نسخه چاپی

گزارشي از موضعگيري‌هاي پولي در همايش اخير بانكي

نقدینگی هر ۳ سال ۲ برابر شده است

بررسی اعداد و ارقام مربوط به حجم نقدینگی از سال ۷۱ و رقم ۳ هزار و ۹۰ میلیارد تومان تاكنون كه به ۴۶۰ هزار میلیارد تومان رسیده است، نشان می‌دهد این متغیر پولی هر سه سال یك بار به طور میانگین دو برابر شده است.

به گزارش نما، چند روز پیش در همایش بانکداری اسلامی صحبت‌هایی درباره رشد شدید نقدینگی در چند سال اخیر مطرح شد که ما را بر آن داشت مقداری به عقب برویم و اعداد و ارقام نقدینگی در دوره‌های گذشته را بررسی کنیم. دوره‌‌ای که از نظر برخی اقتصاددانان حاضر در همایش وقتی بود که عقلانیت حاکم بود و هنوز به زعم عده‌ای دوره تاسف بار ۸۴ تا ۹۲ شروع نشده بود.

گفته شد حجم نقدینگی از ۷۰ هزار میلیارد تومان در سال ابتدای سال ۸۴ به بیش از ۱۴۰ هزار میلیارد تومان در نیمه سال ۸۶ رسید. این به شدت نگران کننده بود، روند تا حدودی ادامه یافت و هم‌اکنون به بیش از ۴۶۰ هزار میلیارد تومان رسیده است.

یک باره هم در حاشیه همان همایش یکی از مسئولان اسبق بانک مرکزی رشد ۳۰.۸ درصدی نقدینگی در سال گذشته را با واژه «بسیار زیاد» یاد کرد.

بر این اساسا سعی کردیم اعداد سال‌های قبل را استخراج کنیم. براساس اعداد به دست آمده از آمارهای اقتصادی،‌ حجم نقدینگی در سال ۷۱ حدود ۳۰۹۰ میلیارد تومان بوده است. این عدد با رشد ۳۴.۲ درصدی در سال بعد به ۴۱۵۰ میلیارد تومان افزایش می‌یابد.

ارقام به میلیارد تومان:
سال درصد رشد حجم نقدینگی
۹۱ ۳۰.۸ ۴۶۰ هزار
۹۰ ۱۹.۴ ۳۵۲ هزار
۸۹ ۲۵.۹ ۲۹۵ هزار
۸۸ ۲۳.۹ ۲۳۵ هزار
۸۷ ۱۵.۹ ۱۹۰ هزار
۸۶ ۲۷.۷ ۱۶۴ هزار
۸۵ ۳۹.۴ ۱۲۸.۴ هزار
۸۴ ۳۴.۳ ۹۲ هزار
۸۳ ۳۰.۲ ۶۸ هزار
۸۲ ۲۶ ۵۳ هزار
۸۱ ۳۰.۲ ۴۲.۵ هزار
۸۰ ۲۸.۸ ۳۲.۵ هزار
۷۹ ۲۹.۲ ۲۵ هزار
۷۸ ۲۰.۱ ۱۹.۵ هزار
۷۷ ۱۹.۴ ۱۶.۲ هزار
۷۶ ۱۵.۹ ۱۳.۸ هزار
۷۵ ۳۷ ۱۱.۹ هزار
۷۴ ۳۷.۵ ۸.۶۵ هزار
۷۳ ۲۸.۴ ۵.۳ هزار
۷۲ ۳۴.۲ ۴.۱۵ هزار
۷۱ ۲۵.۲ ۳.۹۰ هزار

به گزارش فارس، همانطور گه گفته شد حجم نقدینگی از ۳.۹۰ هزار میلیارد تومان با ۲.۷ برابر افزایش به ۸ هزار و ۶۵۰ میلیارد تومان رسیده است. همچنین این متغیر از ۷۴ تا ۷۷ بیش از ۵۳ درصد افزایش می‌یابد. از سال ۷۷ تا ۸۰ مجدد اقتصاد ایران شاهد رشد بیش از ۲ برابری حجم نقدینگی است به طوری که نقدینگی از ۱۶.۲ هزار میلیارد تومان به ۳۲.۵ هزار میلیارد تومان افزایش می‌یابد.

سه سال بعد، یعنی از سال ۸۰ تا ۸۳ نقدینگی مجدد رشد بیش از ۱۰۰ درصدی را دارد. نقدینگی از ۳۲.۵ هزار میلیارد تومان به ۶۸ هزار میلیارد تومان می‌رسد. این روند در سال‌های بعد ادامه می‌یابد.

در واقع نقدینگی دو طول ۵ سال یعنی از ۷۱ تا ۷۶، حدود ۳.۵ برابر می‌شود و از ۷۶ تا ۸۳ حدود ۵ برابر می‌شود. یعنی در طول ۷ سال نقدینگی از ۱۳ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان به بیش از ۶۸ هزار میلیارد تومان می‌رسد.

پس از آن حجم نقدینگی از ۹۲ هزار میلیارد تومان در سال ۸۴ به ۶۴۰ هزار میلیارد تومان در سال ۹۱ افزایش می‌یابد که باز هم رشد ۵ برابری داشته است. تنها تفاوت در این دو رشد، در اعداد و ارقام است زیرا در طول سال‌های اخیر ارقام درشت‌تر شده و مخاطب را به این اشتباه می‌اندازد که در طول این سال‌ها نقدینگی رشد شدیدی داشته و در گذشته اینگونه نبوده است.

یکی از کارشناسان در همایش بانکداری اسلامی گفت رشد از ابتدای سال ۸۴ تا نیمه سال ۸۶ نقدینکی ۲ برابر شد، یعنی این همه سال که جنگ و انقلاب و مسائل متعدد دیگر که بوده نقدینگی را به ۷۰ هزار میلیارد تومان رسانده و در دو و نیم سال اول دولت نهم به ۱۴۰ هزار میلیارد تومان رسیده است.

اما همانطور که اعداد بالا نشان می‌دهد تقریبا هر سه سال یک بار نقدینگی دو برابر شده است و این تعبیر که تمام تاریخ اقتصادی ایران یک طرف و آن سه سال طرف دیگر برای همه این دوره‌ها مصداق دارد.

اگر از صحبت‌های ناصوابی که این همایش مطرح شد بگذریم، چرا برخی برای ایجاد تفسیرهای غیر واقعی از دوره‌‌ای متوسل به طرح مسائل به این شکل می‌شوند. بهتر است همه واقعیت‌ها را بیان کرد. اگر رشد شدید نقدینگی پدیده‌ای مذموم است، نمی‌توان تنها آن را برای یک دوره‌ای خاص به حساب آورد. یادمان باشد که همه ما به خاطر کلمه به کلمه حرفا‌هایمان مسئول هستیم.

۱۳۹۲/۶/۱۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...