نسخه چاپی

كواكبیان:حصر موسوی لازم‌الاجرا بود!

نماینده سمنان با بیان اینكه طرح لویی جرگه باعث بازسازی افكار عمومی می‌شد، گفت: بنده سه بار این طرح را با آقای مهدوی مطرح كردم و نمی‌دانم با رهبری در میان گذاشته شد یا نه، اما...

به گزارش خبرگزاري دانشجو، مصطفي كواكبيان شب گذشته در نشستي صميمانه كه به همت بسيج دانشجويي دانشگاه امام صادق (ع) در اين دانشگاه برگزار شد، به تشريح آرايش سياسي اصلاح‌طلبان در آستانه انتخابات مجلس نهم پرداخت و به سوالات دانشجويان در اين زمينه پاسخ گفت.

عضو فراكسيون اقليت مجلس شوراي اسلامي در مقدمه سخن خود ضمن اشاره به ارادت قلبي خود به آيت‌الله مهدوي كني و اينكه جزو اولين دانشجويان اين دانشگاه بوده است، گفت: بر مبناي آموزه‌هاي اسلامي، حق انتخاب زمامداران، مستقيم و غيرمستقيم در چارچوب شرايط قانون و شرع، با مردم است.

وي در ادامه با اشاره به نوسان نرخ مشاركت در انتخابات‌هاي مختلف گفت: مجالس هفتم و هشتم كمترين ميزان مشاركت در حدود 51 درصد و مجلس پنجم بالاترين نرخ مشاركت، حدود 71 درصد را به خود اختصاص داده‌اند؛ البته اين صحيح نيست كه مشاركت انتخابات مجلس با انتخابات رياست جمهوري مقايسه شود و من فكر مي‌كنم در انتخابات پيش‌رو مشاركت حدود 50 تا 60 درصد باشد.

اصلاح طلبان و انتخابات مجلس نهم

نماينده مردم سمنان در مجلس با اشاره به سه نظر مختلف در خصوص شركت اصلاح‌طلبان در انتخابات گفت: عده‌اي معتقدند هيچ كدام از اصلا‌ح‌طلبان حق ندارند وارد رقابت انتخاباتي شوند، گروه دوم مي‌گفتند اصلاح‌طلبان مي‌توانند به طور انفرادي كانديدا شوند، ولي ليستي با نام اطلاح‌طلبان نبايد وجود داشته باشد و نظر سوم كه نظر امام هم هست، اين است كه اگر بيش از نيمي از كرسي‌هاي مجلس نامزد تاييد شده داشته باشيم، ليست رسمي هم اعلام خواهيم كرد.

كواكبيان با بيان اينكه مجموعه اصلاح‌طلبان راهبرد منسجمي در اين انتخابات ندارند، راجع به دلايل آن گفت: دليل اول مربوط به حوادث انتخابات 88 و مسائل مربوط به آن است و دليل دوم اين است كه برخي، اگر بخواهند هم، نمي‌توانند فعاليت كنند و رد صلاحيت مي‌شوند؛ علت سوم كه متاسفانه عده‌اي آن را تبليغ مي‌كنند، اين است كه مي‌گويند در نظام انتخاباتي ايران اگر اكثريت هم شويم، مشكل حل نمي‌شود كه البته من معتقدم اين گروه چون خودشان نمي‌توانند وارد رقابت‌ها شوند، اين تحليل را ارائه مي‌دهند.


مردم به اصلاح طلبان اقبال دارند/ اصولگرايان دچار اختلاف داخلي اند

عضو فراكسيون اقليت مجلس در ادامه با تاكيد بر اينكه نظرسنجي‌ها نشان مي‌دهد اقبال مردم به اصلاح طلبان نسبت به اصولگرايان بيشتر است، گفت: اين تحليل در شرايطي مطرح مي شود كه اصولگرايان متحد باشند، اما در حاضر اين گونه نيست و شرايط براي ما بهتر است.

وي در ادامه با اشاره به اختلاف در جبهه اصولگرايي خاطره‌اي از آيت الله مهدوي كني نقل كرد و گفت: به ايشان عرض كردم شما بايد پدر معنوي همه جريانات سياسي باشيد، نه فقط اصولگرايان و ايشان جواب داد متاسفانه برخي آداب پدري را بجا نمي‌آورند و امروز مي‌بينيم كه اصولگرايان هم به چهار پنج دسته تقسيم شده‌اند.

كواكبيان در پاسخ به سوالي در خصوص شاخصه‌هاي اصلاح طلبي گفت: اصلاح طلبي در چارچوب نظام و قواعد آن تعريف مي‌شود و كسي كه نيت تغيير كل نظام را دارد، نمي‌تواند اصلاح طلب باشد، در همين رابطه من با تحصن مجلس ششم هم مخالف بودم، بنابراين و بر اساس اين تعريف، قهر و تحريم انتخابات معنا ندارد و اگر ما بخواهيم تغييري در ديپلماسي و اقتصاد كشور ايجاد كنيم، راهش همين رقابت انتخاباتي است.

عضو فراكسيون اقليت مجلس شوراي اسلامي از ارزش‌هاي ديني و اسلامي، قانون اساسي بي‌كم و كاست، خط امام، مطالبات مردم و منافع ملي كشور به عنوان پنج شاخصه اصلاح طلبي ياد كرد و افزود: ما ولايت فقيه را تمام و كمال قبول داريم؛ من پنج جلد كتاب در مورد ولايت فقيه نوشته‌ام و ولايت فقيه در اين شاخص‌ها قرار مي‌گيرد.

اعلام موضع مقابل فتنه گران مساله اصلي امروز نيست

نماينده مردم سمنان در مجلس در خصوص درخواست دانشجويان مبني بر موضع گيريش در قبال فتنه گفت: فتنه قطعاً واقعيت دارد و جرياناتي مثل جريان تندرو انجمن پادشاهي خواستند از بستر به وجود آمده بهره برداري كنند، ولي به عقيده من بايد معترضان به انتخابات را از اغتشاشگران تفكيك مي‌كرديم، اما فضاي امنيتي مانع از اين موضوع شد؛ البته اين عدم تفكيك از سوي اصلاح طلبان هم صورت گرفت و مشكل ايجاد كرد.

وي ضمن امتناع از اعلام موضع آشكار راجع به موسوي و كروبي گفت: مواضع من از روز اول مشخص است و من بارها در ملاقاتم با اين دو از آن‌ها خواستم خود را از ضد انقلاب تفكيك كنند و فراخوان 25 بهمن را هم اشتباه خواندم.

كواكبيان در پاسخ اصرار دانشجويان به موضع گيري شفاف نسبت به سران فتنه گفت: كسي كه مقابل حكم ولايت بايستد، از خط امام و اصلاح طلبي خارج شده و اين موضع شفاف من است، ولي نمي توانم با ادبيات شما سخن بگويم، ضمن اينكه موضع گيري نسبت به اين آقايان امروز مسئله اصلي كشور نيست.

وي با بيان اينكه اعلام موضع نعل به نعل در اين خصوص ضرورتي ندارد، گفت: چرا با اين اصرارهاي بي‌مورد، شركت كنندگان در انتخابات را فراري بدهيم و به جاي تاكيد بر مشاركت حداكثري، با خط كشي كردن همه را از عرصه برانيم، بهتر است به جاي اين بر مطالبات مرم و منافع ملي تاكيد كنيم.

حصر خانگي سران فتنه لازم الاجراست


عضو فراكسيون اقليت مجلس در خصوص حصر خانگي سران فتنه گفت: برخي مصوبات شوراي عالي امنيت ملي حتماً به امضاي رهبري مي‌رسد، لذا اين مصوبه مورد تاييد رهبري و براي همه لازم الاجرا است و من هرگز نمي‌گويم اين تخلف است.

كواكبيان در پاسخ به سوالي درباره فعاليت روزنامه مردم‌سالاري در دوره 11 روزه خانه نشيني رئيس جمهور گفت: شما به جاي پرداختن به بي توجهي رئيس جمهور، به دستور رهبري به پوشش خبري آن ايراد مي‌گيريد كه اين صحيح نيست.

عضو فراكسيون اقليت مجلس شوراي اسلامي با اشاره به اهميت پرداختن به مسائل كشور گفت: رئيس جمهور مرتب به كشورهاي آمريكاي لاتين سفر مي‌كند، در حالي كه به هيچ كشور اروپايي نرفته؛ ارزش ريال به پايين‌ترين حد خود رسيده و بيكاري مشكل همه خانواده‌هاي كشور است، به اين ترتيب اين همه پرداختن به موضع گيري و غيره، چه دردي را دوا مي‌كند؟

نماينده مردم سمنان در مجلس در ادامه با بيان اينكه 14 ميليون راي دهنده موسوي، نظام را قبول داشتند و گرنه در انتخابات شركت نمي كردند، گفت: بايد سعي كنيم حضور حداكثري در انتخابات تكرار شود و اگر كسي فساد مالي، اخلاقي و سياسي دارد، به مجلس راه نيابد، اما طبق نظر مسئولان امنيتي، فعاليت افراد تا 30 خرداد 88 حتي در ستاد موسوي، نبايد باعث رد شدن آنها گردد.

هدف جريان انحرافي، القاي فضاي دوقطبي هاشمي - احمدي نژاد است

وي در ادامه در پاسخ به سوالي در مورد موضع هاشمي رفسنجاني راجع به انتخابات گفت: هاشمي علاقه مند به شركت مردم در انتخابات است و به ما هم گفت كه افراد واجد شرايط كانديدا شوند، اتفاقاً جريان انحرافي مي‌خواهد اين طور القا كند كه هاشمي خواستار مشاركت حداقلي است و از اين طريق دو قطبي هاشمي - احمدي نژاد ايجاد كند.

كواكبيان افزود: ديروز آقاي عسگري، رئيس فراكسيون حزب الله مجلس هفتم و عضو مجمع تشخيص مصلحت مي گفت كه هاشمي به او گفته از تهران نماينده شود، همچنين هاشمي در پارادايم اصلاح طلبي نمي‌گنجد و در مجلس ششم پس از استعفاي هاشمي گفت، بيشترين ضربه را اين دولت به من زد.

طرح لويي جرگه را براي حل مسائل پس از انتخابات به آيت ا... مهدوي کني دادم

عضو فراكسيون اقليت مجلس شوراي اسلامي در خصوص تلاش خود براي حل فتنه گفت: بنده طرحي موسوم به لويي جرگه به آقاي مهدوي كني دادم مبني بر اينكه همه كانديداهاي انتخابات رياست جمهوري و همه بزرگان نظام در جلسه‌اي جمع شوند و دعوت نامه اين جلسه به امضاي آقاي مهدوي برسد و جلسه با پيام رهبري آغاز شود؛ مي خواستيم در اين جلسه بگوييم انتخابات تمام، و رئيس جمهور به رسميت شناخته شده و سپس به تخلفات رسيدگي كنيم.

وي با بيان اينكه اين طرح باعث بازسازي افكار عمومي مي‌شد، گفت: بنده سه بار اين طرح را با آقاي مهدوي مطرح كردم و نمي‌دانم با رهبري در ميان گذاشته شد يا نه، اما در نهايت ديديم فايده‌اي ندارد.

نماينده مردم سمنان در مجلس در ادامه در مورد آينده جريان اصلاحات گفت: من معتقدم جبهه اصلاحات سنتي نمي‌تواند به شكل سابق ادامه پيدا كند و جريان اصلاح طلبي نيازمند پوست اندازي است.

كواكبيان با انتقاد از كساني كه مي‌خواهند اصلاحات را مرده به حساب آورند، گفت: مرگ گفتمان اصلاح طلبي ممكن نيست كه نمونه‌اش علي مطهري است؛ اين افراط و تفريط‌ها راه به جايي نمي‌برد.

عضو فراكسيون اقليت مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه تماميت خواهي و انحصارطلبي در رگ و پوست همه جريانات سياسي است، گفت: در مجلس پنجم اصولگراها اكثريت را داشتند، اما اين اكثريت مطلق نبود و اين باعث تعديل آن شد؛ در مجلس ششم يك جريان بر كل هيئت رئيسه حاكم بود و در مجلس هفتم و هشتم هم همين موضوع تكرار شد، در صورتي كه اگر يك اصلاح طلب به هيئت رئيسه راه مي‌يافت، اوضاع خيلي بهتر مي‌شد؛ چون يك جناح و يك جريان نمي‌تواند حلال همه مسائل كشور باشد.

۱۳۹۰/۱۰/۲۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...