نسخه چاپی

گدایان در مدینه و مكه چقدر درآمد دارند؟

هر چند مقامات سعودی از تشدید تدابیر برای از بین بردن پدیده تكدی گری در شهرهایی از جمله مدینه منوره و مكه مكرمه سخن گفته اند، با این حال این پدیده به ویژه در موسم‌های عمره و حج گسترش می‌یابد.

به گزارش نما به نقل از پايگاه اطلاع رساني حج، ۹۸ درصد گدايان سعودي نيستند و باندهايي مديريت آنها را برعهده دارند و مبارزه با تكدي گري، از جرم سازمان يافته جلوگيري مي‌كند.
برخي صحنه‌هاي تكدي گري در مقابل مساجد شهرهاي عربستان نمايان است.
نكته جالب درآمد نسبتا بالاي گدايان در عربستان است، آن طور كه كميته دائمي مبارزه با تجارت انسان در عربستان اعلام كرده است، هر گدا در ماه حدود ۶۰ هزار ريال سعودي درآمد داركه حدود ۵۰ ميليون تومان برابر با معادل ۱۵ هزار دلار در ماه مي‌شود.
سخنگوي رسمي وزارت امور اجتماعي عربستان در مكه مكرمه در گفتگو با الوطن از بغرنج شدن مشكل تكدي گري در عربستان و تبديل آن از يك فعاليت بي هدف به يك فعاليت سازمان يافته خبر مي‌دهد.
فهد بن محمد العيسي مي‌گويد دستگاه‌هاي مبارزه با تكدي گري در استان جده از ابتداي سال هجري قمري (كه از محرم الحرام آغاز مي‌شود) تا رمضان گذشته، هفت هزار و ۷۴۰ گداي زن و مرد را با هماهنگي دستگاه‌هاي ذيربط مانند پليس، اداره گذرنامه، راهنمايي و رانندگي، امر به معروف ونهي از منكر (پليس مذهبي) و اداره كشف و جستجو دستگير كرده اند.
آمار دستگاه مبارزه با تكدي گري جده به اين اشاره مي‌كند كه ۹۸ درصد گدايان دستگير شده، سعودي نيستند و دو درصد گدايان، سعودي هستند.
دفتر وزارت امور اجتماعي عربستان در منطقه مكه مكرمه اعلام كرده است تدابير لازم در خصوص متكديان سعودي اتخاذ شده است و از آنها تعهد گرفته شده است كه ديگر دست به گدايي نزدند و در خصوص غيرسعوديها هم، تصميمي كه غالبا گرفته مي‌شود، اخراج از عربستان و انتقال به كشورهايشان است.
اشكال ديگر كه پژوهشگران در خصوص پديده تكدي گري در عربستان با آن روبرو هستند، مساله آمار و ارقام نه در سطح استان‌ها بلكه در سطح كلي در عربستان است، در حالي كه وزارت امور اجتماعي عربستان، اعلام كرده است كه ۱۳ درصد گدايان دستگير شده، سعودي هستند، پژوهشهاي ديگر گدايان سعودي را بيش از ۲۰ درصد نشان مي‌دهد
ابراهيم الشدي سخنگوي گروه حقوق بشر بر ضرورت شناسايي دلايل اصلي و ريشه اي كه سبب شده است سعوديها به گدايي به عنوان يك حرفه پناه ببرند، تاكيد كرده است.
الشدي در عين حال جامعه عربستان را مسئول اجتماعي گسترش پديده تكدي گري معرفي مي‌كند. ابراز همبستگي با گدايان به ويژه در مساجد و چهارراه‌ها و خيابانهاي اصلي به اين پديده دامن زده است.
جرم سازمان يافته
بدر سالم باجابر دبيركل كميته مبارزه با تجارت انسان مي‌گويد برخي مواردي كه در خصوص گدايان پيگيري شده نشان مي‌دهد كه آنها بر اساس شاخصهاي جرم سازمان يافته حركت مي‌كنند.
اما عبدالحفيظ الغامدي پژوهشگر اجتماعي در گفتگو با الوطن تاكيد مي‌كند تكدي گري در عربستان به مرحله جرم سازمان يافته رسيده است و اين پديده كه قبلا تنها در موسم‌هاي عمره و حج گسترش مي‌يافت، حتي خارج ازاين زمان‌ها هم گسترش يافته است.
وي تكدي گري درعربستان را يك روند سازمان يافته در طول سال كه سود سرشار و سرسام آوري را نصيب گدايان مي‌كند، دانسته است.
به گفته وي، برخي باندها به ويژه آفريقايي به اداره شبكه هايي از گدايان كودك در مناطق مختلف عربستان (از جمله مكه مكرمه و مدينه منوره) روي آورده اند.
اما نكته نگران كننده، افزايش تعداد گدايان سعودي از ۱۳ درصد به ۲۰ درصد در كشوري است كه به دليل داشتن منابع غني نفت و گاز، مهمترين كشور صادر كننده نفت جهان به شمار مي‌رود.
البته مقامات سعودي اقدامات و جرايمي را براي مقابله با تكدي گري در نظر گرفته اند با اين حال پديده تكدي گري كه در مكه مكرمه و مدينه منوره، اسباب نارضايتي و آزار زائران حرمين شريفين به ويژه در موسم حج را فراهم مي‌كند، به شهرهاي ديگر عربستان هم كشيده شده است

۱۳۹۲/۸/۲۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...