نسخه چاپی

36 ساعت از حادثه دلخراش تصادف اتوبوس‌ها مي‌گذرد

از دستور آملی لاریجانی به دادستان كل كشور تا شناسایی هویت ۱۲ جسد سوخته

۳۶ ساعت از حادثه دلخراش تصادف اتوبوس‌ها در اتوبان تهران قم می‌گذرد و در این مدت اقدامات زیادی از جمله صدور دستور رئیس قوه خطاب به دادستان كل كشور و همچنین شناسایی هویت ۱۲ جسد سوخته انجام شده است.

به گزارش نما به نقل از فارس، در آخرین دقایق روز دوشنبه 18 شهریور امسال خبری کوتاه اما فوق العاده دلخراش در برخی از رسانه‌ها منتشر شد.

خبر تصادف بود همچون سایر تصادف‌هایی که در روز اتفاق می‌افتد اما تصادفی که در آن بیش از 40 نفر از هموطنان در اتش سوختند.

مرگ 44 نفر در حادثه دلخراش اتوبان قم - تهران

اولین اظهار نظر را مسئولان پزشکی قانونی داشتند و اینگونه عنوان شد که بر اثر انحراف یک دستگاه اتوبوس اصفهان - تهران در ساعت 11:30 دقیقه دوشنبه، در محدوده پاسگاه کوشک نصرت اتوبان قم و برخورد با یک اتوبوس تهران - یزد و یک تاکسی در مسیر مقابل، 44 نفر در آتش‌سوزی تصادف جان باختند.

سازمان پزشکی قانونی کشور اعلام کرد: همگی اجساد حادثه تصادف به بیمارستان شهید بهشتی و آرامستان بهشت معصومه قم منتقل شده‌اند و کار معاینه اجساد، توسط پزشکی قانونی استان قم تا ساعتی دیگر خاتمه می‌یابد.

صدیقی آخا، مدیرکل پزشکی قانونی قم در خصوص شناسایی اجساد منتقل شده به شهر قم اظهار داشت: به علت شدت سانحه تصادف و سوختگی‌ها، هنوز هویت هیچ یک از اجساد مشخص نشده است.




حضور رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا در صحنه تصادف

اما در اولین ساعت صبح روز گذشته مشخص شد رئیس پلیس راهور ناجا با حضور در سر صحنه تصادف دلخراش موضوع را بررسی کرده است.

رئیس پلیس راهور ناجا، در خصوص جزئیات این تصادف اظهار کرد در ساعت 23 شب گذشته یک فقره تصادف دلخراش و نادر در کیلومتر 28 آزاد راه قم به تهران اتفاق افتاد.

وی افزود: بررسی اولیه در صحنه حاکی است اتوبوسی که از مسیر قم به تهران حرکت می‌کرد به علت نقص فنی و ترکیدگی لاستیک منحرف می‌شود که ابتدا با یک خودروی سواری و سپس به گاردریل برخورد و با تخریب گاردریل به لاین مخالف منحرف شده و با یک دستگاه اتوبوس دیگر برخورد می‌کند.

سردار مومنی ادامه داد: متاسفانه هر دو دستگاه اتوبوس پس از برخورد دچار آتش سوزی می‌شوند و متاسفانه 44 نفر از هموطنان فوت می‌کنند و 39 نفر هم مصدوم شده و جهت مداوا به بیمارستان منتقل شده‌اند.

رئیس پلیس راهور ناجا خاطر نشان کرد: با بررسی به عمل آمده حال اولیه مجروحان در بیمارستان خیلی وخیم نیست و امیدواریم تعداد کشته‌ها افزایش نیابد.

ارسال گزارش نقص فنی اتوبوس‌های اسکانیا به مراجع قضایی

اما پس از مومنی رئیس پلیس راه کشور سرهنگ مهماندار هم از ارسال گزارش نقص فنی اتوبوس‌های اسکانیا به مراجع قضایی خبر داد و گفت: آنچه موجب شدت حادثه شده، نقص سیستم برق رسانی اتوبوس‌ها بوده است.

سردار محمدرضا مهماندار، رئیس پلیس راه کشور با بیان اینکه حادثه تصادف شب گذشته میان دو دستگاه اتوبوس و یک دستگاه سواری حاصل دو علت بوده است گفت: علت اول این حادثه ترکیدگی لاستیک یکی از اتوبوس‌ها بوده که موجب انحراف به چپ اتوبوس می‌شود.

سردار مهماندار با اشاره به اینکه بعد از برخورد دو دستگاه اتوبوس اسکانیا، این دو اتوبوس به علت نقص سیستم برق رسانی دچار حریق شده‌اند گفت: پیش از این نیز یک دستگاه اتوبوس اسکانیا در استان خوزستان بعد از برخورد با کامیون بنز دچار آتش سوزی شد که در این حادثه 14 نفر جان باختند.

وی تاکید کرد: حادثه‌ای که برای اتوبوس دانش آموزان بروجنی رخ داد ربطی به این نقص فنی نداشته است.

رئیس پلیس راه از ارسال گزارش نقص فنی اتوبوس‌های اسکانیا به مراجع قضایی خبر داد و گفت: هر حادثه‌ای که روی می‌دهد ما گزارش مربوط به آن را به مراجع قضایی ارسال می‌کنیم.






اعزام تیم 3 نفره آزمایشگاه ژنتیک و تشریح کهریزک به قم

اما یکی از مشکلات بزرگ پس از وقوع اینگونه حوادث شناسایی اجساد قربانیان است که به علت شدت آتش سویزی و ضربه شناسایی آنها سخت است.

رئیس مرکز تشخیصی آزمایشگاهی استان تهران(کهریزک) براساس همین موضوع از اعزام تیم سه نفره تخصصی شامل یک متخصص ژنتیک، یک پزشک سالن تشریح و یک تکنیسین سالن تشریح جهت کمک به تشخیص هویت قربانیان حادثه تصادف دو اتوبوس در اتوبان قم ـ تهران به استان قم خبر داد.

کدخدایی با اشاره به اطلاعات اولیه از سوختگی اجساد حادثه تصادف گفت: برای شناسایی اجساد در ابتدا از بستگان خانواده‌ها خواسته می شود بر اساس آثار ظاهری مانند دندان‌ها، جوشگاه جراحی‌های قبلی و وسایل همراه مثل انگشتر، ساعت، گردنبند و سایر مشخصه های ظاهری، متوفی خود را شناسایی نمایند.

وی افزود: بسته به درجه سوختگی اجساد، در صورت عدم شناسایی توسط خانواده‌ها، نمونه خون، نمونه عضله، نمونه مغز استخوان یا دندان برای تشخیص هویت از روی DNA برداشته می‌شود.

به گفته دکتر کدخدایی، بر اساس پروتکل های بین المللی حوادثی که در آن بیش از 12 نفر کشته شوند، در زمره مرگ های دسته جمعی قرار می گیرند.

اژه‌ای: انتخاب 3 قاضی برای رسیدگی به پرونده/ مهماندار: نقص ایمنی در سیستم برق عامل آتش‌سوزی بود

اظهار نظر مسئولان به اینجا ختم نشده و دادستان کل کشور هم با اشاره به این که 3 نفر از قضات برای رسیدگی به حادثه تصادف شب گذشته انتخاب شده‌اند گفت: وزارت راه و مسئولین مربوط باید برای جلوگیری از تکرار چنین حوادثی اقدامات لازم را انجام دهند.

دادستان کل کشور در واکنش به حادثه رخ داده در اتوبان تهران- قم خاطرنشان کرد: دادگستری استان قم مأمور رسیدگی به این پرونده شده است.

وی افزود: از صبح شخصا پیگیر این پرونده بوده‌ام و 3 نفر از قضات برای رسیدگی به این پرونده انتخاب شده‌اند و قرار است بدون نوبت به مقصران این حادثه رسیدگی کنیم.

محسنی اژه‌ای خاطر نشان کرد: اتوبوس‌‌های اسکانیا چندین بار دچار حادثه مشابه شده اند.

وی افزود: وزارت راه و مسئولین مربوطه باید برای جلوگیری از تکرار چنین حوادثی اقدامات لازم را انجام دهند.






دستور رئیس قوه قضائیه به دادستان کل کشور برای رسیدگی به سانحه تصادف اتوبان قم

رئیس قوه قضائیه با تسلیت درگذشت جان‌باختگان حادثه تصادف امروز، دستور ویژه رسیدگی به دادستان کل کشور برای بررسی و رسیدگی این سانحه صادر کرد.

رئیس قوه قضائیه همچنین دستور ویژه رسیدگی به محسنی اژه‌ای دادستان کل کشور برای بررسی و رسیدگی این سانحه صادر و خواستار اعلام نتیجه رسیدگی و بررسی شد.

آیت الله آملی لاریجانی رییس قوه قضاییه با صدور پیامی در گذشت تعدادی از هموطنان در حادثه تصادف رانندگی اتوبان قم–تهران را به خانواده آنان تسلیت گفت.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و تشریفات قوه قضاییه متن پیام تسلیت رییس قوه قضاییه به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

انالله و انا الیه راجعون

در گذشت تعدادی از هموطنان عزیز را در حادثه تصادف رانندگی اتوبان قم - تهران که موجب تاسف و تاثر اینجانب گردید را به خانواده و بازماندگان آنان تسلیت گفته و از خداوند متعال برای آنان علو درجات و رحمت الهی و برای بازماندگان صبر جمیل و اجرجزیل خواستارم.

درپی وقوع این حادثه غم انگیز و تاسف بار به داستان محترم کل کشور دستور داده شده است که تمامی جوانب امر را بررسی و نتیجه را به اینجانب گزارش نماید.

شناسایی هویت 12 نفر از اجساد قربانیان تصادف اتوبان قم

این در حالی است که براساس اعلام رئیس پزشکی قانونی شهر قم تا کنون هویت 12 نفر از قربانیانی که پیکر آنها در اتش سوخته بود کشف شده است.

۱۳۹۲/۶/۲۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...