نسخه چاپی

گزارشي از شكل و شمايل فوتباليست‌ها/

تاخت و تاز منشوری‌ها در لیگ برتر

تنها چند هفته از تغییرات در سازمان لیگ می‌گذرد اما همین مدت كوتاه برای فوتبالیست‌های فرصت‌طلب كافی بوده تا پس از رفتن عزیزمحمدی، قیافه‌های دگرگون‌شده‌ای از آنها شاهد باشیم.

به گزارش نما و به نقل از جوان، با وجود آنكه همان موقع هم معلوم بود بسياري از فوتباليست‌هاي ايراني و خارجي ليگ به اجبار بسياري از دستورات را رعايت مي‌كردند؛ اما مخالفان رئيس وقت سازمان ليگ كماكان به او تاختند تا اينكه عزيزمحمدي از فدراسيون رفت.
انتخابات فدراسيون فوتبال و انتخاب مجدد علي كفاشيان به عنوان رئيس پاياني بود بر كار عزيزالله محمدي در سازمان ليگ و مبارزه‌اش با هنجارشكنان (منشوري‌ها) فوتباليست. همين هنجارشكنان بيشترين سود را از رفتن رئيس پيشين سازمان ليگ بردند. ليگ برتر ما پر است از بازيكناني كه تمام تلاششان را مي‌كنند تا با موهايي عجيب و غريب خود را مطرح كنند.
اينكه پيش از مسابقه چقدر وقت صرف حالت دادن به موها و ابروهايشان مي‌كنند جاي خود دارد اما اينكه چرا پس از رفتن عزيزمحمدي هيچ مرجع قانوني در فدراسيون فوتبال نسبت به گسترش پديده هنجارشكني در ليگ واكنش نشان نمي‌دهند جاي بسي تعجب و البته تأسف باشد!
تا پيش از اين كمتر فوتباليستي جرئت مي‌كرد، موهاي بلند خود را دم اسبي كند و آزادانه در زمين چمن راه برود. اگر هم كسي از اين كارها مي‌كرد بلافاصله ليگ تذكري جدي به او و باشگاهش مي‌داد تا ديگر هوس اينگونه حركات به سرشان نزند، تذكري كه اثرش انصافاً در بازي‌هاي بعدي مشهود بود.
منتها الان شرايط ديگري حاكم شده و فوتباليست‌ها با آسودگي خاطر هر روز مدلي جديد براي موهايشان طراحي مي‌كنند كه در ادامه تنها به نمونه‌هايي از اين دست بازيكنان اشاره مي‌كنيم.
آندرانيك تيموريان و فريدون زندي چند فصل است در ايران توپ مي‌زنند و طي اين مدت شكل و شمايلي متعارف داشتند تا آنجا كه زندي به زدن يك تل معمولي اكتفا مي‌كرد. ولي الان وضعيت جور ديگري است. آندو موهايش را پس از مدت‌ها به مدل دلخواهش كه همان مدل سامورايي‌ها‌ است تغيير داده و حتي در دوران مصدوميت هم حسابي به سر و شكلش مي‌رسيد. جناب زندي نيز براي اينكه تمركز بيشتري روي بازي داشته باشد، موهايش را دم‌اسبي مي‌كند.
در وصف حسين كعبي و ابروهاي نازك شده‌اش هم كه تا كنون مطالب زيادي در نشريات و رسانه‌ها مطرح شده؛ مطالبي كه همواره از سوي اين بازيكن با لفظ اينكه «به كسي مربوط نيست» پاسخ داده شده است. كريميان بازيكن سپاهان نيز از جمله بازيكناني است كه به عشق نيمار (ملي‌پوش برزيلي) موهايش را همچون او درست كرده.
تصور مي‌شد كفاشيان در دور دوم رياستش براي آنكه شايستگي‌هايش را ثابت كند، با درس گرفتن از اشتباهات گذشته تغييراتي اساسي در فدراسيونش ايجاد كند اما تغيير در رأس سازمان ليگ فعلاً كه برخي بازيكنان را به هنجارشكنجي عادت داده و در صورت تداوم اين شرايط اين عادت به سايرين نيز سرايت خواهد كرد.
از زماني كه عزيزمحمدي رفته نه حرفي از منشور اخلاقي است و نه برخورد جدي با خاطياني كه قرار است الگوي خيل عظيمي از جوانان باشند.
در اين ميان استقلال تيم دوم جدول گوي سبقت را از ساير رقبا ربوده و با داشتن چندين بازيكن هنجارشكن كه تا همين چند وقت اخير به آنها منشوري مي‌گفتند پيشتاز اين جريان محسوب مي‌شود.
منتها فتح‌الله‌زاده اين روزها مشغله‌هاي بسياري از جمله پيدا كردن فرصت براي جايگزين كردن مربي ديگري روي نيمكت استقلال، عقب نماندن از كورس قهرماني و صعود به مرحله ليگ قهرمانان دارد و اصلاً فرصت فكر كردن به اينگونه مسائل را ندارد.
درست همينجاست كه لزوم حضور كميته يا سازماني براي رسيدگي به مسائل فرهنگي از اين دست احساس مي‌شود. تنها چند هفته از تغيير و تحولات در سازمان ليگ فوتبال مي‌گذرد اما همين مدت كوتاه هم براي فوتباليست‌هاي فرصت‌طلب كافي بوده تا پس از رفتن عزيزمحمدي قيافه‌هاي دگرگون‌شده‌اي از آنها شاهد باشيم.
قطعاً اگر فدراسيون فوتبال و مسئولاني كه هميشه دم از كار فرهنگي و فرهنگ‌سازي مي‌زنند، خيلي زود چاره‌اي پيدا نكنند مدل سامورايي، تيفوسي و فشن به عرف فوتبال تبديل مي‌شود و ديگر كسي جلودار فوتباليست‌ها نخواهد بود.
در اين مسئله شك نكنيد چون فوتباليست‌هاي ما ثابت كرده‌اند از اين منظر قابليت‌هاي زيادي را دارند چراكه بسياري از رفتارهاي ناپسند و زشت از جمله فحاشي به داور، بازيكنان و مربي اين روزها به عرف و عادت تبديل شده و كاري هم از دست كسي برنمي‌آيد. با اين حساب اينكه در آينده‌اي بسياري نزديك بايد منتظر ظهور فوتباليست‌هايي با آخرين مدل‌هاي مو باشيم ادعايي بيراه نيست.

۱۳۹۱/۱/۲۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...