نسخه چاپی

بزرگ‌ترین میلیاردر و بدهكار ساكن ایران +عكس

بیژن زنگنه دیروز مساله‌ای را كه وزارت نفت قبلی تكذیب می‌كرد رسمی كرد و به سطح افكارعمومی كشاند. پیش از این وی در روز اول وزارتش با تغییر معاونت بین‌الملل وزارت نفت نشانه‌های برخورد با جریان فروش نفت را صادر كرده بود.

به گزارش نما دیروز وی در حاشیه نشست شورای گفت‌وگو در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره واریز درآمدهای فروش نفت به حساب فردی به نام بابک زنجانی، گفت: «این فرد بالای دو‌میلیارددلار از پول نفت به فروش رفته کشور را هنوز برنگردانده است که در حال پیگیری این موضوع هستیم.»
در عین حال زنجانی گفته است که «این مبلغ به حساب من واریز شده اما به دلیل اینکه آمریکا آن را بلوکه کرده، نمی‌توانم مبلغ را به خزانه واریز کنم» اظهارات رسمی بیژن زنگنه، وزیر نفت در مورد بدهی دومیلیارد‌دلاری بابک زنجانی در حالی است که یک هفته قبل زنجانی در مصاحبه با «ایسنا» خود را «بسیجی اقتصادی» معرفی کرده بود و از ثروت 20‌هزار‌میلیاردی «هلدینگ» خود سخن گفته بود.

اگر اظهارات زنجانی درست باشد، وی را باید بزرگ‌ترین‌میلیاردر ساکن ایران محسوب کنیم. چرا چهره‌هایی نظیر عسگراولادی و خاموشی که به‌میلیاردر‌های سنتی مشهورند، هنوز به باشگاه ده‌ها‌هزار‌میلیاردی‌ها ورود نکرده‌اند.


اما اگر مبنا اظهارات وزیر نفت و افشاگری چندی پیش رییس کمیسیون انرژی مجلس باشد که اعلام کرد بابک زنجانی، چندین‌هزار‌میلیارد تومان‌بدهی دارد، آنگاه باید بابک زنجانی را بزرگ‌ترین بدهکار ایران دانست.

رونمایی از بابک زنجانی در رسانه‌ها، قدمتی کمتر از یک‌سال دارد. اولین حضور رسانه‌ای او بعد از مطالب ادعایی افشاگرانه یک سایت داخلی، در سایت باشگاه راه‌آهن دیده شد که توسط زنجانی خریداری شده بود.

سپس پنجشنبه‌شب ۲۶ بهمن‌ماه در جریان برنامه تلویزیونی شبکه «جام‌جم» با حضور مدیرعامل باشگاه و سرمربی تیم فوتبال راه‌آهن تصاویر زیادی از فیلم‌های بازدید تیم راه‌آهن و علی دایی به‌همراه بابک زنجانی از پروژه‌های هلدینگ سورینت در کیش نمایش داده شد.

این برنامه ترکیبی از توضیح فعالیت‌های تجاری گروه «سورینت» در کیش و فعالیت‌های فرهنگی، ورزشی تیم راه‌آهن و علی دایی را شامل شد. او یک‌ماه‌ونیم پس از انتشار فیلم مرتضوی و لاریجانی در مجلس و مطالبی که سایت «بازتاب» در موردش نوشته بود در یک گفت‌وگوی اختصاصی در تاجیکستان با «بی‌بی‌سی» فارسی شرکت و از عملکرد خود دفاع کرد. از تازه‌ترین فعالیت‌های بابک زنجانی سرمایه‌گذاری در فیلم «هیچ‌کجا هیچ‌کس» است.

اما ماجرا وقتی جدی شد که نام وی در فهرست سیاه «اتحادیه اروپا» در دسامبر 2012 قرار گرفت یعنی پاییز سال گذشته که موجب شد زمزمه‌ها و اطلاعاتی که درباره وی میان کارشناسان و مطلعان از فعالیت‌های پنهان اقتصادی وجود داشت و بنا بر ملاحظات رسانه‌ای نمی‌شد به‌تدریج منتشر شود. بابک زنجانی در آوریل 2013 نیز در فهرست تحریم‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا قرار گرفت.

بابک و موسسه‌های مرتبط با او در آوریل ۲۰۱۳ توسط آمریکا به پولشویی برای دور زدن تحریم‌های اعمال‌شده علیه ایران متهم شده‌اند.

دیوید کوهن، معاون وزارت دارایی آمریکا در امور تروریسم و اطلاعات مالی، با اعلام این خبر، ایران را به توسل به تمهیدات مجرمانه و پولشویی برای جابه‌جایی نفت و پول خود متهم کرد. آقای کوهن گفت: «ما در رسوا و خنثی کردن تلاش‌های ایران از طریق بابک زنجانی یا دیمیتری کامبیس یا هر شریک جرم دیگری در آینده، برای فرار از تحریم‌های بین‌المللی و سوءاستفاده از نظام مالی جهانی بی‌رحمانه اقدام خواهیم کرد.»

در داخل؛ ابتدا از بدهی دومیلیارد‌دلاری وی به وزارت نفت برای تحویل 12 محموله نفت سخن گفته شد که ضمانتنامه بانکی دریافت‌شده توسط رستم قاسمی از بابک زنجانی غیرمعتبر از کار درآمده بود، سپس داستان خرید بانک پارسیان فاش شد که با وجود اعمال نفوذ صورت‌گرفته در بانک مرکزی در مورد تاییدصلاحیت بابک زنجانی پس از ردصلاحیت وی ناکام ماند و در گام سوم معامله چهار‌میلیاردیورویی وی با سعید مرتضوی افشا شد؛ معامله‌ای که سوژه اصلی افشاگری احمدی‌نژاد در مورد فاضل‌لاریجانی در یکشنبه معروف مجلس شد.

اکنون و با تغییر دولت، شخص رییس‌جمهور پیگیر وصول پول‌های گم‌شده نفت است که دست‌کم دومیلیارد‌دلار آن نزد بابک زنجانی است.

بابک زنجانی که در مصاحبه با «بی‌بی‌سی» فارسی منکر هرگونه نقشی در معاملات نفتی شده بود در مصاحبه اخیر خود با «ایسنا» این موضوع را تایید کرده است اما هنوز سعی می‌کند به جزییات کلیدی اشاره نکند.

از سیدحسن میرکاظمی مشهور و حمیدفلاح به‌عنوان نزدیکان بابک زنجانی در داخل یاد می‌شود که خود زنجانی در مصاحبه‌اش با «ایسنا» این موضوع را تایید می‌کند و بیان می‌دارد: «او دوست نزدیک اما همکار تجاری من نیست.» ایسنا از او می‌پرسد که ارتباط شما با فردی که همنام وزیر اسبق نفت است، چیست؟
زنجانی در پاسخ می‌گوید: «ایشان با ما دوست است و با وزیر اسبق نفت ایران هم هیچ رابطه خانوادگی ندارد. کاسبی خاصی هم با ایشان ندارم. فقط در گذشته یکی از هتل‌های وی را در کیش خریداری کردم و از آنجا هم همدیگر را شناختیم و چند مسافرت هم با هم رفتیم.

ایشان هم به کشور بسیار کمک کرده همان سال ۸۸ خیلی‌ها به اسم لباس‌شخصی‌ها مردم را اذیت کردند و ایشان کسی بود که برای جان مردم روی موتور این‌ور آن‌ور می‌دوید اما از شانس مثل فروش نفت ما هرکس یک چیزی درباره‌اش می‌گوید در حالی که انسانیت و کمک‌های ایشان برای خیلی‌ها پوشیده است.»

شاید به‌زودی زمزمه‌هایی مبنی بر نقش بابک زنجانی در ورود طلا به کشور خارج از مسیر قانونی و با روشی مشابه واسطه‌گری در نفت را بشنوید و احتمال دارد در روزهای آینده مشکلات بابک زنجانی در سطحی بیش از ممنوع‌الخروجی فعلی وی توسعه یابد.

اکنون که تشکیلات بابک زنجانی با اجاره کردن بخشی از آنتن شبکه یک سیما به بهانه «قشم ایر»، شراکت در باشگاه «پرسپولیس» و کمک به فیلم‌های سینمایی سعی می‌کند از خود تصویر مثبت رسانه‌ای ارایه کند، زمان پاسخ دادن به سوالاتی است که تاکنون به هر دلیلی در نهادهای نظارتی سرگردان بوده است.

86920_547.jpg


بابک زنجانی، می‌گوید: «در دوران سربازی راننده رییس بانک مرکزی وقت بودم. در آن زمان ... روزانه 20میلیون‌دلار را می‌بردم بیرون در بازار می‌فروختم تا قیمت ارز در بازار نوسان نداشته باشد.»

و در پایان گزارش بهتر است سوال اول خبرگزاری «ایسنا» از او دوباره مرور شود. خبرنگار از او پرسید «آقای زنجانی اگر اتهام‌هایی که درباره شما زده می‌شود درست باشد شما اکنون باید زندان باشید؟ تحلیلتان از این ماجرا چیست؟»

زنجانی گفته بود: «خب این اتهامات همه ساخته افکاری است که هیچ‌کس دلیل و اثباتی برای آنها ندارد و هرکس هرطور که داغ‌تر می‌تواند آنها را عنوان می‌کند. خیلی از این اتهامات از سوی کسانی گفته شده که حتی اینجانب را یک‌بار هم ندیده‌اند و حتی یک‌بار هم از من درباره اتهام‌ها سوال نکرده‌اند.

فقط در اخبار و رسانه‌ها نقل سفره‌ها شده‌ام و به ‌میلیاردهادلار سوءاستفاده متهم می‌شوم.» حال با اعلام رسمی وزیر نفت کشور دیگر، این اتهامات فقط رسانه‌ای نیست و این سوال پررنگ‌تر می‌شود که بابک زنجانی واقعا کیست؟ و فرجام او چه خواهد بود؟ افکارعمومی به دقت پیگیر پاسخ این سوالات خواهد ماند.

روزنامه شرق

۱۳۹۲/۶/۲۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...