به گزارش نما به نقل ازشرق؛ اعدامی زنده شده در بجنورد سرانجام از کما خارج شد و بههوش آمد. بنا بر اخبار رسیده وضعیت جسمانی و هوشیاری این مرد خوب است. یک منبع آگاه در اینباره گفت: این فرد که در بخش ICU بیمارستان امام علی(ع) بجنورد بستری بود بعد از برخورداری از هوشیاری کامل از بیمارستان امام علی(ع) ترخیص و در بخش اعصاب و روان بیمارستان امام رضا(ع) بستری شد. وی افزود: این مرد در حال حاضر توانایی تکلم ندارد اما دستوپای خود را تکان و نسبت به حرفهای دیگران واکنش نشان میدهد. علیرضا مرد 37سالهای است که شهریور سال 89 به اتهام همراه داشتن 978گرم هرویین فشرده بازداشت شد و به جرمش اقرار کرد. او در دادگاه انقلاب بجنورد محاکمه و به اعدام محکوم شد اما قاضی دادگاه برای وی تقاضای یک درجه تخفیف در مجازات کرد. بعد از آن در دو مرحله پرونده با درخواست عفو به کمیسیون عفو و بخشودگی ارجاع شد که هردوبار به دلیل سابقهدار بودن متهم با این درخواست مخالفت شد. علیرضا پنج سابقه کیفری دارد که دو مورد آن به موادمخدر مربوط است و به همین دلیل نیز با بخشش وی مخالفت شد. این در حالی بود که خانواده متهم در شرایط نامساعدی قرار گرفته بود. علیرضا سه فرزند دارد که پسر او اکنون 14ساله و دو دخترش 13 و 12ساله هستند. در نهایت بعد از اتمام مراحل دادرسی حکم علیرضا به مرحله اجرا درآمد و او بهدار آویخته و جنازهاش بعد از تایید مرگ به پزشکیقانونی منتقل شد اما یک روز بعد وقتی کارگر سردخانه مشغول انجام کارهایش بود از یکی از قفسهها صدایی را شنید و با این تصور که لولای قفسه خراب است سراغ آن رفت تا تعمیرش کند در همین هنگام بود که کارگر سردخانه متوجه بخارگرفتگی کاور حاوی جسد علیرضا شد و فهمید او زنده است. مرد جوان سپس بهسرعت به بیمارستان امام علی(ع) منتقل و در بخش مراقبتهای ویژه بستری شد. او تمام این مدت در کما بهسر میبرد تا اینکه بالاخره هوشیاریاش را بهدست آورد. به گزارش اداره کل روابط عمومی و تشریفات قوه قضاییه، آیتالله صادق آملیلاریجانی در جلسه چهارشنبه مسوولان عالی قضایی برخی بحثهای مطرح شده در این خصوص را غیرفنی، غیرمرتبط و ناآگاهانه دانست و گفت: به لحاظ عاطفی یکی از راههای برخورد با فرد اعدامی که مرگ را به چشم دیده و شدایدی را تحمل کرده عفو است و چنین فردی که دارای وضعیتی خاص است میتواند مورد لطف و عفو نظام اسلامی قرار گیرد و اینجانب بهلحاظ عاطفی قطعا این کار را خواهم کرد. وی افزود: متاسفانه در کنار این بحث عاطفی، بحثهایی حتی از جانب برخی حقوقدانان مطرح شده است که چندان درست نیست چراکه اعدام در واقع به معنی سلب حیات است و اگر به مقتضای دقیق تعابیر قانونی بخواهیم عمل کنیم باید از کسی که حیاتش باقی مانده است سلب حیات شود. رییس قوه قضاییه تاکید کرد گاهی ممکن است به هر دلیل، دارکشیدن که ابزار و مقدمه مجازات اعدام یا همان سلب حیات است موجب سلب نشده باشد که در این صورت فرد باید اعدام شود مگر اینکه بتوان فرض کرد شخص واقعا سلب حیات شده باشد و در اثر پدیدهای نادر و خاص به حیات برگشته باشد، که این فرض بهلحاظ فقهی و حقوقی محتاج تامل خاص است. آملیلاریجانی مباحث حقوقی و فنی در اینباره را متفاوت از مباحث رسانهای دانست و گفت: کشدادن این مساله در روزنامهها و حتی آوردن استفتائات تکذیب شده طبیعی نیست و اگر منظور بحث، بحث حقوقی است باید در محافل حقوقی بنشینند و بحث کنند.