار ديگري بتواند عملکرد بهتري در شهرداري داشته باشد و 8 سال براي شهرداري آقاي قاليباف کافي باشد، البته بازهم بايد منتظر ماند تا شوراي چهارم روي کار بيايد و ارزيابي‌هاي خود را انجام دهد و دراين باره تصميم بگيرد.ابتكار درخصوص پيشنهاد شدن محسن هاشمي به عنوان شهردار مورد نظر اصلاح طلبان شوراي شهر گفته است كه گزينه‌هاي متعددي مطرح است و هنوز زود است که گزينه خاصي را طرح کنيم و بگوييم شانس ايشان بيشتر است. بايد صبر کرد تا شورا مستقر شود، البته حتما افرادي مطرح هستند که آشنا هستند به مسائل مختلف شهرداري و مي‌توانند تعامل داشته باشند. اما فکر مي‌کنم طرح اين مسئله هنوز زود است.

رضايت اصولگراها از گزارش قاليباف

روز سه شنبه منتخبان شوراي شهر چهارم ميزبان قاليباف شهردار كنوني تهران بودند. اصولگرايان طرفدار قاليباف نتيجه اين جلسه را بسيار خوب ارزيابي كرده و از رضايت اعضاي شورا از گزارش عملكرد شورا سخن گفتند. در اين جلسه که معاونين شهردار نيز حضور داشتند، قاليباف گزارشي کلي از روند اجراي برنامه‌هاي مديريت شهري در 8 سال گذشته ارائه كرد. براساس اظهارات حافظي گزارش قاليباف مثبت و قابل قبول بود.وي تاکيد کرد: قرار شد در جلسات بعدي، معاونين شهردار به ارائه گزارش عملکرد از حوزه‌هاي خود بپردازند.منتخب شوراي شهر چهارم تهران در ارتباط با موضوع ابقاي قاليباف در شهرداري تهران، گفت: ترجيح مي‌دهيم در ارتباط با شهردار تهران، شاخصهايي تدوين کنيم و بر اساس آن، فرد مورد نظر براي مديريت شهر تهران را گزينش کنيم.پرويزسروري ديگر منتخب اصولگراي شوراي شهر گفت: در حال حاضر بحث مصداق‌ها براي انتخاب شهردار مطرح نيست و در حال تدوين شاخص‌ها براي انتخاب شهردار هستيم.سروري در گفت‌وگو با خبرگزاري دانشجو در مورد جلسه اعضاي جديد شورا گفت: اين جلسات که به طور غيررسمي و غيرعلني برگزار مي‌شود، براي انتخاب شهردار نيست و صرفاً به منظور آشنايي اعضاي شورا با يکديگر و با برنامه‌هاي آينده است.وي با بيان اين که در جلسه شهردار تهران به ارائه گزارشي از عملکرد شهرداري‌ها پرداخت، گفت: در اين جلسه قاليباف و معاونان او حضور داشتند و ضمن ارائه گزارش، به سوالات نمايندگان در يک محيط صميمي و غيررسمي پاسخ دادند.مرتضي طلايي هم در گفت وگو با مهر با بيان اينکه شهردار تهران به همراه معاونين خود در شورا حضور داشت گفت: گزارش قاليباف به اعضاي شورا دو محور اصلي داشت يکي در خصوص عملکرد عمراني و فرهنگي شهرداري تهران بود و ديگري تشريح 14 راهبرد مديريت شهري براي هدايت شهر تهران.وي ادامه داد: گزارش شهردار تهران کامل بود و اعضا معتقد بودند پاسخهاي قاليباف صميمانه، آگاهي بخش و جامع است و به نظر مي‌رسيد مورد توجه اعضا قرار گرفته باشد.

۱۳۹۲/۴/۲۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...