نسخه چاپی

هواپیما بیشتر از خودرو هوا را «آلوده» می‌كند

معاون اسبق سازمان محیط زیست با تأكید بر ضرورت انتقال فرودگاه مهرآباد برای جلوگیری از تشدید آلودگی هوا در تهران، گفت: برخاستن هواپیماها بیشتر از خودروها هوا را «آلوده» می‌كند.

به گزارش نما، حسن اصیلیان در گفت‌وگو با فارس درباره راهکارهای ویژه برای کاهش آلودگی هوا، اظهار داشت: معضل موجود به دلیل عدم تناسب بین تعداد خودروها و مساحت شهرها است، تعداد خودروهای تولیدی طی سال‌های اخیر زیاد بوده، این در حالی است که تعداد خودروهای فرسوده که از سیستم حمل و نقل خارج شده‌اند اندک بوده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس افزود: درصد قابل توجهی از آلودگی هوا در کلان‌شهرها بخصوص پایتخت، به سبب منابع متحرک است.

وی با بیان اینکه در تمام فصول سال آلودگی وارد هوا می‌شود، ابراز داشت: این در حالی است که در فصول سرد به واسطه پدیده وارونگی هوا این وضعیت بحرانی‌تر می‌شود و متأسفانه هوا که گرم می‌شود آلودگی هوا فراموش می‌شود.

اصیلیان با بیان اینکه لازم است درخصوص آلودگی هوا استراتژی مشخص و مدونی داشته باشیم، ادامه داد: باید در تمام فصول سال به این مقوله توجه شود.

کارشناس محیط زیست، ابراز داشت: در اطراف شهرها نیز شاهد استقرار صنایع آلاینده از جمله صنایع ریخته‌گری، پالایشگاه‌ها، کارخانجات آسفالت، معادن و همچنین فرودگاه هستیم که این امر نیز عاملی بر تشدید آلودگی هوا خواهد بود.

به گفته وی، هر صنعت و هر فعالیتی که کوچکترین آلودگی را تولید کند در چنین شرایطی وضعیت را بحرانی‌تر می‌کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس یادآور شد، چنانچه نتوانیم در آینده نزدیک در جهت استانداردسازی قدم برداریم، تنها راه حل این است که برای حل این معضل سیستم حمل و نقل عمومی را توسعه دهیم.

اصیلیان درباره انتقال فرودگاه مهرآباد، خاطرنشان کرد: آلودگی ناشی از نشست و برخواست هواپیما به مراتب بالاتر از آلودگی خودروها است، فرودگاه مهرآباد نباید در فضایی باشد که اطرافش را خانه‌های مسکونی احاطه کرده‌اند چرا که این فضا اشباع شده است و با کوچکترین منبع اثرات جدی‌تری را به همراه خواهد داشت.

۱۳۹۲/۸/۲۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...