نسخه چاپی

هدف از سفر دبیر كل مجمع جهانی تقریب ومذاهب اسلامی

عکس خبري -هدف از سفر دبير کل مجمع جهاني تقريب ومذاهب اسلامي

آیت الله محسن اراكی دبیركل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی:هدف از سفر هیات ایرانی به تركیه را گفت وگو در باره گسترش همكاریهای فرهنگی و دینی و همكاری در زمینه حل مشكلات جهان اسلام دانست.


به گزارش نما به نقل از خبرگزاری ایرنا:آيت الله محمد علي تسخيري مشاور عالي مقام معظم رهبري براي شركت در اجلاس مشورتي علماي ديني ايران و تركيه به دعوت محمد گورمز رييس سازمان ديانت تركيه و در صدر هياتي متشكل از آيت الله محسن اراكي دبيركل مجمع جهاني تقريب مذاهب اسلامي ، مهدي مصطفوي قائم مقام معاونت ارتباطات بين الملل دفتر مقام معظم رهبري ، حجت الاسلام و المسلمين شفيع نيا عضو مجمع عمومي مجمع ، محمد حسن تبرائيان معاون بين المللي و دبيرهيات علمي مجمع ، محمدرضا دهشيري معاون آموزشي و پژوهشي سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي و آخوند خوجم لي امام جمعه اهل سنت نگين شهر به تركيه سفر كرده است.
آيت الله اراكي در خصوص اهداف حضور هيات ايراني در تركيه اظهارداشت : اين سفر به دعوت محمد گورمز رييس سازمان ديانت تركيه انجام مي شود و هدف از آن هم انديشي و تبادل نظر در باره مباحث جهان اسلام ، همكاري هاي فرهنگي و ديني ايران و تركيه و تبادل نظر و همكاري در زمينه حل مشكلات جهان اسلام است.
وي با اشاره به بحران هاي موجود در منطقه گفت : ايران و تركيه مي توانند با همكاري با يكديگر به راهكارهايي براي كمك به پايان دادن به بحران در منطقه خاورميانه دست يابند.
وي با اشاره به بحران در كشورهاي سوريه ، عراق و مصر افزود : اين بحران ها مي تواند با كمك دولت هاي تهران و آنكارا و دست يافتن به راهكارهايي رفع شود.
دبيركل مجمع جهاني تقريب مذاهب اسلامي افزود : شرط نخست براي دستيابي به راه حل هايي براي پايان دادن به بحران ها در منطقه، دور كردن كشورهاي استكباري از دخالت در امور كشورهاي منطقه است.
وي ادامه داد: در سوريه مي توان به راهكاري كه تامين كننده منافع مردم سوريه باشد ، دست يافت و راه حلي براي ايجاد امنيت در عراق پيدا كرد ، افزون بر آن مي توان به راهكاري براي برون رفت از بن بست موجود در رخدادهاي مصر رسيد و اين امر در سايه همكاري هاي دو كشور ايران و تركيه ميسر خواهد بود.
آيت الله اراكي تصريح كرد : ما معتقد هستيم كه تمامي بحران هاي منطقه با در نظر گرفتن منافع كشورها قابل حل است .
او افزود : دشمنان اكنون در پي ايجاد بحران در منطقه و بهره گيري از آن هستند و در اين راستا در تلاش براي ايجاد تفرقه بين مسلمانان و كشورهاي اسلامي مي باشند و اين در حالي است كه دو كشور ايران و تركيه ، دو قطب قدرتمند و تعيين كننده محورهاي سياسي منطقه بوده و هستند.
اين دو كشور اكنون نيز دو قدرت اثر گذار و محوري در منطقه هستند و مي توانند با همكاري با يكديگر صلح و آرامش به ارمغان آورند.
آيت الله اراكي با اشاره به بحران هاي موجود در منطقه اظهارداشت : با نگاهي خوش بينانه و با توجه به مصالح عمومي منطقه و در نظر گرفتن معيارها اين بحران ها قابل حل است.
وي منشا اصلي بروز اين بحران ها را تامين منافع خارجيان و بيگانگان دانست و گفت : ما با توجه به تعاليم اسلامي و تجربه اي كه در طول سال هاي طولاني مدت مبارزه با استكبار كسب كرده ايم معتقديم راه حلي كه بتواند منافع مردم را تامين كرد، وجود دارد.
دبيركل مجمع جهاني تقريب مذاهب اسلامي از آمريكا و انگليس به عنوان عاملان تفرقه بين مسلمانان شيعه و سني در منطقه ياد كرد و گفت : مسلمانان شيعه و سني قرن هاست كه با يكديگر بدون آنكه اختلافي داشته باشند زندگي كرده اند و هيچ يك از دو طرف احساس درگيري از طرف مقابل را نداشته است.
عامل بروز جنگ هاي مذهبي، منطقه اي، قومي و طائقه اي در منطقه آمريكا و انگليس بوده و هستند. تاريخ نشان مي دهد كه اين دو كشور در پي ايجاد جنگ هاي قومي و مذهبي هستند.
وي افزود: براي ما كاملا روشن است كه اين جنگ ها براي تامين منافع استكبار و صهيونيست ايجاد مي شود و متاسفانه برخي از جريان هاي سياسي ، مذهبي و ملي هم تحت تاثير اين عوامل قرار مي گيرند.
آيت الله اراكي گفت: در صورتي كه اين جريان هاي سياسي ، مستقل عمل كرده و منافع ملت خود را در نظر مي گرفتند به طور قطع جنگهاي قومي ، مذهبي ، طايفه اي صورت نمي گرفت و صلح و برادري اسلامي استوار بود.

۱۳۹۲/۶/۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...