نسخه چاپی

با پيگيري كميسيون امنيت ملي؛

"دیپلمات مست عربستان" ممنوع‌الخروج شد + عكس

عضو هیئت رئیسه كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: عربستان به دنبال این است تا به نحوی دیپلمات خاطی و مست خود را از ایران خارج كند‌ اما ما به پلیس امنیت گفتیم این دیپلمات خاطی به هیچ وجه حق ندارد از كشور خارج شود.

محمدحسن آصفري در گفتگو با خبرنگار پارلماني باشگاه خبرنگاران، درباره آخرين وضعيت پيگيري پرونده "ديپلمات مست عربستان" كه 24 اسفند 91 در حال مستي يكي از شهروندان كشورمان را كشت، گفت: اين موضوع همچنان در دستور كار كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس است.

وي افزود: هفته گذشته اين موضوع را از مسئولان وزارت امور خارجه پيگير شديم و آن‌ها نيز گفتند در حال پيگيري هستيم.

عضو هيئت رئيسه كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس تصريح كرد: عربستان به دنبال اين است تا به نحوي اين ديپلمات خاطي را از ايران خارج كند‌ اما ما به پليس امنيت گفتيم اين ديپلمات خاطي به هيچ وجه حق ندارد از كشور خارج شود.

آصفري تاكيد كرد: بنابراين تا زماني كه پرونده ديپلمات خاطي عربستان تعيين تكليف نشود اين ديپلمات حق ندارد از ايران خارج شود.

نماينده اراك و كميجان اظهار داشت: از دولت عربستان درخواست كرديم وي را به خاطر رعايت نكردن مسائل شرعي و تخلف از ليست كاردارهاي خود خارج كند، اگر اين اتفاق بيافتد اين پرونده در ايران قابل پيگيري خواهد بود.

وي افزود: ما با عربستان توافقاتي داريم و بايد براساس آن عمل شود ولي قطعا موضوع را پيگيري خواهيم كرد.

دبير كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس خاطرنشان كرد: عربستان به دنبال خروج ديپلمات خاطي خود از ايران است ولي تا زماني كه اين پرونده به نتيجه نرسد اين ديپلمات خاطي حق خروج از اين كشور را ندارد.


اين در حالي است مهدي دواتگري نماينده مراغه و عجب‌شير كه پيگيركننده اصلي اين پرونده است، پيش از اين به  باشگاه خبرنگاران، گفت: اين پرونده در حال حاضر بلاتکليف مانده است.

وي افزود: دستگاه ديپلماسي كشورمان اهتمامي كه باید در پيگيري اين پرونده داشته باشد، را ندارند.

مسئول پيگيري پرونده ديپلمات مست عربستان خاطرنشان كرد: در حالي که بايد به اولياي دم، خسارت وارده پرداخت شود هيچ‌گونه خسارتي تا به امروز پرداخت نشده است.

رئيس كميته مطالبات ملي مجلس تاكيد كرد: ديپلمات خاطي عربستاني در حال حاضر بدون هيچ‌گونه محدوديتي در تهران به سر مي‌برد!

عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي در پايان گفت: پس از راي اعتماد مجلس شوراي اسلامي به وزراي پيشنهادي دولت يازدهم، كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس به پرونده ديپلمات مست عربستان رسيدگي خواهد كرد.

توضيحات وزارت امور خارجه

همچنين سيد عباس عراقچي سخنگوي وقت وزارت امور خارجه در پاسخ به پيگيري‌هاي باشگاه خبرنگاران گفته بود: در خصوص اين پرونده پیگیری‌های حقوقی و رايزني‌هاي سیاسی ادامه دارد.

وي ادامه داد: پيش از اين هم اعلام كرديم؛ این پرونده مسئله پیچیده‌ای است كه حل و فصل آن به آساني مقدور نيست چراكه اين فرد ديپلمات بوده و مصونيت سياسي دارد و پيگيري حقوقي اين پرونده به آساني يك پرونده معمولي نيست.

سخنگوي دستگاه ديپلماسي تصريح كرد: هرچه از زاويه سياسي به اين پرونده پرداخته شود حل آن را سخت‌تر مي‌كند.

عراقچي ادامه داد: توصيه من به رسانه‌ها و افراد مرتبط با اين پرونده اين است كه اجازه دهند اين مسئله روال معمول خود را طي كند.

وي اظهار داشت: ديپلمات مذكور به دليل همان مسئله مصونيت طبيعي است كه دستگير نبوده اما تا تكميل شدن پرونده اجازه خروج از ايران را ندارد.

1507324_214.jpg



سخنگوي دستگاه ديپلماسي خاطرنشان كرد: براي اينكه پرونده روال طبيعي خود را طي كند ما از طريق حقوقي يا سياسي پیگیر هستیم و از این طریق به نتيجه خواهيم رسيد و پرداخت ديه يكي از پيگيري‌هاي وزارت خارجه است.

اضافه مي‌شود، ساعت 5:46 صبح روز پنج‌شنبه 24 اسفند، يک دستگاه خودروي هيوندا به شماره سياسي 86-241 وابسته به سفارتخانه عربستان‌سعودي در بلوار ارتش از شرق به غرب در حال حرکت بود که با يک دستگاه پرايد در حال توقف،‌ مقابل ستاد نيروي زميني ارتش در شهرک شهيد محلاتي از پشت برخورد کرد به طوري که خودرو  پرايد حدود 60 متر به جلو پرتاب شد و بر اثر شدت ضربه وارده، راننده خودروي پرايد از ناحيه قفسه سينه و کبد دچار آسيب شديد شده و در دم جان باخت و يک سرنشين ديگر اين خودرو مصدوم شد.

گفتني است، باشگاه خبرنگاران به محض وقوع حادثه کشته شدن يکي از هموطنانمان توسط يک ديپلمات مست عربستاني، پيگيري اين موضوع را آغاز کرد به طوري که روز 14 فروردين‌ ماه سال جاري مهدي دواتگري رئيس کميته مطالبات ملي مجلس و مسئول پيگيري آن در گفتگو با باشگاه خبرنگاران براي اولين بار جزئيات پرونده اين حادثه را علني کرد

۱۳۹۲/۶/۱۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...