نسخه چاپی

بدرقه هفته دفاع مقدس/1

افتخاری: باید نهضت خاطره نویسی دفاع مقدس راه بیاندازیم

نیازمند یك كار جهادی و نهضت خاطره نویسی هستیم كه دقت در بیان و پرهیز از آنچه كه قطعیت نداشته است را شامل شود تا خاطرات شفاهی به جا مانده از دست نرود.

لاله افتخاري با بيان آنكه شهدا متعلق به يك زمان و جامعه خاص نيستند برضرورت حفظ آثار و ارزشهاي دفاع مقدس تاكيد كرد و گفت : ثبت و ضبط آثار دفاع مقدس از اهميت خاصي برخوردار است و ما نسبت به اين امر وظيفه داريم . چنانچه در زماني كه خدمت مقام معظم رهبري به عنوان گروه شب خاطره حضور يافتيم ايشان نيز به امر روايتگري تاكيد داشتند. شروع اين نوع روايتگري ها به تاريخ عاشورا بازمي گردد كه حضرت زينب (س) و حضرت امام سجاد (ع) بعد از شهادت حضرت اباعبدالله (ع) واقعه عاشورا را بيان نمودند و به قول شاعر كربلا در كربلا مي ماند اگر زينب نبود .
وي تصريح كرد: ما بايد بدانيم كه شهدا متعلق به زمان و مكان خاص و يا خانواده و جامعه خودشان نيستند و متعلق به جامعه بشريت هستند و الگو انسانها هستند چنان كه فرمودند؛ شهدا شمع محفل بشرتند .
عضو شوراي مركزي حزب موتلفه اسلامي ياد آور شد : در عرصه فرهنگي نياز است تا به اين امر توجه شود و خاطرات شهدا ، جانبازان و آزادگان بازگو شود تا با گذشت زمان به دست فراموشي سپرده نشود، تا الگويي مستند هم براي نسلهاي بعدي جامعه وهم الگويي براي ديگر كشورها و كشورهاي اسلامي كه بيداري اسلامي درون آنها شكل گرفته است و چشم به كشور ما دوخته اند، باشد. چرا كه شهداي ما الگوي مقاومت و استقامت در راه خدا هستند.
عضو كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي با اشاره اقدامات صورت گرفته در اين عرصه خاطر نشان كرد : البته سالهاست كارهايي در رابطه با حفظ آثار دفاع مقدس صورت پذيرفته است اما اين امر كفايت نمي كند . ما شاهد هستيم زماني كه فردي كتابي را دراين رابطه مي نويسد، مقام معظم رهبري با تمام فشردگي كار خود آن را مطالعه مي كنند و با تقدير و تشويق و يا نوشته اي در حاشيه آن آثار را مورد توجه قرار مي دهند كه اين خود نشان از ارزش گذاري ايشان و توجه دادن مردم به اين امور است .
وي افزود: در اين سالهاي اخير يكسري اقداماتي صورت گرفت اما كفايت نمي كند . زيرا ما شهدايي داريم كه خانواده آنها ، مادر و پدر و همسران و... آنها از دنيا رفته اند در حالي مي توانستند ديدگاه شهدا و وجه تربيتي آنها در كودكي و فضاي رشد و پرورش آنها در نوجواني و بزرگسالي را بيان كنند تا آنها ثبت و ضبط شود . جمع آوري خاطرات جانبازان در اين عرصه ضرورت دارد كه متاسفانه خيلي از اين عزيزان به مقام شهادت رسيده اند .
لاله افتخاري درپيشنهادي عنوان كرد : به نظر مي رسد كه تمامي رزمندگان و جانبازان مطالبي كه مربوط به جنگ است را بازگو كنند تا يك نهضت خاطره نويسي صورت گيرد، به طوري كه يك كار جهادي و فراگير انجام پذيرد. اما آنچه حايز اهميت است دقت در بيان و پرهيز از آنچه كه قطعيت نداشته است . زيرا ممكن است بخشي از اين خاطرات به دليل گذشت زمان به فراموشي سپرده شده باشد . لذا نهادهايي چون صداوسيما ، حوزه هنري ، سازمان تبليغات اسلامي ، بنياد حفظ آثار و دفاع مقدس ، وزارت ارشاد ، بنياد شهيد و ايثارگران و آموزش و پرورش و تمامي مسوولين بايد دست به دست دهند تا بتوانيم در اين نهضت گامهاي موثري برداريم .

۱۳۹۲/۷/۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...