نسخه چاپی

هدف از تولید "تهران 1500 "

بهرام عظیمی گفت : هدف از تولید این انیمشین و بهره گیری از چهره های شاخص سینمایی این است كه بتوانیم مخاطب قابل توجهی را برای لحظه ای خندیدن به سالن های سینما دعوت كنیم .

به گزارش خبرنگار مهر، بهرام عظیمی ضمن بیان این مطلب در نشست خبری که با حضور امیرمسعود علمداری فیلمنامه نویس ، محمد ابوالحسنی تهیه کننده ، حسام نواب صفوی و محمدرضا شریفی نیا بازیگر ، فردیون خلعتبری آهنگساز و محمد تقی فهیم منتقد مهمان در سالن سعدی برج میلاد برگزار شد؛ با تسلیت درگذشت هدیش بیگلری شاملو و اسفندیار احمدیه گفت : خوشحالم که در سی امین دوره از جشنواره فیلم فجر توانستم نخستین فیلم انیمیشن ایرانی با نام تهران 1500 را به نمایش بگذارم. این اثر حاصل تلاش گروهی بالغ بر دویست و پنجاه نفر در طول 4 سال است که امیدورام بتواند مخاطبان بسیاری را به سینما دعوت کند البته استقبال مردمی در جشنواره و از سوی دیگر تشویق های اهالی رسانه در سالن برای من کافی است.

وی در ادامه با اشاره به فیلمنامه این انیمیشن افزود : برای نوشتن این فیلمنامه قصد داشتیم از یک داستان ساده و روان استفاده کنم همچنین به هیچ عنوان قصد فرهنگسازی و بیان نکات اخلاقی را نداشتم تنها هدف ما از تولید این انیمشین و بهره گیری از چهره های شاخص سینمایی این است که بتوانیم مخاطب قابل توجهی را برای لحظه ای خندیدن به سالن های سینما دعوت کنیم .

این کارگردان که به عنوان کارگردان مجموعه "سیاساکتی" شناخته شده در ادامه صحبت های خود با اشاره به این مطلب که انیمیشن تهران 1500 برای کودکان ساخته نشده است ، گفت : مخاطب های اصلی "تهران 1500 " نوجوانان و بزرگسالانی هستند که توان پرداخت پول برای دیدن فیلم را دارند. تیپ کاری من رئال است و با دنیای فانتزی کودکان فاصله بسیاری دارد .البته به عنوان یک کارگردان انیمیشن وظیفه خود می دانم تا یک ویژه کودکان بسازم.

بهرام عظیمی در پایان صحبت های خود گفت : به طور کلی انیمیشن در سینمای ایران به دلیل هزینه های میلیاردی که برای تولید و ساخت آن صرف می شود مهجور مانده و کمتر شخصی می پذیرد که در ساخت چنین آثاری سرمایه گذاری کند همچنین کنترل کردن250 هنرمند جوان بسیار دشوار است و ما با وجود تمام این مشکلات سعی کردیم تا اثری را بسازیم که در تک تک فرم های خود رنگ و بوی ایرانی داشته باشد .

در ادامه این نشست محمد ابوالحسنی تهیه کننده این فیلم انمیمیشن با اشاره به استقبال قابل قبول مردم و اهالی رسانه از "تهران 1500" گفت : حضور در این دوره از جشنواره برای ما بسیار خوب بود اما تصور می کنم مسئولان جشنواره می توانستند شرایط بهتری را برای نمایش نخستین انیمیشن ایرانی فراهم کنند .

وی درباره هزینه تولید این فیلم گفت : با بودجه ای که برای تولید انیمیشن "تهران 1500" هزینه شد می توانستیم 5 فیلم سینمایی در حد کیفیت فیلم های این دوره از جشنواره تولید کنیم.

امیرمسعود علمداری فیلمنامه نویس "تهران 1500" با بیان این مطلب که برای نوشتن این فیلمنامه شرایط تولید انیمیشن در ایران را در نظر داشته ام گفت : قطعا "تهران 1500 " ضعف هایی دارد اما باید بدانیم که ساخت یک انیمیشن با ضرب آهنگ و ریتم تند با توجه به ظرفیت های موجود در سینمای ایران امکان پذیر نیست . از این رو مجبور شدیم تا با هدف تولید یک فیلم برای مخاطب عام از داستان های ساده و روان و پردیالوگ بهره بگیریم.

حسام نواب صفوی یکی از بازیگران این فیلم ضمن ابراز خرسندی از حضور خود در نخستین انیمیشن سینمایی گفت : اکنون که حاصل کار تعداد بیشماری از همکارانم را روی پرده سینما می بینم بسیار راضی و خرسند هستم و امیدوارم این انیمشین در اکران عمومی با استقبال خوب تماشاگران مواجه شود.

فردین خلعتبری آهنگساز "تهران 1500" با بیان این مطلب که موسیقی در این انیمیشن کمترین سهم را داشته است عنوان کرد : در این فیلم از چند نوع موسیقی بهره گرفته ایم . یک بخش از موسیقی این فیلم مربوط به گروه اوهام است و بخش دیگری نیز موسیقی متن است که کمتر به گوش می رسد و بخش سوم موسیقی انتخابی و موسیقی منبع است . البته در انیمشین های مطرح جهان حتی اگر برای کودکان ساخته شود از ارکسترهای بزرگ سمفونیک برای ساخت موسیقی استفاده می شود که این نوع موسیقی با موسیقی کودک تفاوت بیشماری دارد.

محمد تقی فهیم منتقد حاضر در این جلسه در ابتدای صحبت های خود ضمن ابراز تاسف از اینکه این فیلم در بخش مسابقه سینمای ایران نیست گفت : در دنیای امروز که فیلم های انیمیشن سالنهای سینما را تسخیر کرده اند، نادیده گرفتن چنین انیمیشنی در بزرگترین رویداد سینمایی کشور جای تاسف دارد .

وی در ادامه افزود : با وجود اینکه "تهران 1500 " از حیث فیلمنامه تازگی و جذابیتی برای مخاطب ندارد و از ضرب آهنگ و ریتم کندی بهره گرفته است اما توانسته با استفاده از چهره و صدای بازیگران مطرح سینما این نقصان را جبران کنند که این امر نشان دهنده هوشمندی بهرام عظیمی به عنوان کارگردان اثر است.

این منتقد در پایان افزود : "تهران 1500 " از فراز و فرودهای کمی در بخش فیلمنامه برخوردار است اما به جرات می توان گفت با وجود بضاعت اندک سینمای ایران در زمینه تولید انیمیشن "تهران 1500 " توانسته جایگاه قابل قبولی را میان منتقدان کسب کند.

۱۳۹۰/۱۱/۲۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...