نسخه چاپی

چرا صدای مردم بحرین را نمی شنوید ؟

عکس خبري -چرا صداي مردم بحرين را نمي شنويد ؟

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت:طرح عنان آخرین طرح جاری درباره سوریه است ، امیدواریم بتواند جلوی مداخله خارجی در سوریه را بگیرد و در ایجاد ثبات و آرامش در سوریه موفق شود.

به گزارش نما به نقل از مهر، رامین مهمان پرست سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در آخرین روز اقامت در صربستان در چند برنامه رسانه ای و گفتگو با تحلیلگران و خبرنگاران ارشد مطبوعات صربستان شرکت و طی ملاقات با نیکلا میرکو، مدیر تلویزیون صربستان برخی ابعاد همکاریهای رادیو و تلویزیونی دو کشور را مورد گفتگو قرار داد. در این دیدار که پیش از مصاحبه با شبکه سراسری تلویزیون صربستان انجام شد همچنین درخصوص موافقت نامه همکاریهای رادیو و تلویزیونی تبادل نظر بعمل آمد و دو طرف ضمن استقبال از این امر پیگیری طرفین بمنظور تحقق آن را مورد توافق قرار دادند.

سخنگو و رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه ای وزارت خارجه در پاسخ به سؤالات شبکه سراسری تلویزیون صربستان مواضع و دیدگاههای کشورمان را تشریح کرد.

وی در پاسخ به این سؤال که هیأت ایرانی در این دور از مذاکرات با 1+5 با چه دیدگاهی مذاکرات را آغاز می کند ، گفت : جمهوری اسلامی ایران جزو اولین کشورهایی است که به آژانس بین المللی انرژی اتمی پیوسته و همچنین جزو اولین کشورهایی است که معاهده عدم اشاعه NPT را امضاء کرده است، ما بـا هر نوع سلاح کشتار جمعی و از جمله آنها سلاح هسته ای مخالفیم و معتقدیم همه کشورهای دارنده این سلاح ها باید آن ها را معدوم نمایند.

سخنگوی وزارت خارجه تصریح کرد : از حقوق مسلم خود می دانیم که از دانش هسته ای برای توسعه و اهداف صلح آمیز استقبال کنیم. ما امیدواریم این مذاکرات با رویکرد مثبت و سازنده آغاز شود و اگر همکاری به جای تقابل و برخورد باشد ، حتماً سازنده و نتایج قابل قبولی خواهد داشت ، ما بعنوان یک کشور صاحب منطق و استدلال همیشه آماده مذاکره هستیم.

وی در پاسخ به سؤال دیگری درخصوص توقف غنی سازی اورانیوم 20 درصد و برخی اظهارات درخصوص روند پس از مذاکرات گفت : چارچوب مذاکرات اعلام نشده و این صحبت ها حدس و گمان رسانه ها است، در طول مذاکرات جزئیات مباحث مشخص می شود.

رامین مهمان پرست در پاسخ به این پرسش که چرا آژانس بین المللی انرژی اتمی برای ارائه اورانیوم مورد نیاز راکتور تحقیقاتی طفره می رود ، گفت : احتمالاً استفاده از موضوع انسانی به عنوان اهرم فشار سیاسی مورد نظر می تواند باشد ، راکتور تحقیقاتی تهران قبل از انقلاب اسلامی توسط آمریکائی ها ایجاد شد ، سوخت را نیز در همان زمان تأمین کرده بودند ، یکبار در سال 1982 توسط آرژانتین به ما فروختند ، این بار گفتند ؛ اورانیوم 5/3 درصد بدهید تا 20 درصد بدهیم ، اگر توانائی غنی سازی 5/3% نداشتیم چگونه باید آن را می دادیم تا 20% بگیریم؟ با همکاری برزیل و ترکیه بیانیه صادر و اعلام کردیم بخشی را در ترکیه بگذاریم و هر زمان 20% دادند ، 5/3% را از ترکیه برداریم به جای استقبال از این روند به قطعنامه های تشدید تحریم متوسل شدند ، لذا ما خودمان شروع به تولید اورانیوم 20% کردیم. آنها باید اعتماد ملت ما را جلب کنند ، با این اوصاف آماده ایم در فضای مثبت مذاکره به نتایج مورد نظر برسد.

سخنگوی وزارت خارجه در این مصاحبه در پاسخ به سؤالی درخصوص نگرانی غرب از نقش و نفوذ ایران در منطقه گفت : باید به یک موضوع کلی تر نگاه شود ، دنیا به وجود سلاح هسته ای نیاز ندارد ، جامعه جهانی باید بسیج شود همه سلاح های هسته ای را از بین ببرد ، ایران اجلاس مبارزه با سلاح های هسته ای را برگزار کرده است و پیشتاز است . امروز کشورهایی که دارای سلاح هسته ای هستند و برای انهدام آنها اقدامی نکرده و در عین حال آن را در اختیار دیگران نیز قرار داده اند ، باید مورد سؤال جدی جامعه جهانی قرار گیرند. آنها که قبلاً از سلاح هسته ای استفاده کرده و امروز هم در دکترین نظامی خود تهدید به استفاده می کنند ، باید مورد اعتراض و سؤال قرار بگیرند.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی درخصوص بیداری اسلامی در منطقه خاورمیانه و مواضع و دیدگاههای جمهوری اسلامی ایران گفت : ما از هر تغییری که منجر به مشارکت مردم در اداره کشورشان می شود استقبـال می کنیم. بـه هر میزان مردم نـقش بیشتری داشته باشند استقلال کشورها بیشتر می شود و از وابستگی کاسته خواهد شد. ما از این بیداری در منطقه خوشحالیم چون فکر می کنیم دوستان جدیدی در منطقه با سیاستهای ضد استکباری همراهی می کنند ، آنهایی که از این روند ناراضی هستند بدنبال ایجاد انحراف در حرکت منطقه هستند ، چرا که احساس می کنند حرکت مردم در جهت مقابله با آنها است. آمریکا، صهیونیست ها و حامیان آنها نگران این روند هستند ، لذا می بینید ادعای دمکراسی و حقوق بشر دچار تناقض جدی شده است.

سخنگوی وزارت خارجه تصریح کرد : چرا صدای مردم بحرین و یمن را نمی شنوید ؟ وی دیدگاه تهران درخصوص اوضاع سوریه را مبتنی بر مواضع روشن و صریح خواند و گفت: سوریه با جنایات اسرائیل در منطقه مقابله می کند و مانع اعمال سیاست های آمریکا در منطقه است ، 64% مردم سوریه در رفراندوم اصلاح قانون اساسی شرکت کردند و این یعنی اکثریت مردم سوریه و یعنی مردم مایلند اصلاحات مورد نظر توسط دولت صورت گیرد. برخی کشورها که منافع خود و اسرائیل را در منطقه دنبال می کنند خواهان سقوط دولت آقای اسد هستند ، آنها خواهان تحمیل اقلیت بر اکثریت در سوریه هستند ، این هم شکل دیگری از دیکتاتوری است که دیکتاتوری اقلیت بر اکثریت است نه دمکراسی .

طرح آقای عنان آخرین طرح جاری است ، امیدواریم بتواند جلوی مداخله خارجی در سوریه را بگیرد و در ایجاد ثبات و آرامش در سوریه موفق شود.

۱۳۹۱/۱/۲۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...