نسخه چاپی

سومین طرح آمارگیری روستایی در كشور

عکس خبري -سومين طرح آمارگيري روستايي در کشور

اطلاعات آماری به طور طبیعی در طول زمان تغییر می‌كند و بالتبع تامین نیازهای آماری جدید و اطلاعات به‌روز از وضع كمی و كیفی مسكن در روستاهای كشور اجتناب‌ناپذیر است كه خود معیاری است برای ارزیابی میزان موفقیت برنامه‌ها و سیاست‌های اعمال شده در بخش مسكن روستایی.

به گزارش نما ،لزوم دسترسي به اطلاعات آماري جايي خودش را نشان مي‌دهد كه بدانيم براي تصميم‌گيري به ويژه در حوزه‌هايي كه با زندگي روزمره مردم ارتباط مستقيم دارد، نخستين گام داشتن اطلاعات صحيح و مستند است. چراكه نمي‌توان به طور قطع و بدون اطلاعات كامل تصميم‌هاي صحيحي گرفت و در اين صورت نخستين آسيب به خود مردم وارد خواهد شد.

نكته ديگر آن كه اطلاعات آماري به طور طبيعي در طول زمان تغيير مي‌كند و بالتبع تامين نيازهاي آماري جديد و اطلاعات به‌روز از وضع كمي و كيفي مسكن در روستاهاي كشور اجتناب‌ناپذير است كه خود معياري است براي ارزيابي ميزان موفقيت برنامه‌ها و سياست‌هاي اعمال شده در بخش مسكن روستايي.

بدين منظور اجراي طرح آمارگيري از مسكن روستايي در سال 1382 به صورت نمونه‌ در سطح نقاط روستايي استان‌هاي كشور انجام و نتايج آن در قالب 30 جلد نشريه استاني و يك جلد نشريه كل كشور منتشر شد و مورد تاييد مركز آمار ايران قرار گرفت. سپس به فاصله زماني پنج سال در 1387 بنياد مسكن انقلاب اسلامي دوباره طرح آمارگيري در تمام نقاط روستايي شهرستان‌هاي كشور را اجرا كرد كه به صورت پايلوت از هشت هزار و 75 آبادي و 168 هزار واحد مسكوني آمارگيري شد و اين روزها سومين مرحله اين طرح توسط بنياد مسكن انقلاب اسلامي و با همكاري مركز آمار ايران به مرحله اجرا درآمده است و از ديروز آغاز شده و تا يك ماه ديگر ادامه دارد. در اين طرح از هشت هزار و 445 آبادي نمونه و 211 هزار و 684 واحد مسكوني نمونه روستايي در كل كشور آمارگيري مي‌شود.

از مهم‌ترين اهداف طرح آمارگيري از خانه‌هاي روستايي كه حالا سومين دوره‌اش را سپري مي‌كند مي‌توان به شناخت ويژگي‌هاي واحدهاي مسكوني روستايي، ويژگي‌هاي عمومي روستا، بررسي تغييرات ايجاد شده در واحدهاي بهسازي شده، تفكيك ويژگي‌هاي آماري واحدهاي مسكوني روستايي برحسب فضاهاي زيستي و معيشتي، تعيين ويژگي‌هاي فني و تخصصي واحدهاي مسكوني روستايي، تعيين ويژگي‌هاي اجتماعي، اقتصادي و كالبدي روستا، شناخت واقعيت‌هاي موجود مسكن و روند تحولات آن در طي زمان، توسعه سيستم جامع اطلاعات مسكن روستايي، تعيين سري‌هاي زماني و قابليت مقايسه اطلاعات طي فواصل زماني پنج ساله، تهيه و تدوين شاخص‌هاي مسكن روستايي، سنجش و ارزيابي داده‌هاي كمي وكيفي مسكن روستايي و ارزيابي وضع مسكن روستايي اشاره كرد.

روايت آمارها از البرز

طبق بررسي‌هاي صورت گرفته در حال حاضر در استان البرز ۶۵ هزار واحد مسكوني روستايي وجود دارد كه از اين تعداد ۳۲ هزار و ۵۰۰ واحدمسكوني غيرمقاوم هستند و نيز از اين تعداد واحد مسكوني غيرمقاوم 6 هزار و ۱۰۶ واحد درطرح بهسازي و مقاوم‌سازي مسكن روستايي اين استان شركت كرده‌اند.

البته در اين زمينه علي رحيمي‌زاده، مديركل بنياد مسكن انقلاب اسلامي البرز معتقد است دراستان البرز به دليل ارزش و قيمت بالاي زمين و سقف پايين تسهيلات، متاسفانه استقبال خوبي از دريافت تسهيلات بانكي در اين زمينه نشده بنابراين دهياري‌ها، فرمانداري‌ها، شوراي اسلامي روستاها و بخشداري‌ها نيز بايد در اجراي هرچه بهتر اين طرح همكاري كنند تا با به دست آوردن نتايج مثبت‌، اعتبارات و تسهيلات بيشتري براي سال‌هاي آينده جذب و در اختيار متقاضيان قرار داده شود.

با توجه به اينكه استان البرز روي گسل‌هاي فعال قرار گرفته و هر لحظه امكان خطر زلزله و خرابي به ويژه در مناطق روستايي وجود دارد، ضرورت آمارگيري از واحدهاي مسكوني در اين استان دوچندان مي‌شود.

بر اين اساس، در طرح آمارگيري از واحدهاي مسكوني روستايي ماموران و آمارگيران در 80 روستاي استان البرز حضور يافته و اقدام به جمع‌آوري اطلاعات مربوط به واحدهاي مسكوني در اين روستاها مي‌كنند.

در اين طرح آمارگيران با پرسشنامه‌هايي در دست سراغ اهالي روستاها، مالكان و ساكنان واحدهاي روستايي مي‌روند و اطلاعاتي از مشخصات فني واحد مسكوني از جمله مساحت بنا، استحكام بنا، قدمت و وضع مالكيت واحد مسكوني، وضع سند ملكي، مشخصات سازه و مصالح به كار رفته به دست مي‌آورند.

جمع‌آوري اين اطلاعات مي‌تواند در اتخاذ تصميم‌هايي براي ارائه تسهيلات بهتر به روستاييان يا اقداماتي براي نوسازي واحدهاي مسكن روستايي كمك كند.

از آنجا كه كسب آمار دقيق از وضع مسكن روستايي به صورت تخصصي، به ميزان موفقيت برنامه‌ها و سياست اعمال شده و نقاط قوت و ضعف اين طرح كمك مي‌كند بنابراين مي‌طلبد كه روستاييان با ماموران آمار مسكن تعامل و همكاري لازم را داشته باشند.
منبع:ایران زمین

۱۳۹۲/۷/۲۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...