نسخه چاپی

شوخی "آخوندی" با مسكن مهر چه پیامدهایی دارد؟

این روزها صحبت از حذف مسكن مهر است ، ایده ای كه وزیر فعلی مسكن به آن دامن زده و گویی عزمش را جزم نموده تا آن را از ریشه قطع كند

به گزارش نما به نقل از نکات پرس، وزیر راه معتقد است خانه سازی به روش مسکن مهر گرفتار کردن دولت و مردم است زیرا بسیاری از این واحدهای مسکونی فاقد آب و گاز و فاضلاب و خدمات است.

عباس آخوندی متصدی اصلی رفع معضل مسکن در دولت یازدهم اعتقاد دارد که ساخت و ساز خانه به روش مسکن مهر برای دولت بسیار دست و پا گیر خواهد بود و تبعات ساخت خانه های کم کیفیت برای مردم و عموم خریداران دردسر ساز خواهد شد.

این استدلال های وزیر مسکن و شهرسازی در حالی است که طرح مسکن مهر به عنوان یکی از مهمترین تحرکات اقتصادی دولت قبل و با هدف خانه دار کردن اقشار کم درآمد در سال 86 در کشور به اجرا درآمد.

با وجود این که این طرح که با کاستی ها و ایرادات نسبی آغاز و پیاده سازی شد اما در روزهای آغازین خود توانست تاثیرات فراوانی بر قیمت مسکن در کشور گذارد و قیمت زمین را از مقوله مهم مسکن حذف و کمرنگ کند.

مسکن مهر در عین اینکه طرح خوب و علمی بود با یک ایراد جانبی نیز دست و پنجه نرم می کرد ، امری که دولت پیشین هم از جلوگیری از آن ناگذیر بود ؛ حضور پیمانکاران زیاده خواه و قانون شکن که ریتم تند و مثبت مکسن مهر در کشور را معکوس کردند.

بد قولی در زمان ساخت واحد ها ، نبود امکانات جانبی در محوطه بلوک ها ، عدم ایجاد زیر ساخت در حاشیه منازل مانند آب و برق و گاز ، مشکلات زیر بنایی نظیر فاضلاب ، دزدی های آشکار در اسناد واحدها و .... از جمله مواردی بود که دولت پیشین در رخداد آنها هیچ دخل و تصرفی نداشت و تنها بواسطه حضور پیمانکاران تن به این مشکلات داده بود.

گذشته از این موارد ، این روزها صحبت از حذف مسکن مهر است ، ایده ای که وزیر فعلی مسکن به آن دامن زده و گویی عزمش را جزم نموده تا آن را از ریشه قطع کند ؛ در این خصوص ذکر چند نکته ضروری است :

* حذف مسکن مهر از بازار فعلی مسکن در کوتاه مدت بازار را به شدت آشفته کرده و در بلند مدت با افزایش نجومی قیمت ها همراه خواهد کرد .

* عدم ارائه راهکار جایگزین برای رفع مشکل مسکن در کشور و تنها حذف طرح مسکن مهر که تاکنون اینهمه هزینه برده است هیچ دردی از اوضاع اجاره نشین ها دوا نمی کند.

* باید توجه داشت که سرازیری جمعیت روستا نشین به پایتخت و توقف ساخت مسکن ارزان برای اقشار کم درآمد موجب اشاعه زاغه نشینی و حومه نشینی فقرا و طبقات پایینی کشور خواهد شد ، امری که جدا از تبعات منفی اقتصادی ، تبعات اجتماعی ناگواری را به همراه خواهد داشت.

* از یاد نبریم طرح وزیر فعلی مسکن برای خانه دار کردن اجاره نشین ها طرحی است که بواسطه آن بافت های فرسوده در سطح تهران و نه در نقاط حاشیه ای بازسازی شده و به رمدم عرضه خواهد شد ؛ این در حالی است که قیمت زمین در نقاط مختلف با ارقام نجومی همچنان برای این طرح سرجای خود است و تاثیری در قیمت ها نخواهد گذاشت ، حال اینکه چگونه می توان سرعت قیمت مسکن را با سرعت مردم در این طرح یکسان ساخت ، تاکنون مشخص نشده است.

۱۳۹۲/۸/۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...