نسخه چاپی

تلاش 24 كشور براي قهرماني و كسب يك سهميه جام بين قاره اي

والیبالیست های ایران در اولین گام مقابل قزاقستان

هفدهمین دوره مسابقات والیبال قهرمانی مردان آسیا با حضور 24 تیم از امروز آغاز می شود و به مدت 9 روز ادامه خواهد داشت، قهرمان این رقابت ها مجوز حضور در مسابقات بین قاره ای ژاپن را به دست می آورد.

به گزارش نما به نقل از باشگاه خبرنگاران، مسابقات والیبال قهرمانی مردان آسیا از سال 1975 آغاز و تا کنون شانزده دوره آن برگزار شده است. این رقابت ها در ابتدا هر چهار سال یک بار (1979، 1983 و 1987) برگزار می شد و از سال 1989 هر دو سال یکبار توسط کنفدراسیون والیبال آسیا برگزار می شود.

در شانزده دوره گذشته این رقابت ها تیم ملی والیبال ژاپن با هفت مقام قهرمانی، سه نایب قهرمانی و سه مدال برنز پرافتخارترین تیم این رقابت ها است. یعنی این کشور در 13 دوره این رقابت ها بر روی سکو رفته است. اما از نظر تعداد دفعات رفتن بر روی سکو، تیم ملی والیبال کره جنوبی رکورد دار است که در 15 دوره این رقابت ها بر روی سکو رفته است. افتخارات این تیم شامل چهار قهرمانی، سه مدال نقره و هشت عنوان سومی مسابقات والیبال قهرمانی مردان آسیا است.

چین دیگر کشور پر افتخار این رقابت ها است که با سه مدال طلا، شش نایب قهرمانی و سه مدال برنز در جایگاه سوم پرافتخارترین تیم های این رقابت ها قرار دارد و استرالیا نیز با یک مدال طلا، دو مقام نایب قهرمانی و یک عنوان سومی در جایگاه چهارم این داده آماری قرار دارد.
تیم ملی والیبال جمهوری اسلامی ایران با یک مدال طلا (2011)، یک عنوان نایب قهرمانی (2009) و یک مدال برنز در سال 2003 ، پنجمین کشور پرافتخار این رقابت ها است. والیبال ایران در حال حاضر یکی از قدرت های برتر قاره کهن آسیا محسوب می شود که در صورت حفظ مقام قهرمانی خود در این دوره از رقابت ها ایران برای اولین مرتبه در تاریخ والیبال در خارج از کشور به عنوان قهرمانی این رقابت ها دست پیدا خواهد کرد و جایگاه چهارم پرافتخارترین تیم آسیا را به دست خواهد آورد و استرالیا به جایگاه پنجم خواهد رفت.

جدول مدال آوران شانزده دوره مسابقات والیبال قهرمانی مردان جهان به قرار زیر است:
ژاپن: هفت طلا، سه نقره و سه برنز
کره جنوبی: چهار طلا، سه نقره و هشت برنز
چین: سه طلا، شش نقره و سه مدال برنز
استرالیا: یک طلا، دو نقره و یک برنز
ایران : یک طلا، یک نقره و یک برنز


**جام هفدهم در یک نگاه:
شانزده دوره گذشته مسابقات والیبال قهرمانی مردان آسیا به میزبانی 10 کشور این قاره کهن برگزار شده است که کره جنوبی با سه میزبانی در صدر این جدول قرار دارد.

کشورهای استرالیا، تایلند و جمهوری اسلامی ایران نیز با دو میزبانی در رتبه های بعدی این داده آماری قرار دارند و کشورهای اندونزی، قطر، کویت، چین، فیلیپین و بحرین نیز هر کدام یک بار میزبان مسابقات والیبال قهرمانی مردان آسیا بودند.

امارات متحده عربی برای نخستین بار، امسال میزبان هفدهمین دوره این رقابت ها را عهده گرفته است. رقابت های این دوره از مسابقات والیبال قهرمانی مردان آسیا در دو سالن مجموعه ورزشی حمدان بن محمد و باشگاه النصر دبی برگزار می شود.

دور مقدماتی این رقابت ها در هشت گروه سه تیمی (24 تیم ) برگزار می شود که گروه بندی آن به قرار زیر است:

گروه A: امارات (میزبان)، اردن و تایلند
گروه B: استرالیا با بحرین و میانمار
گروه C: ایران، کویت و قزاقستان
گروه D: چین، عربستان و چین تایپه
گروه E: ژاپن ، عمان و سری لانکا
گروه F: کره جنوبی، عراق و افغانستان
گروه G: هند، قطر و ازبکستان
گروه H: پاکستان، لبنان و اندونزی

دور مقدماتی این رقابت ها از امروز شنبه ششم مهرماه به مدت سه روز برگزار خواهد شد که تیم ملی والیبال ایران در روز نخست (ششم مهر) با قزاقستان و در روز دوم (هفتم مهر) با کویت بازی دارد. ملی پوشان کشورمان روز سوم (هشتم مهر) استراحت خواهند داشت.

**نگاهی به چهارده حضور ایران
تیم ملی والیبال ایران در سال 1979 برای نخستین بار در مسابقات قهرمانی مردان آسیا شرکت کرد که همزمان با برگزار دومین دوره این رقابت ها بود. ایران در نخستین حضور موفق به کسب رتبه ششم شد.

ایران تنها در دو دوره این رقابت ها سال های 1975(دوره نخست) و 1983 (دوره سوم) حضور نداشت و تجربه 14 دوره این رقابت ها را در پرونده کاری خود دارد که تقریبا حضور رو به رشد بوده است.

جایگاه دهمی در سال 1987، رتبه هشتمی و هفتمی در سال های 1989 و 1991، سه مقام ششمی (1979، 1997 و 2005)، چهار عنوان پنجمی ( 1993، 1999، 2001 و 2007) و یک عنوان چهارمی در سال 1995 ره آورد 11 دوره حضور ایران در رقابت های والیبال قهرمانی مردان آسیا است.

تیم ملی والیبال ایران در سال 2003 مقام سومی مسابقات والیبال قهرمانی مردان آسیا، در سال 2009 عنوان نایب قهرمانی این رقابت ها و در دوره گذشته این رقابت ها (سال 2011) برای نخستین بار قهرمانی این رقابت ها را به دست آورد.

تیم ملی والیبال ایران یک از مدعیان اصلی کسب مقام قهرمانی در این دوره از رقابت ها است که به سه دلیل مورد توجه تمامی تیم ها قرار گرفته است. قهرمانی در سال 2011 آسیا، حضور شایسته در لیگ جهانی والیبال سال 2013 و کسب سهمیه مسابقات قهرمانی جهان سال 2014 سه دلیل عمده توجه دیگر تیم ها به والیبال ایران در این دوره از رقابت ها است.

این موضوع کار تیم ملی والیبال ایران را بسیار سخت خواهد کرد، زیرا تمامی حریفان حتی آنانی که توانایی کسب مقام در این رقابت ها ندارند، به فکر حضور شایسته در برابر ایران و کسب عنوان شگفتی ساز مسابقات با پیروزی احتمالی در برابر ملی پوشان کشورمان خواهند بود.

از سوی دیگر والیبال ایران برای حضور در مسابقات جام بین قاره ای که آذرماه سال جاری در کشور ژاپن برگزار می شود، نیاز مبرم به کسب عنوان قهرمانی در آسیا که همراه با مجوز حضور در رقابت های بین قاره ای است دارد، تا یک بار دیگر بر توانایی این رشته ورزشی کشورمان مهر تاییدی بزند. مجوزی که 24 کشور آسیایی در پی کسب آن هستند.

**برنامه نخستین روز مسابقات والیبال قهرمانی آسیا

برنامه نخستین روز این رقابت ها به این شرح است (زمان ها به وقت تهران):

ساعت 11:30، لبنان – اندونزی، سالن حمدان
ساعت 11:30، هند – ازبکستان ، سالن النصر
ساعت 13:30، ایران – قزاقستان ، سالن حمدان
ساعت 13:30، عمان – سری لانکا، سالن النصر
ساعت 15:30، عربستان – چین تایپه، سالن حمدان
ساعت 15:30، بحرین – میانمار، سالن النصر
ساعت 18 مراسم افتتاحیه هفدهمین دوره مسابقات والیبال قهرمانی مردان آسیا ، سالن حمدان
ساعت 19 ، امارات – تایلند، سالن حمدان
ساعت 19، عراق – افغانستان ، سالن النصر

در این دوره از رقابت ها 24 تیم در هشت گروه به مصاف هم می روند. گروه بندی این رقابت ها نیز به این صورت است:

گروه A: امارات (میزبان)، اردن و تایلند
گروه B: استرالیا با بحرین و میانمار
گروه C: ایران، کویت و قزاقستان
گروه D: چین، عربستان و چین تایپه
گروه E: ژاپن ، عمان و سری لانکا
گروه F: کره جنوبی، عراق و افغانستان
گروه G: هند، قطر و ازبکستان
گروه H: پاکستان، لبنان و اندونزی

دو تیم برتر هر گروه به مرحله بالاتر صعود می کنند و تیم های سوم این گروه ها برای کسب رتبه های هفدهم تا بیست و چهارم به میدان می روند./زر

۱۳۹۲/۷/۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...