نسخه چاپی

تنها با یك آزمایش ساده به بیماران سرطانی جان ببخشید

متاسفانه آگاهی مردم از اهدای سلول های بنیادی بسیار اندك است و به همین دلیل بانك اهدای كشور با مشكلات فراوانی همراه است و این در حالی است كه اهدای سلول بنیادی هیچ زیانی برای فرد ندارد و اگر 30 هزار نفر عضو بانك اهدای سلول های بنیادی شوند می توان نیازهای پیوند بیماران را تامین كرد اما اكنون به اندازه كافی دهنده و اهداكننده این نوع از سلول ها در كشور وجود ندارد.

به گزارش نما به نقل از خبرگزاری دانا، تنها راه درمان قطعی بیماران مبتلا به سرطان خون، تالاسمی و سایر بیماری های وخیم خونی، پیوند سلول های بنیادی خونساز به آنها است. اين كار از طريق فردی که از لحاظ ژنتیکی(نه گروه خون) با بیمار مشابه باشد صورت می پذيرد.

گفتنی است، 30درصد افراد بیمار از خانواده و فامیل خود فرد مشابه راپیدا می‌کنند ولی 70% دیگر، در خانواده و فامیل فردی با ژنتيک مشابه را پیدا نكرده و باید از افراد غیرخویشاوند، ژنتیک مشابه را پيدا كنند و درصورت پیدا نکردن گزينه‌ای با چنين ويژگی هايی، جان خود را ازدست می‌دهند.

بر اساس این گزارش، تعداد افرادی که از لحاظ ژنتیکی در جامعه انسانی باهم مشابه باشند بسیار پایین است(به علت شرط سازگاری ژنتیکی برای پیوند ممکن است تنها شما فرد مشابه به یک بیمار و نجاتگر باشید)لذا این امر مستلزم این است که همه دست به دست هم بدهیم و برای یاری رساندن به این بیماران با گذاشتن تنها 30 دقیقه از وقتمان و انجام یک آزمایش ساده خون،عضوی از این بانک سلول بنیادی شویم.

در حال حاضر تعداد جمعیت ثبت نام شده بسیار پایین است.لازم به ذکر است زمانی که جواب آزمایش ما با فرد بیماری مشابه باشد از سوی مرکز با ما تماس گرفته شده و اهدا در آن زمان صورت می گیرد و سلول های بنیادی را ازخون ما می گیرند.شیوه اهدا، از طریق خون و مشابه اهدای خون است.

درایران دو مرکز ازداوطلبین ثبت نام بعمل می آورند که در حال حاضر یکی از آنها(بانک اهدا بیمارستان شریعتی) با سیستم بانک اهداکنندگان جهانی مرتبط است:

1.بانک اهدا سلولهای بنیادی واقع در(تهران-خیابان کارگر شمالی-سه راه جلال آل احمد-بیمارستان دکتر شریعتی-بانک اهدا((مرتبط با سیستم بانک اهداکنندگان جهانی)))شنبه تا چهارشنبه(ازساعت8تا13)پنجشنبه ها(ازساعت8تا12)

سایت جهت ثبت نام اینترنتی:www.iscdp.orgشماره تماس:02184902669

سایت بانک اهداکنندگان جهانی:www.bmdw.org

2.مرکز سپاس واقع در(خیابان انقلاب-خیابان وصال شیرازی-بالاتر از تقاطع طالقانی- پایگاه مرکزی اهدای خون-مرکز اهدای سلولهای بنیادی خونساز(سپاس))شنبه تا چهارشنبه(از ساعت8تا11)

سایت جهت ثبت نام اینترنتی:iscdr.ibto.irشماره تماس:02188959093-5

۱۳۹۲/۶/۱۳

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...