نسخه چاپی

حضور خیابانی حامیان مرسی ادامه دارد

مخالفان ضد كودتا بار دیگر به خیابان‌ها آمده تا تاكید كنند كه از خواسته خود مبنی بر بركناری نظام كودتاچیان دست نمی‌كشند.

به گزارش نما به نقل از الجزیرة، بنا به فراخوان ائتلاف ملی حمایت از مشروعیت روز سه‌شنبه تظاهراتی در چند استان مصر با شعار "کرامت و آزادی برای زن مصری" جهت حمایت از زنان مخالف کودتا برگزار شد در استان جیزه راهپیمایی در مناطق "هرم" و "مهندسین" بر پا شد که شرکت کنندگان در آن با در دست داشتن پلاکاردهایی کشتارها در میدان‌های رابعة العدویة و النهضة را محکوم کرده و خواهان محاکمه عاملان این کشتارها شدند.
آنها همچنین با سر دادن شعارهایی خواهان بازگشت مشروعیت و مجازات کسانی شدند که خون تظاهرکنندگان را ریختند. راهپیمایی در استان ساحلی اسکندریة علیه کودتای نظامی بر پا شد که شرکت کنندگان در آن حکومت نظامی را محکوم کرده و خواهان انجام تحقیقات در خصوص جنایت‌های رابعة العدویة و النهضة، محاکمه عاملان آنها و پایان پیگیری‌های امنیتی مخالفان کودتا شدند.
در استان سینای شمالی نیز تظاهراتی در محکوم کردن کودتای نظامی و عزل محمد مرسی، رئیس جمهور برکنار شده مصر برگزار شد. پیشتر نیز در حمله ارتش مصر به تظاهرکنندگان مخالف کودتا در روستای "نجلیة" در مرکز بئر العبد واقع در سینای شمالی سه تن کشته و هشت تن دیگر از جمله یک زن باردار زخمی شدند.
با وجود اینکه سال تحصیلی هنوز در مصر آغاز نشده است، اما جنبش "جوانان ضد کودتا" در مقابل دانشگاه فیوم و در میدان "مسلة"، یکی از بزرگترین میدان‌های این استان به اعتراض پرداختند این اعتراض‌ها با تشکیل زنجیرهای انسانی آغاز شد که شرکت کنندگان در آن شعارهایی در محکوم کردن حکومت نظامی سر داده و خواهان برکناری این نظام و محاکمه رهبران آن شدند و تاکید کردند که تا زمان سرنگونی کودتا به اعتراض‌های خود ادامه می‌دهند.
در الأقصر تظاهراتی در محکوم کردن کودتای نظامی و کشتار تظاهرکنندگان و تحصن کنندگان برگزار شد که در جریان آن شعارهایی در محکوم کردن کشتار تحصن کنندگان سر داده شد. از سوی دیگر، محمد مختار جمعة، وزیر اوقاف مصر روز سه‌شنبه اعلام کرد که مسئولان این کشور به 55 هزار تن از ائمه جماعت که مجوز ندارند، اجازه سخنرانی در مساجد را نمی‌دهند. وی در اظهاراتی مطبوعاتی خاطرنشان کرد که این ائمه جماعت مجوز برای سخنرانی ندارند و به عنوان افراد تندرو و کسانی که تهدیدی علیه کشور تلقی می‌شوند، به آنها نگریسته می‌شود.
وزیر اوقاف مصر تاکید کرد که تنها به افراد فارغ التحصیل از الازهر مجوز سخنرانی داده می‌شود. این مسئول مصری روز دوشنبه نیز اعلام کرد که اقامه نماز جمعه در مکان‌هایی که مساحت‌شان کمتر از هشت متر است، ممنوع بوده و تنها در صورت ضرورت می‌توان در این شرایط نماز اقامه کرد.

۱۳۹۲/۶/۲۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...