نسخه چاپی

حكایت قول شرف مرتضوی و لغو استیضاح وزیر

عکس خبري -حكايت قول شرف مرتضوي و لغو استيضاح وزير

پیش از آغاز جلسه علنی مجلس و پس از جلسه مجدد استیضاح‌كنندگان، اخباری مبنی بر منتفی بودن استیضاح شیخ‌الاسلام مطرح شد كه برخی از طراحان استیضاح و اعضای هیات رئیسه مجلس نیز در گفت‌وگو با رسانه‌ها، این موضوع را تایید كردند.


دستور كار امروز مجلس شوراي اسلامي طبق اعلام قبلي، بررسي استيضاح وزير كار،‌ تعاون و رفاه اجتماعي بود كه با رايزني‌هاي انجام شده و در نهايت پادرمياني حداد عادل و اعلام نمايندگان استيضاح‌كننده مبني بر پذيرش استعفا از سوي سعيد مرتضوي از مسند رياست صندوق تامين اجتماعي، استيضاح‌كنندگان امضاهاي خود را پس گرفتند و در نهايت استيضاح شيخ‌الاسلام منتفي شد.

به گزارش ايسنا، پيش از آغاز جلسه علني مجلس و پس از جلسه مجدد استيضاح‌كنندگان، اخباري مبني بر منتفي بودن استيضاح شيخ‌الاسلام مطرح شد كه برخي از طراحان استيضاح و اعضاي هيات رئيسه مجلس نيز در گفت‌وگو با رسانه‌ها، اين موضوع را تاييد كردند.

نوروزي: استيضاح وزير كار موقتا منتفي شده است

حجت الاسلام حسن نوروزي از استيضاح‌كنندگان وزير كار نيز با اشاره به جلسه صبح امروز نمايندگان متقاضي استيضاح به ايسنا گفت كه استيضاح وزير كار موقتا منتفي شده است.

وي تصريح كرد: در پي نامه حداد عادل به هيات رييسه مجلس مبني بر اينكه مرتضوي پيشنهاد استعفا را پذيرفته است، جلسه صبح امروز تشكيل شد.

سروري: با استعفاي مرتضوي، جلسه استيضاح منتفي شد

هم‌چنين پرويز سروري از ديگر استيضاح‌كنندگان وزير كار در گفت‌وگويي با خبرنگار پارلماني ايسنا بيان داشت: از آن جا كه قرار ما بر اين بود كه با استعفاي مرتضوي استيضاح منتفي شود، هم اكنون با اين استعفا جلسه استيضاح نيز منتفي شد.

حجت الاسلام حسين سبحاني نيا نيز در اين زمينه اظهار كرد: با اعلام كناره‌گيري سعيد مرتضوي از رياست صندوق تامين اجتماعي، طراحان استيضاح بنا دارند امضاهاي خود را پس بگيرند و در اين صورت استيضاح منتفي خواهد شد.

اميدوار رضايي:17 استيضاح‌كننده، امضاهاي خود را پس گرفتند

براساس اين گزارش؛ با وجود تمام اين صحبت‌ها موضوع استيضاح وزير كار، تعاون و رفاه اجتماعي در ابتداي جلسه علني مجلس توسط محبي‌نيا عضو هيات رئيسه مجلس به‌عنوان نخستين دستور قرائت شد كه پس از آن اميدوار رضايي با اعلام منتفي شدن استيضاح اعلام كرد كه 17 تن از استيضاح‌كنندگان، امضاهاي خود را پس گرفته‌اند.

اين عضو هيات رئيسه مجلس اسامي استيضاح‌كنندگاني كه امضاهاي خود را پس گرفتند به اين شرح اعلام كرد: نادران، نجابت،‌ توكلي، اكرمي، ‌رحيمي، ثروتي، زاكاني، دهدشتي، مسعودي ريحان، اكبرنژاد، پزشكيان، دهقاني نقدر، سروري،‌ مصباحي‌مقدم، الهيان، نوروزي و عوض حيدرپور.

اميدوار رضايي افزود: اين افراد كتبا نامه انصراف خود از استيضاح را به هيات رييسه مجلس ارائه كردند و استيضاح را پس گرفتند كه در نتيجه از نظر قانوني اين استيضاح قابل طرح نيست.

علي لاريجاني، رييس مجلس شوراي اسلامي نيز در ادامه ابراز داشت: با توجه به اينكه امضاكنندگان استيضاح كمتر از 10 نفر هستند استيضاح قابل طرح نيست.

به گزارش ايسنا، پس از طرح اين موضوع نمايندگان زيادي درخواست تذكر دادند كه مشروح اين اظهارات در ذيل مي‌آيد:

*توكلي: در صورت پذيرفته‌نشدن استعفاي مرتضوي وزير كار استيضاح مي‌شود

احمد توكلي گفت: در صورتي كه استعفاي مرتضوي پذيرفته نشود، مجددا استيضاح در دستور كار قرار مي‌گيرد.

نماينده مردم تهران در مجلس، در تذكر شفاهي در صحن علني امروز (يكشنبه) در توضيح هدف استيضاح‌كنندگان وزير كار، تعاون و رفاه اجتماعي گفت: هدف ما از اين استيضاح اين بود كه فردي كه با سازمان بزرگ اقتصادي و اجتماعي كه 33 ميليون كارگر و خانواده صاحب آن هستند و تناسبي با اين سازمان ندارد، نصب نشود.

وي افزود: در اين راستا 20 نفر از نمايندگان مجلس به رييس‌جمهور تذكر دادند و ملاقات‌هاي خصوصي قبل از عيد انجام شد، همچنين تحركات تشكل‌هاي اجتماعي، ‌سياسي و دانشجويي انجام شد اما نتيجه‌اي حاصل نشد؛ به ناچار در 15 فروردين استيضاح‌كنندگان نامه استيضاح وزير را به عنوان ابزاري براي فشار، امضا كردند تا فردي كه نامناسب سمت صندوق تامين اجتماعي است، حاكم نشود.

نماينده مردم تهران اضافه كرد: اين تلاش‌ها ادامه داشت تا اينكه معاون آقاي مرتضوي دو سه بار با بنده تماس گرفت و اصرار داشت تا حكميت بين ايشان و آقاي زاكاني را بپذيرند. ابتدا بنده استنكاف كردم چون معتقد بودم كه خودم يك طرف امضا هستم اما ايشان گفتند كه چون به ديانت من اعتماد دارند فكر كردند كه توكلي كسي نيست كه دنيا را به آخرتش بفروشد از اين رو بنده حكميت را پذيرفتم.

توكلي با بيان اينكه در اين راستا حداقل 13 ساعت جلسه با آقاي مرتضوي داشتم گفت:‌ در اين جلسات چهار ضبط صوت تمامي مذاكرات را ضبط كرد و كار حكميت با دقت انجام شد و به حول قوه الهي بعد از 15 ساعت دقت در اسنادي كه طرفين ارائه دادند راي حكم به عنوان قاضي تحكيم نه به عنوان قاضي منصوب بر كناره‌گيري به طرفين اعلام شد.

اين عضو اصولگرايان مجلس خاطر نشان كرد: بنده به هيچ وجه در اين رابطه مصاحبه نكردم تا اين فرآيند به نتيجه برسد و كناره‌گيري آقاي مرتضوي محقق شود. دو روز بعد آقاي مرتضوي از آقاي حداد درخواست وقت كردند و در همين راستا دو ساعت و نيم صحبت كردند در همان جا استعفا قبول كرده و متن استعفا را نوشتند.

وي ادامه داد: در آن جلسه آقاي مرتضوي نظر مشورتي آقاي حداد را نيز گرفته و دست داده و قول شرف دادند كه ديگر به سازمان تامين اجتماعي برنگردند،‌ مگر براي خلاص كردن مسئوليت خود. اين توصيه آقاي حداد به نتيجه رسيد و ديروز بعدازظهر تا 11 شب روز گذشته دو سه بار آقاي مرتضوي با آقاي حداد تماس گرفتند و تاكيد كردند كه بر قول خود مبني بر استعفا پايبندند و همچنين از آقاي حداد درخواست كردند كه از استيضاح‌كنندگان بخواهند كه استيضاح را منتفي كنند چون بنده ديگر نخواهم بود.

توكلي ادامه داد: آقاي دكتر حداد نامه‌اي به استيضاح‌كنندگان نوشتند و اين موضوع را توصيه كردند بر اين اساس نمايندگان استيضاح‌كننده بيانيه‌اي را امضا كردند كه امروز آقاي دكتر رضايي از آن ياد نمودند.

وي در ادامه بيانيه استيضاح‌كنندگان را به شرح زير قرائت كرد.

"ملت شريف ايران چنانچه آگاهي داريد روز 15 فروردين امضاكنندگان استيضاح وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي را تقديم مجلس كردند، ‌علت استيضاح نصب مدير فاقد صلاحيت لازم و داراي پرونده مختوم به عنوان مديرعامل صندوق تامين اجتماعي بود. هدف نيز حفظ مصالح نظام و منافع بزرگترين سازمان اقتصادي و اجتماعي كشور بود كه به 33 ميليون كارگر شريف شاغل و بازنشسته و خانواده‌هاي محترم آنها به نسل‌هاي بعدي تعلق دارد.

حال كه تلاش‌هاي انجام شده براي تامين هدف بدون نياز به استيضاح و تعهد آقاي مرتضوي و برادر ارجمند جناب دكتر حدادعادل مبني بر استعفا به ثمر نشست، فعلا استيضاح خود را پس مي‌گيريم،‌ بديهي است اگر ظرف چند روز آينده پذيرش استعفا در صحن اعلام نشود، مجدد تقاضاي استيضاح را تقديم مجلس خواهيم كرد."

به گزارش ايسنا، علي لاريجاني در پاسخ به اين تذكر شفاهي گفت: با پس گرفتن امضاها، به هرحال استيضاح از نصاب افتاده بنابراين قابل طرح نيست.

لاريجاني درپاسخ به يك تذكر: استيضاح‌كنندگان تنها براساس يك تعهد شفاهي،استيضاح را منتفي كردند

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي در تذكري مستند به بند 11 ماده 23 و همچنين ماده 78 آيين‌نامه از نمايندگان استيضاح كننده وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي كه براساس حكميت استيضاح را پس گرفتند انتقاد كرد.

به گزارش خبرنگار پارلماني ايسنا، نادر قاضي‌پور در تذكر خود يادآور شد: مدتي جامعه دركش و قوس پديده‌اي به نام استيضاح است و شائبه‌هايي مطرح بود كه استيضاح نيم نگاهي به انتخابات آينده تهران و هيات رييسه آتي دارد در حالي كه ما اين تحليل را قبول نكرديم اما تصميم امروز نمايندگان قابل نقض است.

وي افزود:‌استيضاح كنندگان مي‌گويند مرتضوي قصد استعفا دارد اما هنوز استعفايش را به وزير تقديم نكرده اين مذاكره چقدر از منظر حقوقي قابل اعتماد است؟ اگر مرتضوي استعفا داده الان نامه استعفاي او را قرائت كنيد تا مجلس هم موضوع را منتفي بداند وگرنه به چه بهايي با عزت و كرامت مجلس بازي مي‌كنيد و اگر پس فردا مرتضوي در محل كارش حاضر شود چه مي‌كنيد؟

علي لاريجاني رييس مجلس در اين رابطه گفت كه اينكه مرتضوي استعفا داده يا نه محل بحث ما نيست و اين موضوع به طور رسمي اعلام نشده اما تعهد شفاهي در اين باره داده و استيضاح كنندگان براساس آن پذيرفته‌اند كه امضايشان را پس بگيرند.

رييس مجلس خاطرنشان كرد: اجازه دهيد مسير كار آيين‌نامه را درست انجام دهيم . تذكر شما هم بايد به هيات رييسه باشد در حالي كه تذكر شما به دوستانتان است كه مي‌توانيد اين موضوع را به خود آنها اعلام كنيد.

ميرتاج‌الديني خبر داد:دولت تعهدي براي استعفاي مرتضوي به نمايندگان نداده است

معاون پارلماني رييس‌جمهور اعلام كرد كه دولت هيچ‌‌گونه صحبت و تعهدي براي استعفاي مرتضوي از رياست صندوق تامين اجتماعي به نمايندگان نداشته است.

حجت‌الاسلام ميرتاج الديني در جمع خبرنگاران ايسنا و ايرنا اظهار داشت: رييس‌جمهور صبح امروز براساس دستور كار جلسه علني مجلس كه استيضاح را در دستور داشت با معاون اول و تعدادي از وزرا به مجلس آمد و تا ورودي مجلس داخل شد كه به ايشان اطلاع داده شد انصراف نمايندگان استيضاح كننده از استيضاح شيخ‌الاسلامي قرائت شده است.

وي افزود: پس از منتفي شدن استيضاح با انصراف نمايندگان رييس‌جمهور از مجلس برگشت در حالي كه آماده بود در برنامه استيضاح شركت كند و پاسخگوي نمايندگان در اين رابطه باشد.

زاكاني: مرتضوي قول شرف داده از اين پست استعفا دهد/ انصراف از استيضاح سياسي نبود

يكي از متقاضيان استيضاح وزير تعاون،‌ كار و رفاه اجتماعي در توضيحاتي، طرح استيضاح و پس گرفتن آن از سوي متقاضيان استيضاح را سياسي ندانست.

به گزارش ايسنا،عليرضا زاكاني با استناد به اصل 89 قانون اساسي گفت: حقيقت امر اين است كه استيضاح‌كنندگان نمي‌دانند چرا و نسبت به چه موضوعي به عزيزان معترض بايد پاسخ دهند.

وي افزود: جمعي از نمايندگان به درخواست مرتضوي ساعت‌ها وقت گذاشتند و در جلسات هم گفته شد كه اين جلسات به درخواست استيضاح‌كنندگان نيست بلكه به درخواست مرتضوي انجام مي‌شود، كسي نمي‌خواهد هيچ ادبيات جديدي را به آيين‌نامه وارد كند.

نماينده مردم تهران تاكيد كرد: اخلاق و منش امام (ره) الزام مي‌كرد كه ابتدا حرف مرتضوي را بشنويم، حال حرف او را شنيديم و اسناد ارائه شده از سوي او را بررسي كرديم،آقاي توكلي به اين جمع‌بندي رسيد كه مرتضوي نبايد در اين پست قرار داشته باشد و با صحبت‌هايي كه انجام شد مرتضوي قول شرف داد كه از اين پست استعفا دهد.

وي افزود: اين مسير دنبال شد، پس از آن مرتضوي، درخواست جلسه كرد و بعد از آن بيان كرد اگر آقاي حداد نيز موضوع را بررسي كند و به اين جمع‌بندي برسد من قطعا اين پست را رها خواهم كرد، جلسه مشترك با حضور بنده،‌ حداد و مرتضوي برگزار شد؛ حداد از سر خيرانديشي خطاب به مرتضوي گفت كه به مصلحت كشور است كه استعفا دهد، وي نيز استعفاش را در دو نسخه نوشت و يكي را تقديم رييس‌جمهور كرد و ديگري را خطاب به وزير كار نوشت و همه جا قول شرف داد كه اگر رييس‌جمهور يا وزير كار چه قبول بكنند و چه قبول نكنند ديگر در آن پست باقي نخواهد ماند.

زاكاني خطاب به معترضان تاكيد كرد: اگر ما لج‌بازي مي‌كرديم و بر طرح استيضاح پافشاري مي‌كرديم آيا خوب بود؟ و اين به صلاح كشور بود؟ وي در پايان تاكيد كرد:‌طرح استيضاح و بعد انصراف از استيضاح به هيچ عنوان سياسي نبود.

لاريجاني در پاسخ به تذكر زاكاني خطاب به نمايندگان معترض مجلس گفت: شما اعتراض كرديد و برخي اعتراضات شما مطابق آيين‌نامه بود و برخي مطابق آن نبود.

وي تاكيد كرد: زاكاني به عنوان يكي از امضاكنندگان استيضاح موضوع را برايتان توضيح داد.

خباز تذكر داد: استيضاح‌كنندگان تنها يك ماه كشور را به چالش كشيدند و هزينه‌سازي كردند

نماينده مردم كاشمر در انتقاد به انصراف استيضاح‌كنندگان از استيضاح وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي گفت: اين استيضاح، استيضاحي سياسي بود و اصلا صلاح امور كشور در آن نبود و دوستان نبايد آن را از ابتدا دنبال مي‌كردند چرا كه موضوع استيضاح هزينه‌هاي سنگين را بر وزارت كار تحميل كرد.

محمدرضا خباز با استناد به اصل سوم قانون اساسي گفت: بالا بودن سطح آگاهي‌هاي عمومي در همه زمينه‌ها با استفاده از توان رسانه‌ها و مطبوعات مورد تاكيد اين اصل است.

وي افزود: از ابتدا نيز با اين روش استيضاح و شرايطي كه كشور با آن دست و پنجه نرم مي‌كند مخالف بودم، ولي اينكه دوستان بيش از يك ماه كشور را به چالش بكشند و هزينه‌سازي كنند و بعد با اصل حكميت موضوع را خاتمه دهند، همه اين روند بايد قبل از طرح استيضاح انجام مي‌شد.

وي با طرح اين پرسش كه مگر استيضاح‌كنندگان نمي‌دانند چه هزينه سنگيني را بر وزارت كار تحميل كرده‌اند تاكيد كرد كه اين استيضاح، استيضاحي سياسي بود و به صلاح امور كشور نبود و گرفتاري‌هاي زيادي را براي اين وزارتخانه به وجود آورد.

وي افزود: چرا روز اول اين كار را نكرديد، گويي برخي از نمايندگان هستند كه هر وقت دلشان خواست عملي داشته باشند و با آن عمل حيثيت مجلس را زير سوال ببرند.

لاريجاني در پاسخ به تذكر نماينده كاشمر گفت: اخطار و تذكر بايد به عملكرد هيات رييسه باشد.

وي در توضيحي افزود: درخواست استيضاح قبل از عيد به بنده داده شد ولي ما به استيضاح‌كنندگان گفتيم استيضاح‌شان را بعد از سال مطرح كنند بنابراين اخطار و تذكرات دوستان به عملكرد هيات رييسه نيست.

جلالي:‌وزير و رييس‌جمهور استعفاي مرتضوي را نپذيرفتند/استيضاح‌كنندگان عملكردي دوگانه داشتند

نماينده مردم شاهرود گفت: برخي دوستان يك عقبه فكري خاص را در مجلس دنبال مي‌كنند و تيم ديگري در دولت آنان را پشتيباني مي‌كند،‌ اين طيف در مقطعي سوال از رييس‌جمهور را با پافشاري خاصي دنبال مي‌كند و پس از آن به يك باره تغيير جهت مي‌دهد كه در موضوع استيضاح وزير كار، چنين عملكردي قابل مشاهده است.

به گزارش خبرنگار ايسنا، كاظم جلالي با استناد به اصل سوم قانون اساسي و با تاكيد بر اينكه تصور مي‌كنم همه انتقادات نمايندگان به عملكرد هيات رييسه، وارد است، گفت: وقتي استيضاحي از سوي جمعي از نمايندگان امضا مي‌شود در حقيقت آبروي دسته‌جمعي مجلس به ميان مي‌آيد.

وي يادآور شد: در سال اول مجلس اين تذكر را در زمان طرح استيضاح وزير آموزش و پرورش دادم ولي آن چرا كه اكنون مي‌فهم اين است كه كسي قول شرف داده تا استعفا دهد و از سوي ديگر وزير و رييس‌جمهور نيز استعفاي اين فرد را نپذيرفته است.

جلالي افزود: توكلي در جايي مو را از ماست مي‌كشد ولي ايشان در موضوع استيضاح طرح حكميت را مطرح كرده و تاكيد مي‌كند با موضوع حكميت موضوع خاتمه يابد، به نظر مي‌رسد دوستان عملكرد دوگانه‌اي دارند.

لاريجاني در پاسخ به تذكر جلالي گفت: اين بحث‌ها مربوط به خود نمايندگان است و ربطي به هيات رييسه ندارد، بگوييد كه ما بايد چه مي‌كرديم نه كرديم.

وي يادآور شد: درخواست استيضاح آمد و آن را قرائت كرديم، سپس در دستور قرار داديم و بعد از انصراف استيضاح‌كنندگان طبق آيين‌نامه آن را از دستور خارج كرديم.

كواكبيان: با آيين‌نامه جديد،استيضاح نمي‌تواند از دستور خارج شود

يك عضو فراكسيون خط امام(ره) مجلس، با استناد به اصل 89 قانون اساسي در اخطاري گفت: با توجه به آيين‌نامه جديد مجلس، استيضاح نمي‌تواند از دستور خارج شود.

مصطفي كواكبيان در اخطاري در صحن علني امروز (يكشنبه) گفت: با توجه به اصل 89 قانون اساسي و آيين‌نامه جديدي كه به تازگي تصويب شده است، بعد از اعلام وصول استيضاح، پس گرفتن امضا ديگر وجاهت قانوني ندارد.

وي افزود: اينكه امضاكنندگان استيضاح به گفته رييس صندوق تامين اجتماعي، مبني بر اينكه استعفا مي‌دهد اعتماد كرده و مي‌گويند كه اگر استعفا ندهد استيضاح را دوباره به جريان مي‌اندازند، تصور من آن است كه شدني نيست چرا كه با توجه به اينكه به زودي بودجه در دستور كار مجلس قرار مي‌گيرد فكر مي‌كنم كه اين موضوع به نتيجه نخواهد رسيد.

وي افزود: اساسا گره زدن بين دو فرد و اينكه بين دو نفر حكميت كنيم به شان و شوونات مجلس مربوط نمي‌شود حال آنكه با هم چه بحثي داشتند و چه ربطي به مجلس و بحث استيضاح داشته موضوعيت ندارد.

كواكبيان با بيان اينكه از امضاكنندگان استيضاح نبوده است،‌گفت: بنا بر اصل 89 معتقدم كه اين موضوع بحثي اساسي است كه آقاي احمدي‌نژاد گفته بودند كه حتي اگر استيضاح راي بياورد مجددا اين آقا را به عنوان سرپرست در وزارت كار منصوب مي‌كنند.

وي خاطر نشان كرد: اعتقاد بنده آن است كه استيضاح با توجه به آيين‌نامه جديد نمي‌تواند از دستور خارج شود.

به گزارش ايسنا، علي لاريجاني، رييس مجلس شوراي اسلامي در پاسخ به اين اخطار گفت: آيين‌نامه جديد را بايد شوراي نگهبان تعيين و ابلاغ كند و مسير آن هنوز طي نشده است. مجلس نظرات شوراي نگهبان را اصلاح كره و براي اين شورا فرستاده است اما هنوز محل اجرا نيست؛ فعلا استناد ما همين آيين‌نامه موجود است.

وي افزود: طبق اين آيين‌نامه اگر در روز استيضاح تعداد امضاكنندگان از عدد 10 بيفتد ما ديگر استيضاح را مطرح نمي‌كنيم.

در پاسخ به تذكر جهانگيرزاده: لاريجاني:بعيد است تا پايان كار مجلس بتوان استيضاح را مجددا مطرح كرد

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي، در تذكري مستندبه بند 11 ماده 23 آيين‌نامه داخلي مجلس با تاكيد بر محفوظ بودن حقوق استيضاح كنندگان به نحوه اجراي آيين‌نامه در مورد سوال از رييس‌ جمهور اشاره كرد و گفت: در سوال علي رغم اينكه 10 نفر امضايشان را پس گرفتند هيات رييسه اعلام كرد كه براساس آيين‌نامه، سوال بايد مطرح شود در مورد استيضاح هم بايد شان مجلس حفظ شود.

به گزارش خبرنگار پارلماني ايسنا، جواد جهانگيرزاده در تذكر خود يادآور شد: اصطلاحات جديدي در مجلس همچون "حكميت" يا " اخذ مشورت" در حال شكل‌گيري است كه به كيفيت كار مجلس آسيب مي‌زند و در ذهن ايجاد شائبه مي‌كند.

وي افزود: اگر اين موضوع مهندسي براي آينده باشد از نظر ما محل بحث است آيا همه اينها اتفاق افتاد تا ذهنيتي در جامعه براي مجلس آينده شكل بگيرد؟ اين محل ترديد است هيات رييسه بايد از شان مجلس دفاع كند. آقاي توكلي اعلام كرده اگر مرتضوي استعفا ندهد دوباره وزير را استيضاح مي‌كنيم.

اين عضو كميسيون امنيت ملي مجلس تصريح كرد: چند روز از مجلس هشتم باقي مانده است ؟ ما بودجه سال 91 را در دستور كار داريم و آيا مجلس آنقدر حالت عادي دارد كه استيضاح مطرح شود و بعد هيچ تضميني اساسي در اين باره گرفته نشود.

جهانگيرزاده ادامه داد: آيا در قواعد حقوقي اينكه كسي قسم به شرف خودش بخورد مسووليتي براي او ايجاد مي‌كند و يا به يكي از نمايندگان مجلس قولي دهد كه من در زمان خود كنار خواهم كشيد؟ كجاي اين موضوع به لحاظ حقوقي درست است؟ البته حق استيضاح كنندگان است كه مي‌توانند استيضاح كنند و يا دست از استيضاح بكشند. اما اين هم حق مجلس است كه اگر كسي به قولش پايبند نبود مجلس ابزار دست نشود.

لاريجاني، رييس مجلس با اشاره به توضيحات توكلي در ابتداي جلسه علني يادآور شد: به هر حال استيضاح كنندگان متقاعد شدند كه استيضاح را پس بگيرند من كاري به فرمول‌بندي و يا خوب و بد بودن پس گرفتن استيضاح ندارم اما از نظر آيين‌نامه اگر استيضاح پس گرفته شود ما بايد آن را بپذيريم.

رييس مجلس تاكيد كرد: بعيد است بتوانيم تا پايان كار مجلس دوباره استيضاح را مطرح كنيم چرا كه ما بحث بودجه را داريم و اگر بودجه از 15 ارديبهشت در دستور قرار بگيرد تقريبا وقت‌مان را پر خواهد كرد.

لاريجاني اضافه كرد: استيضاح كنندگان به هر دليل استيضاح ‌شان را پس گرفتند و شايد لزومي نداشته باشد فلسفه نظرشان را بگويند در اين صورت هيات رييسه بايد استيضاح را منتفي كند.

وي اضافه كرد: مثال شما در مورد سوال از رييس‌جمهور نيز درست نيست چرا كه اين موضوع ساز و كار خاص خود و استيضاح ساز و كار ديگري دارد.

سنايي: مسائل شخصي نبايد با مسائل كلي مجلس گره بخورد

نماينده مردم نهاوند تاكيد كرد: مسائل يك طيف خاص سياسي نبايد با مسائل مجلس خلط شود و اصلا چنين عملي از سوي برخي افراد قابل قبول نيست.

مهدي سنايي با استناد به اصل 89 قانون اساسي و همچنين بند 11 ماده 23 آيين‌نامه داخلي مجلس با قرائت شعري مبني بر اينكه "ديروز تو نيست هر چه در عالم است از خود بطلب هر آنچه كه خواهي كه تويي"، اگر مجلس شان خود را حفظ كند و برخي دوستان كه مدعي حقانيت هستند، مسائل شخصي را با مسائل كلي نبايد گره بزنند، اين شيوه به صلاح كشور نيست.

وي با بيان اينكه بنده جزء استيضاح‌كنندگان نبودم، تاكيد كرد: اگر آيين‌نامه نياز به اصلاح بيشتري دارد بايد هر چه سريعتر انجام شود و مسائلي كه اينگونه استفاده‌ها از ابزار نظارتي مجلس را موجب مي‌شود، بايد اصلاح شود.

لاريجاني در پاسخ به تذكر نماينده مردم نهاوند گفت: اين بحث‌ها از جنسي نيست كه به هيات رييسه مربوط شود بيرون از جلسه هم فرصت است و مي‌توانيد با يكديگر صحبت كنيد.

احمدبيغش: چند نفري مي خواستند از موضوع استيضاح، بهره‌برداري كنند

يك عضو اصولگرايان مجلس ضمن انتقاد از پس گرفتن امضاهاي استيضاح‌كنندگان وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي گفت: آقايان بايد دلايل خود را توضيح دهند وگرنه مطمئن باشند كه هيچگاه مردم اجازه نمي‌دهند كه آقايان دوباره وارد مجلس شوند.

به گزارش خبرنگار پارلماني ايسنا، محمود احمدي بيغش در تذكري شفاهي با بيان اينكه ايراداتي به شيخ‌الاسلام وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي دارد، گفت: اگر روزي قرار بر استيضاح ايشان باشد مطمئن باشيد كه من در موافقت استيضاح حرف مي‌زنم، همچنين بنده آقاي مرتضوي را هم نديدم كه بخواهم در مورد ايشان اظهارنظر كنم، بحث كنوني بنده مجلس است مبني بر اينكه ما در اين چهار استيضاح خيلي از وزرا را ديده‌ايم اما اكنون چه اتفاقي افتاده است كه استيضاح در اين مورد اينگونه شد.

وي ادامه داد: هنگامي كه بحث استيضاح در افكار عمومي مطرح مي‌شود، افكار عمومي جامعه مي‌گويند كه قرار است مجلس شوراي اسلامي استيضاح را مطرح كند ولي اكنون به نظر مي‌رسد كه چند نفر مي‌خواستند از اين موضوع بهره‌برداري كنند.

اين عضو فراكسيون اصولگرايان مجلس ادامه داد: بنده نمي‌دانم اين موضوع چقدر واقعيت دارد اما شنيدم كه آقاي رييس‌جمهور تا مجلس نيز آمد تا از وزير خود دفاع كند اما بعد عده‌اي مي‌گويند كه ما بررسي كرديم و به اين نتيجه رسيديم كه اگر استيضاح انجام مي‌شد مملكت به هم مي‌ريخت.

احمدي بيغش خطاب به اين افراد گفت: تو كه مي‌داني مملكت را با هم مي‌ريختي پس چرا وارد اين قضيه استيضاح شدي؟! يك ماه است كه اين آقايان تو سر دولت مي‌زنند و مي‌گويند كه گراني مردم را فلج كرده است اما از آن طرف به دنبال برخي از خواسته‌هاي خودشان هستند، آقايي چند روز گذشته پاسخ دليل استيضاح را اينگونه به من داد كه ما نمي‌خواستيم مثل قضيه‌اي كه پول به مساجد دادند اين بار نيز اينگونه شود.

وي افزود: ما از كجا باور كنيم كه اين بار اين موضوع تكرار نشده است، آقايان بايد اين موضوع را به مردم پاسخ دهند وگرنه مردم هيچگاه آنها را در مجلس راه نمي‌دهند.

به گزارش ايسنا،‌علي لاريجاني رييس مجلس در پاسخ به اين تذكر گفت: كسي دخالت در صحبت‌هاي شما نكرد! اين تذكرات به چه كسي است؟ دوستان عزيز تذكرات شما بايد به هيات رييسه باشد، شما در تذكرات خود مطرح مي‌كنيد كه چرا آقايان استيضاح كردند، ‌اين موضوع چه ربطي به هيات رييسه دارد، شما اعتراضات خود را در اين رابطه به آقايان بگوييد،‌اينكه چرا امضاهاي خود را استيضاح‌كنندگان پس گرفته‌اند هيچ ربطي به هيات رييسه ندارد.

وي با بيان اينكه اين تذكرات وارد نيست،‌خواستار متوقف شدن چنين تذكراتي شد و تاكيد كرد: اين تذكرات هيچ ربطي به هيات رييسه ندارد و مربوط به خود نمايندگان است، شما در تذكرات خود مي‌گوييد كه چرا امضاكنندگان استيضاح امضاهاي خود را پس گرفته‌اند،‌ اين موارد را با يكديگر مطرح كنيد چون هيچ ربطي به مجلس ندارد و تنها وقت مجلس گرفته مي‌شود.

وي در پايان از نمايندگان خواستار شد كه اين مباحث را خاتمه داده و اجازه دهند كه وارد دستور مجلس شوند.

ذاكر خطاب به لاريجاني: چرا موضوع استيضاح را مديريت نكرديد؟

نماينده اروميه خطاب به رييس‌مجلس گفت: اگر انصراف از استيضاح قبل از جلسه علني مطرح شد، چرا مديريت نكرديد كه اصلا وارد بحث استيضاح و مباحث حاشيه‌اي آن نشويم؟!

به گزارش خبرنگار پارلماني ايسنا، حجت‌الاسلام ذاكر با استناد به بند 26 ماده آيين‌نامه داخلي گفت: ابتداي جلسه استيضاح در دستور كار مجلس قرائت شد ولي آقاي رضايي پس از چند ثانيه از انصراف استيضاح‌كنندگان سخن گفت.

وي افزود: مگر انصراف قبل از جلسه انجام نشد، چرا مديريت نكرديد كه اصلا وارد موضوع استيضاح و مسائل حاشيه‌اي نشويم؟

لاريجاني در پاسخ به تذكر نماينده اروميه گفت: مدتي بود كه بحث استيضاح در افكار عمومي مطرح شده بود و در دستور كار مجلس نيز قرار گرفته بود و همه مي‌دانستند ولي پس گرفتن استيضاح مربوط به صبح بود.

وي افزود: استيضاح‌كنندگان صبح امروز جلسه‌اي گذاشته و پس از آن كتبا از انصراف خود از استيضاح وزير را اعلام كردند، بهترين كار هم كه انجام داديم توضيحاتي بود كه در ابتداي جلسه انجام شد.

اخطار كوچك‌زاده به برادران لاريجاني

يك عضو فراكسيون انقلاب اسلامي اتخاذ موضع رييس قوه قضاييه نسبت به باب شدن برخي رويه‌ها را خواستار شد. به گزارش خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) مهدي كوچك‌زاده در اخطاري با استناد به اصل 156 قانون اساسي در صحن روز يكشنبه مجلس گفت: آقاي لاريجاني هم شما و هم اخوي محترم‌مان در قوه قضاييه به اين اخطار توجه كنيد تا ان‌شاءالله محقق شود.

وي افزود: همه ديدند كه براي چندين بار يك فرد و يك مجموعه در كشور به اتهاماتي نظير آدم‌كشي، جنايت و قتل بيش از دو سال است كه متهم شده‌ است اما ما تاكنون از قوه قضاييه بعد از گذشت دو سال هيچ نتيجه‌اي نديده‌ايم. بيش از هفت سال است كه همين فرد به دخالت در امور دانشگاه آزاد و گم كردن پرونده متهم است اما باز هم ما از قوه قضاييه هيچ عكس‌العملي نديده‌ايم. اگر اين قضيه‌ها جمع نشود آيا نمي‌شود آن را نشانه فساد در دستگاه قضايي دانست؟

وي خطاب به رييس قوه قضاييه و رييس مجلس يادآور شد كه آقايي ديندار و انقلابي روزي به فردي ديگر اتهام جاسوسي وارد كرد و بعد توبه كرد، از اين رو قوه قضاييه بايد به اين موارد رسيدگي كند؛ چرا كه ممكن است همين آقا روزي ديگر باز دوباره نسبت به اين فرد يا چنين پرونده‌هايي توبه كند.

اين عضو فراكسيون انقلاب اسلامي با تاكيد بر اين‌كه «تكليف ملت را بايد قوه قضاييه روشن كند» خطاب به آملي لاريجاني رييس قوه قضاييه گفت: چقدر براي رسيدگي به اين ادعاهايي كه هر روز در ازايش دوباره توبه مي‌شود، وقت مي‌خواهيد. آن‌ها مي‌گويند و آبرو به باد مي‌دهند و توبه مي‌كنند.

وي هم‌چنين خطاب به نمايندگان گفت: بسياري از شماها زخم خورده رويه و اخلاق‌هاي بد هستيد، اين‌كه راي نياورده‌‌ايد به دليل تهمت‌ها و اتهام‌هاي ناروايي است كه به شماها وارد كردند. اين رويه منحوس را عده‌اي فاسد به اسم اصلاح‌طلب در اين مملكت باب كردند و متاسفانه دوستان ما هم بازي آن‌ها را خوردند. جلوي اين رويه را بگيريد. من از كسي طرفداري نكردم و نمي‌كنم البته مي‌دانم كه خواهند گفت كه از مرتضوي طرفداري كرد. بنده مخالف صددرصد اين رويه‌هاي غيراخلاقي و غيراسلامي هستم و راهي هم براي جلوگيري از آن جز ورود جدي و قاطعانه قوه قضاييه و رسيدگي به اين ادعاها و متهم ندارم.

به گزارش ايسنا، علي لاريجاني در پاسخ به اين اخطار قانون اساسي گفت: بنده فكر مي‌كردم كه اگر استيضاح امروز انجام مي‌شد زودتر اين مساله خاتمه پيدا مي‌كرد. اين تذكرات چه ربطي به موضوع بحث ما دارد؟ اگر مي‌خواهيد اين تذكرات را همين‌گونه ادامه دهيد امروز وقت مجلس پر مي‌شود پس اجازه دهيد وارد دستور كار مجلس شويم و بعد دوباره بحث مي‌كنيم.

بر اساس اين گزارش، در هنگامي كه كوچك‌زاده لفظ اصلاح‌طلب را به ميان آورد كواكبيان با سر دادن فريادهايي درخواست تذكر را مطرح كرد.

توكلي تذكر داد: به بنده مي‌آيد با دولت تباني كرده باشم؟!

يك متقاضي استيضاح وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي در دفاع از عملكرد استيضاح‌كنندگان مبني بر انصراف از استيضاح شيخ‌الاسلامي گفت: هيچ هدف انتخاباتي و سياسي را در طرح استيضاح دنبال نكرديم، بلكه وقتي اطمينان عقلايي يافتيم كه مرتضوي كنار مي‌رود از طرح استيضاح وزير منصرف شديم.

به گزارش خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، احمد توكلي در تذكري گفت: دوستاني كه ما را متهم به سياسي‌كاري كردند و گفتند هدف‌مان هيأت رييسه آينده مجلس است بايد بدانند ما در تيم استيضاح كننده در انجام گرفتن اين كار وحدت عمل داشتيم.

وي افزود: همانطور كه در استيضاح وزير امور خارجه، صالحي قبول كرد و ملك‌زاده با استعفا كنار رفت، در خصوص استيضاح وزير كار نيز وقتي اطمينان عقلايي پيدا كرديم كه مرتضوي استعفا مي‌دهد از پافشاري بر استيضاح منصرف شديم.

نماينده مردم تهران يادآور شد: در سوال از رييس‌جمهور نيز كه مطرح شد، گفتيم كه اين كار بهتر در شرايطي كه گراني كمر مردم را مي‌شكند، دنبال نشود به همين دليل از تقاضاي سوال از رييس‌جمهور منصرف شدم.

وي پرسيد آيا سازمان تامين اجتماعي كه ده‌ها هزار ميليارد تومان گردش مالي دارد بايد اينطور درباره اش عمل شود.

وي با رد اغراض انتخاباتي و سياسي بودن طرح استيضاح گفت: بنده در صحبتي كه قبل از سال داشتم به وي توصيه كردم كه كنار برود ولي ايشان نپذيرفت، از كجا بايد مي‌دانستم كه مرتضوي از بنده درخواست حكميت مي‌كند؟ بنابراين اين كه گفته مي‌شود سوءظني در كار بوده است، اينطور نبوده است، آيا به بنده مي‌آيد كه با دولت تباني كرده باشم.

توكلي افزود: گفته مي شود كه رييس‌جمهور استعفاي مرتضوي را نپذيرفته است ولي مرتضوي گفته در خانه مي‌مانم و سركار نمي‌روم و اگر به اين وعده خود پايبند نباشد استيضاح را به جريان مي‌اندازيم.

۱۳۹۱/۱/۲۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...