نسخه چاپی

هدیه پنهان ایران به روس ها چه بود؟

منابع اسرائیلی مدعی هستند كه ایران هر چند در مراسمی علنی، با اهدای یك نمونه از پهپاد آمریكایی و مهندسی معكوس شده اسكن ایگل همكاری با روسها در حوزه نیروی هوایی را جشن گرفت ولی این مراسم پوششی برای اهدای هدیه اصلی ایرانی ها به روسها بوده است.

به گزارش نما به نقل از تابناک، وبسایت اسرائیلی دبکا مدعی شده است که ظاهرا خبر اصلی این است که ایرانی ها چند روز پیش در مراسمی یک فروند از نمونه کپی شده پهپاد آمریکایی اسکن ایگل را به ویکتور بوندارف فرمانده نیروی هوایی روسیه اهدا کرده اند. ژنرال روس نیز کیفیت کار مهندسان ایرانی را تحسین کرد تا طرفین همکاری خود در این زمینه را در جلوی دوربین ها جشن بگیرند.

وبسایت اسرائیلی مدعی شده است که پخش تصاویر این مراسم یک حقه بزرگ بوده است زیرا این مراسم پوششی برای هدیه اصلی ایرانی ها به روسها بوده است، هدیه ای که قرارگاه خاتم الانبیا به طرف روس داده در واقع یک کپی از پهپاد بسیار پیشرفته آمریکایی RQ-170 بوده است که در سال 2011 توسط ایران شکار شد.

ایران بارها مدعی شده است که مهندسان ایران توانایی بهره برداری از فناوری های موجود در این پهپادها را دارند و این کار را انجام داده اند. دبکا مدعی شده است که مهندسان چینی در به زمین نشان دادن این پهپاد به ایران کمک کرده اند و روسها تصور می کنند که چینی ها این اجازه را یافته اند که آن را مورد بررسی قرار داده و فنآوری های موجود در آن را کپی کنند.؛ این در حالی است که ایران تاکنون درخواست های روسیه را برای مشاهده و بررسی از نزدیک این پهپاد رد کرده بود.

گفته می شود که ایران بعضی از این فنآوری ها را در پهپادی به کار برده است که حزب الله بر فراز سرزمین های اشغالی به پرواز در آورد و پیش از این که بعد از یک ساعت پرواز توسط رادارهای اسرائیلی کشف شود و سپس ساقط گردد از فراز بعضی مراکز حساس صهیونیست ها و از جمله مرکز هسته ای دیمونا عبور کرده است.

منابع اطلاعاتی که دبکا به آنها متکی است مدعی شده اند که هر چند هدیه واقعی یعنی آر کیو 170، در پناه هدیه رسانه ای یعنی اسکن ایگل پنهان شده است ولی همین اهدای آشکار یک پهپاد آمریکایی و پذیرش این هدیه از جانب روسها نشان دهنده تمایل ایران به علنی کردن بی توجهی دو طرف به نگرانی های آمریکا در این رابطه است. این مساله به خصوص در حالی از جانب اسرائیلی ها مهم دانسته شده است که ایران در حال مذاکره با غرب بر سر برنامه هسته ای خود است و نشان می دهد که روسها در همین شرایط مایل به افزایش همکاری نظامی با ایران هستند.

دبکا مدعی است که هر چند ایالات متحده تاکنون به این مراسم واکنشی نشان نداده است ولی شیوه رفتار آمریکایی ها در مدت اخیر باعث فاصله گرفتن متحدان آمریکا از آن در منطقه شده است.

گفتنی است که هرچند فاصله گرفتن بعضی متحدان آمریکا در منطقه از آن در روزهای اخیر بسیار رسانه ای شده است ولی معمولا منابع اسرائیلی بعضی گمانه ها و یا جوسازی های خود را در قالب اخبار محرمانه به رسانه می دهند.

۱۳۹۲/۸/۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...