نسخه چاپی

واكنش ها همچنان ادامه دارد/ خداحافظی جالب اوباما و روحانی

عکس خبري -واکنش ها همچنان ادامه دارد/ خداحافظي جالب اوباما و روحاني

پس از آن كه رئیس جمهور ایران در ضیافت ناهار دبیر كل سازمان ملل حاضر نشد، كمتر كسی احتمال می داد روحانی و اوباما به این زودی ها یكدیگر را ببینند یا گفت و گویی داشته باشند؛ اما گفت و گوی تلفنی دیروز آن ها بسیاری را شوكه كرده است.

به گزارش نما، پیش از عزیمت حجت الاسلام حسن روحانی به نیویورک، رسانه ها از احتمال دیدار، احوال پرسی، دست دادن، برخورد اتفاقی رؤسای جمهور ایران و آمریکا خبرسازی می کردند؛ اما پس از عدم حضور دکتر روحانی در ضیافت ناهار دبیر کل سازمان ملل که در آن مشروبات الکلی سرو شده بود، بیشتر رسانه های خارجی و برخی رسانه های داخلی انتقادات شدیدی را علیه دکتر روحانی آغاز کردند.



پس از دیدار بامداد جمعه وزرای خارجه ایران و آمریکا در حاشیه مذاکرات ایران و 5+1 از این فضای انتقادی کاسته شد و در نهایت گفت و گوی تلفنی دیروز باراک اوباما و حسن روحانی، عصبانیت رسانه ها را از دکتر روحانی برطرف کرد و امیدها را برگرداند.



آن چه می بینید و می خوانید، بخشی از استقبال رسانه های وابسته به دولت های غربی از این تماس تلفنی است:





وب سایت بی بی سی فارسی (bbc persian) که چند روز پیش دچار ناامیدی شده بود و حتی حملاتی به آقای روحانی کرده بود، با استقبال گسترده از این تماس تلفنی نوشت: «به نظر می‌رسد که گفتگوی مستقیم حسن روحانی و باراک اوباما اقدام نظامی یکجانبه اسرائیل علیه ایران را هم دشوار‌تر خواهد کرد.




تا زمانی که روند تعامل سازنده ایران با قدرت‌های بزرگ بر سر مناقشه اتمی ادامه داشته باشد چراغ قرمزی که باراک اوباما در مورد حمله به مراکز اتمی ایران در برابر اسرائیل قرار داده است، سبز نخواهد شد.»




وب سایت رادیو فردا(radiofarda) در این زمینه نوشته است: «در این گفت‌وگوی تلفنی، دو طرف بر اراده سياسی برای حل سريع مساله هسته‌ای تاكيد كرده و زمينه را برای حل موضوعات ديگر و همكاری در مسائل منطقه‌ای مورد توجه قرار دادند.




برپایه این گزارش در اين گفت‌وگوی تلفنی روسای جمهوری ايران و آمريكا، همچنين وزرای امور خارجه خود را مامور كردند تا زمينه همكاری‌های لازم را هر چه زودتر فراهم آورند.»





اما صدای آمریکا (voa) تلاش کرد خبر را وارونه کند و رئیس جمهور ایران را مشتاق این گفت و گو جلوه دهد. سایت VOA با استناد به منابع مبهم و غیر قابل استناد نوشت: «یک مقام ارشد دولتی آمریکا گفت کاخ سفید روز جمعه مطلع شد که آقای روحانی خواستار صحبت با باراک اوباما یس از ترک نیویورک است. [!]





این مکالمه تقریبا ۱۵ دقیقه بود و از طریق مترجم صورت گرفت و در آغاز آقای اوباما پیروزی آقای روحانی در انتخابات ایران را تبریک گفت. مقام دولتی فوق گفت کاخ سفید توئیت های حسن روحانی درباره اوباما و قدردانی از میهمان نوازی رئیس جمهوری و مکالمه تلفنی با او را مشاهده کرده است. »





این سایت وابسته به دولت آمریکا از یک طرف در منتی که بر ایران گذاشت، صراحتا اوباما را تماس گیرنده معرفی کرد: «مقام دولتی آمریکا گفته است که در صورت کمک به حل مسئله هسته ای ایران، رئیس جمهوری آمریکا بازهم با آقای روحانی مکالمه مستقیم خواهد داشت.»





اما سپس، مدعی شد: «اد رویس، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا «تحریم های سخت» را عامل کشاندن رئیس جمهوری اسلامی ایران تا پای تلفن و مکالمه با آقای اوباما توصیف کرد و تاکید کرد که فشارها باید ادامه یابد.»





در نهایت صدای آمریکا، مشخص نکرد که اوباما با روحانی تماس گرفت یا روحانی با اوباما. اگر علت این گفت و گو فشار تحریم ها بوده، پس چرا اوباما با رئیس جمهور ایران تماس گرفته؟











وب سایت دویچه وله (dw.de) وابسته به دولت آلمان هم این تماس تلفنی را پوشش داد و نوشت: «این اولین گفت‌وگوی تلفنی رسمی دو رئیس‌جمهور ایران و آمریکا در ۳۴ سال گذشته است. یک روز پیش از این محمدجواد ظریف و جان کری٬ وزیران امور خارجه ایران و آمریکا٬ در پایان نشست ایران و ۱+۵ در نیویورک دیدار و گفت‌وگویی مستقیم داشتند. هر دو وزیر خارجه گفت‌وگوها را مثبت و سازنده ارزیابی کردن





سایت العربیه (alarabya) پس از انتشار این خبر نوشت: «روحانی در کنفرانس خبری صبح جمعه درباره علت دیدار نکردنش با اوباما گفته بود "در برنامه‌ریزی برای نحوه این دیدار به خصوص نتایج دیدار اول، فرصت و زمان کافی نبود و دو طرف قانع بودند که این زمان برای برنامه‌ریزی دیدار دو رئیس‌جمهور شاید کافی نباشد، برای ما نتیجه این گونه دیدارها مهم است.





ملاقات در سطح دو رئیس‌جمهور آن هم برای اولین بار خود به خود با پیچیدگی‌هایی همراه است. دو طرف می‌خواستند دیدار کاملا موفق و موثری داشته باشند اما در عین حال به نظرم فضایی که امروز به وجود آمده کاملا با گذشته متفاوت است و البته کسانی که این فضا را به وجود آوردند، در واقع صدای رسای ملت ایران در انتخابات ۲۴ خرداد بود."»







وب سایت یورو نیوز (euronews) به گفته های آقای اوباما پس از این تماس تلفنی اشاره کرد و نوشت: «به آقای روحانی گفتم که قطعا مشکلات و موانع زیادی بر سر راهمان است و تضمینی برای موفقیت در این راه نیست. اما بر این باورم که می توان راه حل جامعی برای این مسایل یافت. »









وب سایت کلمه(kaleme) نوشت: «صفحه توئیتر کاخ سفید نیز در این‌باره نوشت که این تماس از طرف اوباما بوده و درباره اینکه راه و زمینه برای حل مسایل هسته‌یی و “خارج از آن” فراهم است، صحبت شده است.





توئیتر کاخ سفید همچنین نوشت: روحانی در پایان این گفت‌وگوی کوتاه به زبان انگلیسی به اوباما گفته است: have a nice day و اوباما نیز به زبان فارسی پاسخ داده است: “خداحافظ”.»







خودنویس(khodnevis) در این خصوص سخنان اوباما را منتشر کرده است. اوباما در بخشی از سخنانش گفته است: «ما متوجه چالش های پیش رو هستیم، همین واقعیت که این اولین تماس میان رؤسای جمهور آمریکا و ایران از سال ۱۹۷۹ بود نشان دهنده بی اعتمادی عمیق میان دو کشور است اما همزمان چشم انداز حرکت به آن سوی این تاریخ دشوار را به ما نشان می‌دهد.»

۱۳۹۲/۷/۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...