نسخه چاپی

اظهارات جدید اشتون درباره گفتوگوهای اتمی و تحریم

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در سخنانی در موسسه تحقیقاتی وودرو ویلسون در واشنگتن، اظهاراتی را در خصوص تعامل و گفتگو با ایران برای حل مسئله هسته ای ارائه كرد.

به گزارش نما به نقل از باشگاه خبرنگاران، کاترين اشتون مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا در سخناني در موسسه تحقيقاتي وودرو ويلسون در واشنگتن در پاسخ به اين سوال مدير موسسه که احتمال رسيدن به توافق بين ايران و غرب چقدر است و آيا تحريمها، بايد به هنگام استمرار مذاکرات با ايران ، ادامه داشته باشد يا خير، گفت: من با ظريف وزير امورخارجه ايران در گفتگوهاي دوجانبه ديدار داشته ام. من به همراه ون رامپوي رئيس شوراي اروپا نيز با حسن روحاني رئيس جمهور ايران ديدار کرده ام. همين ديدارها سبب شد من اولين برداشتها را درباره دولت جديد ايران به دست بياورم. همواره گفته ام که اگر بتوانيم راه حلي ديپلماتيک براي اين مسئله پيدا کنيم، بايد هرکاري که مي توانيم انجام بدهيم تا اين کار انجام شود. اما ما اين کار را با توجه به حفظ اصول و عزم خود انجام مي دهيم. ما رويکرد موسوم به رويکرد دو سويه را دنبال کرده ايم بطوريکه مي خواهيم اين مسئله به صورت ديپلماتيک حل شود اما در عين حال ، آماده هستيم به فشارها ادامه بدهيم تا اينکه از اين طريق، ديپلماسي به نتيجه برسد. به نظرمن، بايد حرکت در اين مسير به اين صورت ادامه پيدا کند. ما بايد آماده باشيم حرکت کنيم البته اگر آنها آماده حرکت باشيم. اما آماده نيستيم حرکت کنيم تا زمانيکه آنها آماده باشند و کارهايي انجام بدهند و ثابت کنند و ما به آنها اعتماد کنيم. همانطور که به خود آنها گفته ام آنها بايد اعتمادسازي کنند. اما اگر اين کار انجام شدني باشد ما اين کار را انجام خواهيم داد.

مجري اين نشست در ادامه پرسيد: من درباره اين روند خوشبين هستم. ما بايد به صراحت مسائل را تبيين کنيم.البته بسياري در رسانه ها مي گويند ممکن است سير اوضاع در جهتي نامناسب سير پيدا کند. به هرحال، دلگرم کننده است که خانمي قاطع همانند شما از اين سخن مي گويد که فشارها چگونه مي تواند ادامه پيدا کند. اين فشارها چرا حائز اهميت است؟

اشتون در پاسخ گفت: اين کار بنابه چندين دليل اهميت بسيار دارد. به همين علت است که مي گوييم بايد در اين خصوص به صراحت اظهارنظر کنيم. مذاکرات ژنو فرصتي براي مذاکره و تعامل و پي بردن به ديدگاههاي طرف مقابل و تبيين نگاههاي ما است. اگر فرصتي براي حل مسئله از اين طريق وجود داشته باشد ما اين کار را انجام مي دهيم.

مجري برنامه پرسيد: آيا برنامه زماني تقريبي براي اين منظور تعيين شده است؟
اشتون در پاسخ گفت: همانطور که شنيده ايد هم رئيس جمهور ايران و هم آقاي ظريف گفته اند مي خواهند اين روند نسبتا سريع پيش برود. آنها از لزوم تدوين چارچوبي براي اين منظور سخن گفته اند. آنها از برنامه زماني دوازده ماهه سخن مي گويند. بايد ديد اين برنامه زماني دقيقا به چه معنايي است زيرا براي تغيير دادن اوضاع و حصول اطمينان از مسائل ، بايد کارهاي فني انجام شود و انجام کارهاي فني، زمان مي برد. به همين علت است که مي گوييم مسائل بايد روشن باشد تا هم طرف ايراني و هم طرف آمريکايي و هم کساني که به شدت نگران اين مسئله هستند، درک روشني از مسائل داشته باشند.

مجري برنامه پرسيد: بدبيني به ايران طبيعي است؟
اشتون در پاسخ گفت: بله. نخست وزير اسرائيل به هيچ وجه در اين نگرش تنها نيست. عده زيادي وجود دارند که بنا به دلايل قابل توجه ، نگران ايران هستند. اين نگراني يا به علت مجاورت با ايران است يا به علت، مسائلي است که به صورت تاريخي (در روابط ايران با اين کشورها) مطرح بوده است. اين طرفهاي نگران نيز بايد مدنظر باشند و درعين حال، از اقداماتي که ما انجام مي دهيم اطمينان خاطر داشته باشيم. اگر مي توان از اين طريق اين کار را انجام داد ، بايد اين کار را کرد (مذاکرات).

اشتون در ادامه درباره کنفرانس ژنو-۲ و نقش ايران در اين کنفرانس براي حل مسئله سوريه گفت: ما از زمان برگزاري کنفرانس ژنو-۱ بارها گفته ايم که بايد فرايندي سياسي درباره سوريه وجود داشته باشد. بايد تلاش کنيم راه حلي پيدا کنيم تا از اين وضع هولناک موجود در سوريه دور شويم. مسئله استفاده از تسليحات شيميايي در سوريه نشان داد که اوضاع اين کشور تا چه اندازه وحشتناک است. من از اردوگاههاي آوارگان دراردن و لبنان ديدن کرده ام. وضع آوارگان در اين اردوگاهها بسيار وحشتناک است. اين مسئله ، مشکلاتي براي کشورهاي مذکور نيز بوجود آورده است. وضع سوريه بسيار وحشتناک است. براي يافتن راه حلي براي سوريه بايد به گفتگو پرداخت و ديد چگونه مي توان اين مسئله را حل کرد. جنگ سوريه سبب کشته شدن بسياري و يتيم شدن بسياري از کودکان سوري شده است. هرچه سريعتر کنفرانس ژنو-۲ برگزار شود، به همان نسبت اين کشور سريعتر بازسازي خواهدشد. حضور آوارگان سوري در اردن و لبنان ، مشکلات مالي و اقتصادي زيادي براي اين دو کشور بوجود آورده است. جامعه بين المللي نيز به آوارگان سوري کمکهاي زيادي داده است. اتحاديه اروپا نيز اقدامات زيادي در اين زمينه انجام داده است. حل مسئله سوريه دشوار است. سيل ورود آوارگان سوري به اردن و لبنان ، مشکلات زيادي براي اين دو کشور بوجود آورده است. وضع کودکان آوارگان سوري بسيار بغرنج است. بايد حداکثر کمکي که مي توانيم به مردم سوريه بدهيم.

اشتون در پاسخ به سوالي درباره گفتگوهاي پنج بعلاوه يک با ايران گفت: محمد جواد ظريف به علت نقشي که قبلا در مذاکرات داشته است مي داند که در مذاکرات به اين مسئله مي پردازيم که مي خواهيم آنها چه کارهايي انجام بدهند و درمقابل، آنها چه خواسته هايي دارند. او با دقت بسيار زيادي در اين زمينه عمل مي کند. به هرحال، مي توان با قاطعيت گفت که طرف ايراني با انرژي و شور و هيجان زيادي وارد اين گفتگوها شده است.نظر من اين است که ظريف واقعا مي خواهد با مذاکرات مسائل را حل کند. گفتگوهاي ژنو فرصتي براي انجام دادن اين کار است و مي توان در گفتگوها به مسائلي ازقبيل فوردو و امثال آن پرداخت.

اشتون در پاسخ به سوالي درباره اينکه به هنگام ادامه مذاکرات ، بايد تحريمهاي ايران از جانب آمريکا لغو شود يا تشديد شود گفت: من در موقعيتي نيستم که به کنگره آمريکا بگويم چه کار بکند يا چه کاري انجام ندهد! ما اميدواريم مذاکرات با ايران در بهترين فضا انجام شود. ما بايد عزم و حسن نيت خود را به گفتگو و مذاکرات نشان بدهيم و در مقابل نيز همين انتظار را از طرفي ايراني انتظار داريم. ما در همه مذاکرات با ايران از اين منظر وارد مي شويم. جان کري وزير امورخارجه آمريکا و تيم او نيز بايد فکر کنند که بهترين فضا براي گفتگوها چيست.

۱۳۹۲/۸/۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...