نسخه چاپی

اختصاصي

بناهایی كه ارمغان دینند

عکس خبري -بناهايي كه ارمغان دينند

گوشه گوشه این دیار كهن، نشان و نگاری دارد از دین، اعتقاد و خداپرستی و نماد این نشان و نگار همان مساجدی هستند كه ریشه در دل این خاك نهاده و سر بر آستان فلك كشیده اند.

به گزارش نما ، اذان نوای دل انگیز الهی است که هم روح را جلا می دهد و هم زنگار از آئینه دل می زداید؛ صدای اذان که بلند می شود دل را روانه حرم یار می کنی و بی اختیار الله اکبر بر زبانت جاری می شود. خدایی که غفار الذنوب است و ستار العیوب. خدایی که مهربانی اش آرامت می کند و مطمئنی از کرم و لطفش!

صدای اذان که بلند می شود به دنبال خلوتگهی می گردی تا دل به یار بسپاری و سر بر آستان نیاز و بندگی اش بسایی؛ حالا اگر این خلوتگه مسجدی باشد و محرابی، زمزمه سرود توحید لطفی دارد صدچندان.

گوشه گوشه این دیار کهن، نشان و نگاری دارد از دین، اعتقاد و خداپرستی و نماد این نشان و نگار همان مساجدی هستند که ریشه در دل این خاک نهاده و سر بر آستان فلک کشیده اند.

هرمزگان هم از جمله استان های کشور است که باورهای مردم مسلمان در مساجد باشکوه آن تجلی یافته و جمعیت سنی و شیعه در این استان باز زندگی ای مسالمت آمیز دین خود را با نیتی خالصانه پاس داشته اند.

در ميان شهرهاي اين استان، مي‌توان گفت جزيره قشم با توجه به وسعتش و با داشتن بيش از 200 مسجد كوچك و بزرگ بيشترين تعداد مساجد ايران را در دل خود جاي داده و نكته جالب‌تر آنكه در اين شهرستان تقريبا همه اين اماكن مذهبي حتي قديمي، هنوز كاربردي هستند و محلي براي برگزاري اجتماعات مردم اين خطه محسوب مي‌شوند.

اين مساجد همراه هميشگي مردم در مراسم مختلف ازجمله سوگ يا جشن‌هاي مذهبي همچون عيدفطر، عيد قربان، تولد هريك از ائمه، رحلت امامان و پيامبر(ص) و... هستند.

در اين جزيره مي‌توان ردپاي سال‌هاي اول هجري قمري را در مساجدي قديمي با معماري اسلامي و با هويت گرمسيري يافت كه برخي چندين بار نيز مرمت شده‌اند و البته باز هم چشم به راه دست پرمهر مرمت گران تازه نفس هستند.

يك چيز در همه مساجد اين خطه مشترك است و آن هم تزئينات مناره‌ها و تعداد گنبدهاست. در اين جزيره كاشيكاري‌هاي معمول در مساجد ديگر نقاط ايران مشاهده نمي‌شود كه شايد دليل آن هم نوع اقليم و آب و هواي اين خطه باشد.

در مساجد قشم مصالح ويژه‌اي به كار رفته كه به همین دلیل این اماکن مذهبی هويت ويژه‌اي نیز دارند.

مسجد قباي روستاي هلر
gho1.jpg
يكي از مساجد مشهور جزيره قشم واقع در روستاي هلر، مسجد قبا است كه زيبايي و شكوه خاصي دارد و همچون نگيني در دل این جزیره مي‌درخشد.

مسجد قبا با زيبايي و نقشه منحصر به فردي كه دارد، جايگاه خاصي در زندگي اجتماعي مردم داشته و هنوز هم مركز بسياري از تصميم‌گيري‌ها محسوب مي‌شود.

يكي از ويژگي‌هاي خاص اين مسجد، قرار داشتن بركه آبي در سطح زيرين حياط مسجد است كه طراحان هم از آن بهترين بهره را گرفته‌اند و با ايجاد كرسي‌هاي چوبي به نمازگزاران براي وضو كمك كرده‌اند تا در محوطه‌اي مدور بنشينند.

مسجد شيخ برخ در روستاي كوشه قشم

از قديمي‌‌ترين مساجد موجود در قشم مي‌توان به مسجد شيخ برخ در روستاي كوشه اشاره كرد كه اوايل قرن دوم هجري قمري به همت زاهدي به نام سعيد خواجه برخ مشهور به پير جوهر ساخته شده است. اين مسجد باستاني قرن‌ها است استوار و پابرجا نظاره‌گر تاريخ است و چه بسيار مردمي كه دل خود را در اين مكان مذهبي به معبود گره زدند، بي‌واسطه با خداوند رازونياز كردند و حاجت روا شدند.

هرچند اين مسجد از بلاياي طبيعي در امان نمانده و يك بار بر اثر زلزله به ويرانه‌اي تبديل شد اما مردم مومن و متعهد اين خطه آن را در اواخر قرن سوم بازسازي كردند تا باز هم در و ديوار آن معنويت را به زندگي مردم هديه دهد.

مسجد لافت

از ديگر مساجد قديمي قشم مي‌توان به مسجد لافت با سادگي و بي‌پيرايگي خاص واقع در ساحل غربي اين بندر اشاره كرد. در اين مسجد هنوز هم نمازهاي يوميه برگزار مي‌شود و از آنجا كه در كنار آثار تاريخي فراوان لافت همچون كلات يا قلعه نادري قرار گرفته مي‌تواند رونق بخش گردشگري مذهبي این ديار باشد.

این مسجد هم يكي ديگر از مساجد قديمي قشم است كه بادگيرهايش زبانزد خاص و عام بوده و هر سال گردشگران و تورهاي عكاسي فراواني را به اين ديار مي‌كشاند.

از ديگر مساجد مشهور قشم مي‌توان به مسجد جامع رمچاه، مسجد جامع هلر، مسجد طبل و مسجد آل كمال در سلخ اشاره كرد. در معماري مسجد رمچاه تلفيق عناصر ايراني و بومي به خوبي قابل مشاهده است. گنبد فيروزه‌اي و نقش‌هاي اسليمي آن در كنار مصالح بومي اين خطه، از جمله خصوصياتي است كه به اين مسجد هويتي ويژه بخشيده است، معماري مسجد رمچاه آميزه‌اي از كار دست هنر‌مندان خوش قريحه اصفهاني و هنر‌مندان بومي قشم است.

مسجد جامع قشم

يكي ديگر از مساجد اين خطه، مسجد جامع قشم است كه تاريخ بناي آن به سال 1202 و قبل از دوره صفويه باز مي‌گردد. باني اين مسجد بي‌بي صوغيه است كه همسر شيخ عبدا... حاكم قشم و جزاير تنگه هرمز بوده و2 شبستان ستون دار دارد و در زمره مساجد بدون مناره محسوب مي‌شود.

اين مساجد باستاني هنوز هم كاربرد خود را حفظ كرده‌اند و هنگام اذان، مردم را به سوي خود مي‌خوانند تا هم محلي باشد براي عبادت و هم تصميم گيري‌هايي كه مي‌تواند برخي از مشكلات محلات را حل كند.

۱۳۹۲/۶/۱۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...