نسخه چاپی

آيا گاردريل استاندارد است يا يك حلبي در جاده قرار داده‌ايم؟

مقصر جدید برای حادثه اتوبان قم

اگر گاردریل توانایی مهار اتوبوس را داشت، این حادثه رخ نمی‌داد و باید پرسید كه آیا گاردریل‌های ما استاندارد است یا تنها یك حلبی را در جاده قرار داده‌ایم.

به گزارش نما، نایب رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به حادثه برخورد دو اتوبوس اسکانیا در آزادراه قم – تهران، گفت: اگر گاردریل توانایی مهار اتوبوس را داشت، این حادثه رخ نمی‌داد و باید پرسید که آیا گاردریل‌های ما استاندارد است یا تنها یک حلبی را در جاده قرار داده‌ایم.

علی‌اکبر آقایی در مناظره‌ای که با حضور مدیرعامل شرکت عقاب‌افشان و سازنده اتوبوس‌های اسکانیا در ایران، رییس اورژانس کشور،‌ مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی مسافری کشور، فرمانده پلیس‌راه کشور و رییس سازمان استاندارد با هدف بررسی حادثه تصادف مرگبار دو اتوبوس اسکانیا در آزادراه قم – تهران برگزار شد، با بیان اینکه آنچه که در کشور ما ارزش ندارد، جان انسان‌ها است، گفت: متاسفانه یک روز دریا، یک روز بخاری، یک روز هواپیما و یک روز هم اتوبوس سبب بروز حوادثی در کشورمان می‌شود. اما چرا نمی‌خواهیم به طور جدی وارد مقوله‌ حفظ جان انسان‌هایی شویم که دولت و نظام در مقابلش مسئول‌اند.

وی با اشاره به اجماعی که در سال 86 حول کنترل تصادفات رانندگی در کشور صورت گرفت، گفت: در این سال با اقدامات خوبی که انجام گرفت، سوانح ما حدود 25 تا 30 درصد کاهش یافت.

آقایی با اشاره به فعالیت 5700 دستگاه اتوبوس اسکانیا، 560 دستگاه اتوبوس ولوو، 700 دستگاه اتوبوس مال، 8000 دستگاه اتوبوس شهاب و 33 هزار و 924 دستگاه اتوبوس بنز در جاده‌های کشور، گفت: این در حالی است که اگر تعداد سوانح در این اتوبوس‌ها را بررسی کنیم، مشخص می‌شود که تعداد کشته‌شدگان اتوبوس اسکانیا با تعداد 5700 دستگاه، 130 تن و تعداد کشته‌شدگان اتوبوس بنز تنها 20 تن است.

اکبری‌راد، مدیرعامل شرکت عقاب‌افشان در واکنش به این اظهارات آقایی به مقایسه قدرت موتور دو اتوبوس اسکانیا و بنز‌ پرداخت و گفت: قدرت موتور اتوبوس اسکانیا چند برابر اتوبوس بنز است.

نایب رییس کمیسیون عمران مجلس همچنین با طرح این پرسش که آیا گاردریل ما استاندارد بوده یا خیر؟ گفت: آیا این درست است که هر حادثه‌ای منجر به آتش‌سوزی شود؟

وی با بیان اینکه کاش افندی‌زاده، نماینده وزارت راه نیز در این جلسه حاضر می‌شد، گفت: در کمیسیون عمران نیز بررسی‌هایی در این زمینه آغاز شده است.

آقایی با بیان اینکه نقص فنی اتوبوس، میزان مقاومت گاردریل و چرایی وقوع آتش‌سوزی در اتوبوس‌ها باید بررسی شود، گفت: چرا گاردریل ما نتوانست این اتوبوس را رها کند؟ آیا گاردریل‌های ما استاندارد هستند یا تنها یک حلبی را در میان جاده قرار داده‌ایم که هیچ مقاومتی ندارد؟

وی با اشاره به آمار پلیس‌راه مبنی بر اینکه 50 درصد کشته‌های تصادفات در محل حادثه بوده و 50 درصد دیگر نیز در حین انتقال به بیمارستان و در بیمارستان بوده، گفت: باید پرسید که آیا اورژانس به موقع به محل این حوادث می‌رسد؟

نایب رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: این‌ها عواملی هستند که همگی باید بررسی شوند تا بتوان به علت قطعی بروز این حادثه رسیدگی کرد.
منبع: ایسنا

۱۳۹۲/۷/۶

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...