نسخه چاپی

نظر جالب سفیر اتریش درباره یك مستند جنگی ایرانی

سفیر اتریش در ایران گفت: به عنوان یك وظیفه بشری باید سعی كنم حتما این مستند ایرانی در دبیرستان‌ها و تلویزیون ملی اتریش پخش شود.

به گزارش نما به نقل از فارس، بعداز ظهر جمعه پنجم مهرماه و در سالگرد شکست محاصره آبادان و در هفته «فیلم های مستند متفاوت دفاع مقدس» که به همت سینما تک خانه هنرمندان ایران در تالار ناصری این مجموعه برگزار شد، مستند «خاطراتی برای تمام فصول» به کارگردانی مصطفی رزاق کریمی با حضور( فریدریش اشتیفت ) سفیر جدید اتریش در ایران و جمعی ازهنرمندان و نیز جانبازان شیمیایی موزه صلح تهران به نمایش گذاشته شد که در تمامی لحظات پخش فیلم و بخصوص دیدن صحنه‌های تکان دهنده مجروحین شیمیایی ، مخاطبان دچار احساسات شده و از خود واکنش نشان می‌دادند.

بعد از نمایش فیلم اکبر عالمی هنرمند و استاد دانشگاه به عنوان مجری بالای صحنه رفت و با تاثر شدید از چنین ظلمی گفت که همگان اکنون بدون واسطه آن را بر پرده دیدند. در ادامه سفیر اتریش ، خسرو سینایی و رزاق کریمی کارگردان فیلم به بالای صحنه فرا خوانده شدند تا در بحث پیرامون فیلم شرکت کنند.



خسرو سینایی در مورد فیلم اظهار داشت: متاسفانه تراژدی های جوامع جهانی در حال تکرارشدن هستند تنها بدان دلیل که نسل‌های جدیدتر یا بدانان توجه ندارند و یا دلشان نمی خواهد که بیاد آورند. ویژگی برتر فیلم «خاطراتی برای تمام فصول» در آن است که بدور از هرگونه شعار زدگی و با ظرافت کامل چشمان ما را در برابر واقعییت ها قرار می دهد تا دنیا از خود بپرسد که مصدومین این سلاح‌ها که یا در رنج و عذاب همیشگی ناشی از جراحاتشان بسر میبرند و یا جانشان را از دست داده اند ، چه گناهی مرتکب شده بودند؟



فریدریش اشتیفت سفیر اتریش که تنها سه روز پیشتر به ایران امده و به عنوان اولین حضور در مجامع ایرانی دعوت هنرمندان و جانبازان شیمیایی را برای دیدن این فیلم پذیرفته بود نیز چنین اظهار داشت: بدور از هرگونه تعارف این فیلم عمیق مرا بسیار تحت تاثیر خود قرار داد و متاثر کرد. در زمانه جنگ ، من دانشجو بودم و تصاویر جنگ ایران و عراق را از طریق تلویزیون می دیدم ولی با دیدن این فیلم ، اکنون عمق فاجعه را متوجه شدم ،خوشبختانه این فیلم با آنکه مضمون تراژیکی دارد ولی شکل و شمایل تبلیغاتی نداشته و به همین دلیل در اعماق روح هر بیننده تاثیر می گذارد.



وی ادامه داد: متاسفانه باید بگویم بخاطر آن که کنترل درستی در جهان برعلیه این تسلیحات وجود ندارد هنوز خیلی ها در جهان ما می‌توانند از این نوع سلاح استفاده کنند ولی بهرحال در مقام عمل، همگی ما باید سعی در انتشار این فیلم داشته باشیم و من سعی می‌کنم که این فیلم در دبیرستانها و تلویزیون ملی اتریش حتما به نمایش گذاشته شود.



مصطفی رزاق کریمی کارگردان نیز ضمن ابراز دلایل احساس مسئولیت خود برای ساخت این فیلم ، آرزو کرد تا شرایط ساخت داستانی بر اساس این مضمون در اینده برای او فراهم شود.



سپس تماس تلفنی با پروفسور فرایلینگر که نقش موثری در درمان جانبازان شیمیایی ایرانی در زمان جنگ داشته از وین اتریش برقرار شد و وی هم به جانبازانی که در سالن حضور داشتند و قبلا توسط وی در اتریش تحت درمان قرار گرفته بودند درود فرستاده و اظهار داشت: برای من افتخار بزرگی است که در این جلسه و با حضور مجروحان سابق خودم می‌توانم صحبت کنم با آنکه در آن زمان بدلیل شدت جراحات کار زیادی توسط من و دیگر دوستان پزشکم برای آنان برنمی‌آمد.



در انتهای مراسم دو تن از جانبازان آقایان پالیزبان و کاپیتان غلامحسینی به همراه دکتر سروش و دکتر خاطری از موزه صلح تهران ضمن عرض بیاناتی از حضور شخص سفیر اتریش و دیگر مهمانان در این جلسه تشکر کردند.



لازم به ذکر است که آماده سازی و زیرنویس فیلم با کمک انجمن سینمایی انقلاب و دفاع مقدس صورت گرفته و برنامه «هفته فیلمهای متفاوت مستند دفاع مقدس» با همکاری تنگاتنگ «سینما تک خانه هنرمندان» و «انجمن تهیه کنندگان سینمای مستند» و با مدیریت و انتخاب حبیب احمدزاده تا هفتم مهر در آن مکان در حال اجرا ست.

۱۳۹۲/۷/۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...