نسخه چاپی

چند مشهور غیر صحیح درباره ازدواج حضرت خدیجه (س)

عکس خبري -چند مشهور غير صحيح درباره حضرت خديجه (س)

در كتب معتبر تاریخی اهل سنت هم آمده است كه ایشان در سن بیست و چند سالگی با پیامبر ازدواج كرده اند.

به گزارش نما ، روز دهم ماه مبارک رمضان سالروز وفات حضرت ام المومنین خدیجه کبری سلام الله علیها می باشد(1) بانویی که اسوه ای از فداکاری و ایثار است و با بخشش کریمانه اموال خود در راه دین نو پای اسلام کمک شایانی به جاودانگی آن کرد.
* فضائل ومناقب این بانوی بزرگوار نمی توان  شمرد و تنها میشود اشاره ای مختصر کرد :
در واقع حضرت خدیجه نخستین همسر پیامبر بودند و درزمان حیات ایشان پیامبر زن دیگری اختیار نکردند(2)
وی اولین بانویی بود که اسلام آورد(3) وبا ثروت خویش به تقویت و تبلیغ اسلام کمک بزرگی نمود وشاهد براین مسأله کلام رسول خدا (ص) است که فرمودند خطاب به عایشه:او تصديق كرد مرا وقتى كه شما تكذيب‏ مي كردید، و ايمان آورد بمن در محلى‏كه شما كافر بوديد، و فرزند آورد از براى من و شما همه عقيم و نازاينده بوديد، عايشه گويد كه ما دائم تقرب مي جستيم بر رسول اللَّه (ص) بذكر خديجه.(4)   و در مناقب وفضائل حضرت ام المومنین خدیجه کبری سلام الله علیها همین بس که او مادر سیدة نساء العالمین حضرت زهرا سلام الله علیها می باشد.     
*در بخش دیگری از حیات و زندگانی این بانوی عظیم القدر می خوانیم که متأسفانه تهمت ها وتعابیر نادرست وغلط تاریخی در مورد ایشان شده است مبنی بر اینکه:
- ایشان قبل از پیامبر(ص) ازدواج نموده اند که هم از نظر عقل وهم از نظر نقل مابین فریقین بی اعتبار است.
در این میان بزرگانی چون آیت الله سبحانی در کتاب فروغ ابدیت به این نظر که از طرف اهل سنت دامن زده شده مُهر تایید می زند ولی علامه سید جعفر مرتض العاملی در کتاب صحیح من سیرة النبی الاعظم والبنات ربائب ونیز دکتر نجاح الطائی در سیرة النبویة بر دروغ وجعلی بودن این نظریه تاکیید دارند.
وبا توجه به تخصص علامه سید جعفرمرتضی در مسائل تاریخی وتبحر بسیار زیاد دکتر نجاح الطائی در این امور می توان  به جعلی بودن داستان ازدواج حضرت خدیجه(س) تاکید داشت.
و به علاوه در بسیاری از کتب معتبره اهل سنت وشیعه ثابت شده است که ایشان قبل از پیامبر اعظم(ص) ازدواج ننموده اند(5) و یا در جایی دیگر اینکه می گویند ایشان در سن 41 سالگی به ازدواج رسول گرامی اسلام در آمده اند که این هم کم اعتبار و دارای اشکالات متعدد می باشد.
در پاسخ این مطالب لازم به ذکر است :
ونیز این نکته هم در کتب معتبر تاریخی اهل سنت هم آمده  است که ایشان در سن بیست چند سالگی با پیامبر ازدواج کرده اند.(6) و شاید باز هم مطرح باشد که مولفین بزرگی چون صاحب فروغ ابدیت و یا منتهی الامال و... این نظر را مطرح نموده اند.
ولی باز هم باید گفت که کسانی چون علامه سید مرتضی و یا محقق بزرگی چون دکتر نجاح الطائی با امکانات مطالعاتی و دسترسی به منابع بیشتر بر جعلی بودن این امر هم اشاره دارند.
البته وجود این نوع غلط های تاریخی در مورد ایشان شاید بی دلیل نباشد که به تحلیلی جدا نیاز دارد.
به هر حال این بانوی بزرگوار بعد سالها زندگی و در ک معارف ناب از رسول خدا(ص) در دوران سخت تحریم در شعب ابی طالب ودر حالی که بسیاری دیگر پیامبر را تنها گذاشته بودند حضرت ام المومنین خدیجه کبری (سلام الله علیها)جان خود را برای دفاع و اعتلای نام اسلام  فدای اسلام نمود.
و در نقلی است که حضرت در هنگام رحلت چند وصیت و در خواست از رسول خدا داشتند: یا رسول الله مرا ببخش که در حق شما کوتاهی کردم از شما می خواهم که بعد از من از این دختر واشاره باشد به حضرت صدیقه کبری فاطمه زهرا سلام الله علیها که کسی به او آزار نرساند کسی به روی او داد نزند و....و در ادامه از حضرت برای راحتی مرگ عبای ایشان را خواستند تا در آن راحت جان دهند وحضرت هم همین کردند...(7).

منابع:
1-مسار الشیعه(شیخ مفید) ص 6-7
2-اسد الغابة ج6 ص157  // الاصابه ج4 ص348 // تاریخ دمشق ج3 ص173
3- صحیح بخاری ج2 صفحه 21 // فضائل الصحابه،احمد حنبل ص76 //فیض القدیر ج3 ص138
4- خصال ج2 ص111 // المستدرک حاکم نیشابوری ج4 ح17515 //  انساب الاشراف ج2 ص515
5- اسد الغابه ج6 ص155 الی 157 // الاصابه ج4 ص348  //  تاریخ دمشق ج3 ص173//مسند احمد حنبل  ج1 ص31
سبل السلام ج1 ص55  //مستند الشیعه نراقی ج7 ص421  //روضة الطالبین نووی ج5 ص354
6- اسد الغابه ج6 ص155 الی 157 // تاریخ دمشق ج3 ص173  الی176 //  فضائل الصحابه،احمد حنبل ص76 الی 77 //   البنات الربائب ص231// سیرة النبویة (الطائی) ج3 ص45
7- مسار الشیعه(شیخ مفید)ص6  // بحار الانوار ج20 ص13 ج22 ص131 //تاریخ دمشق ج3 ص173 الی 174

گزارش: حجت الاسلام سید علی موسوی بطحائی

۱۳۹۲/۴/۲۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
رسول
0
0
۱۳۹۲/۴/۲۸
پس نتيجه مي گيريم اين تهمت ها از قصد به حضرت زدند تا ديگران خرابکاري هاشون معلوم نشه
زهرا
0
0
۱۳۹۲/۴/۲۸
مطلب جالب و قابل استفاده اي بود.ممنون.
زهرا
0
0
۱۳۹۲/۴/۲۸
مطلب جالب و قابل استفاده اي بود. متشکر
0
0
۱۳۹۲/۴/۲۸
با سلام مطالب جالب و بديعي در اين گزارش بود. ممنون
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...