نسخه چاپی

روایتی از جزئیات حال و هوای یك روز مذاكره فشرده میان ایران و 1+5

ایران هسته ای- فاصله زمانی میان ساعت 11 صبح روز شنبه 26 فروردین (14 آوریل) به وقت استانبول تا حدود ساعت یك بامداد روز بعد، یك دوره بسیار فشرده از رایزنی دیپلماتیك، تصمیم های سخت در زمان كوتاه و همچنین طراحی های مذاكراتی بوده است.

بر اساس اطلاعات دریافتی از دیپلمات های مطلع، در ابتدا دور اول مذاکرات میان تیم ایران و گروه 1+5 ساعت 11 به وقت استانبول (12/30) به وقت تهران آغاز شد و تا حدود ساعت 2 بعد از ظهر ادامه داشت.

در این دور، گروه 1+5 تلاش کرد اولا خود را متحد نشان بدهد، ثانیا روحیه ای مثبت از خود به نمایش گذاشت به این معنا که علاقه ای به طرح مسائل اختلافی ندارد و ثالثا از طرح درخواست های مشخص از ایران –که رسانه های غربی در روزهای قبل از مذاکرات وعده طرح قطعی آن را داده بودند- خودداری کرد.

همچنین، در این دور تمام اعضای گروه 1+5 ازجمله نماینده امریکا به سخنرانی پرداختند.

ظاهرا فصل مشترک دیدگاه های 1+5 دراین دور از مذاکرات این بوده است که باید یک روند مستمر شروع شود که فرمول گام های متقابل بر آن حاکم باشد.

دکتر سعید جلیلی رییس تیم ایرانی هم در این دور دیدگاه های خود را به طور مبسوط و شفاف بیان کرد.

وی در این درو خواستار انجام اقدامات اعتماد ساز از جانب 1+5 برای احیای اعتماد ایران شد و همچنین تاکید کرد که 1+5 باید به همکاری های سخاوتمندانه ای که تا حالا ایران با آژانس کرده پاسخ بدهد.

جلیلی همچنین گفت که هدف نهایی مذاکرات باید تثبیت حقوق هسته ای ایران باشد.

پس از اتمام دور اول، سرگی ریابکوف نماینده روسیه در حدود ساعت 30/15 به وقت استانبول در محل اقامت تیم ایران در سالن لطفی کردار، به دیدار دو جانبه با وی آمد.

ریابکوف در این دیدار تاکید کرد که کشورش حامی این ایده است که باید نهایتا تحریم ها علیه ایران لغو شود.

در همین زمان بود که پیغام های مکرر طرف امریکایی برای دیدار با دکتر جلیل از کانال های مختلف به سمت هیئت ایران سرازیر شد و تقریبا تا آخرین ساعات شب ادامه داشت.

ایران به هیچ کدام از این درخواست ها اعتنا نکرد.

پس از این دیدار دکتر جلیلی و چند تن از اعضای تیم مذاکره کننده ایران برای دیدار با احمد داوود اوغلو، به محل استقرار وی در نزدیکی محل استقرار هیئت ایرانی رفتند.

داوود اوغلو که از روز قبل در هتل هیلتون استانبول مستقر شده بود در این دیدار تاکید کرد که آماده است هر نوع کمکی برای حصول توافق در این مذاکرات را انجام بدهد.

سپس دیدار دو جانبه کاترین اشتون با دکتر جلیلی انجام شد. الشتون در این دیدار دو جانبه علاوه بر آنکه رییس تیم مذاکره کننده 1+5 بود، به عنوان نماینده 3 کشور اروپایی (Eu3) نیز حاضر شده بود.

این دیدار حدود 5/1 ساعت طول کشید و در آن اشتون با طرح این مسئله از جانب طرف ایرانی مواجه شد که برای آغاز فرآیند گام های متقابل ایران چه توقعی از غرب دارد. مسئول مذاکره کنندگان 1+5 پس از شنیدن سخنان صریح دکتر جلیلی در این دیدار اعلام کرد که اختیارات کافی برای ادامه بحث ندارد و باید با اعضای 1+5 مشورت کند.

پس از آن هیئت ایرانی به مشورت های داخلی و تدوین پیشنهادهای نهایی خود پرداخت و در حالی که تیم 1+5 زمان زیادی را رد راهرو معطل مانده بود، با آرامش نماز مغرب وعشا را اقامه کرد.

پس از این مرحله بود که دور دوم مذاکرات آغاز شد. در این دور که بسیار کوتاه بود، دو طرف توانستند بر سر ایده ها و چارچوب هایی کلی توافق کنند که تفصیل آن هم در بیانیه کاترین اشتون و هم در مصاحبه مطبوعاتی دکتر جلیلی ذکر شد.

مهم ترین این توافقات این بود که ایران و 1+5 روز 3 خرداد (23 می) در بغداد با دستور کار «تدوین یک مدالیته جامع» مذاکره خواهند کرد.

بنا شد علی باقری و هلگا اشمیت، معاونان جلیلی و اشتون طی هفته های آینده مذاکرات کارشناسی در این باره را برگزار کنند.

دکتر جلیلی سپس یک دیدار خداحافظی کوتاه با احمد داوود اوغلو برگزار کرد بعد زا« تا پاسی از شب بله گفت و گو با رسانه هایی مانند سی ان ان، کریستین ساینس مانیتور و آسوشیتدپرس پرداخت.

۱۳۹۱/۱/۲۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...