نسخه چاپی

65 درصد زایمان های ایران سزارین هستند

یكی از مدیران دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی با اشاره به عدم وجود اعتدال در نظام سلامت كشور گفت: انجام 500 هزار عمل سزارین كه 65 درصد زایمان ها در سال را به خود اختصاص داده است، ضرورتی ندارد.

به گزارش نما به نقل از ایرنا، دکتر ˈمحمد علی حیدرنیاˈ روز پنجشنبه در همایش دولت تدبیر و امید، دانشگاه های علوم پزشکی، چالش ها و راهکارها اظهار داشت: مفهوم اعتدال در نظام سلامت یعنی توجه و پرداختن به راهبردهای آن به اندازه نقش آنها در سلامت جامعه است.

وی در این همایش که با محوریت بر دو موضوع اعتدال در نظام سلامت و استقلال دانشگاه ها سخن می گفت، افزود: اختصاص سهم عادلانه از فعالیت های آموزش پزشکی، ارائه خدمت و پژوهش به هر یک از راهبردهای نظام سلامت نکته حائز اهمیت است.

مدیر گروه پزشکی اجتماعی دانشکده پزشکی دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به آمار ارائه شده ازسوی وزارت بهداشت ادامه داد: بیش از 65درصد از زایمان های کشور به سزارین اختصاص دارد و 34درصد زایمان های روستایی در استان سیستان و بلوچستان به سبک عصر حجر انجام می شود.

حیدرنیا توضیح داد: در این استان هنوز مادران توسط ماماهای دوره ندیده فرزندان خود را به دنیا می آورند که این گواه بر این ادعاست که نظام عدالت خارج از اعتدال قرار گرفته است یعنی در یک جا زایمان ها به سبک سزارین که اصلا ضرورت هم ندارد و در جایی دیگر هنوز به روش های قدیمی و سنتی انجام می شود.

حیدرنیا هزینه های بالا اما بازده بسیار اندک را از پیامدهای عدم تعادل در نظام سلامت دانست و به نقل از وزیر بهداشت افزود: نظام سلامت کارآمد نیست و اعتدال ندارد.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی تصریح کرد: راهبرد های نظام سلامت برای رسیدن به این اهداف است که اولا مردم بیمار نشوند، در صورت بیماری سریع و صحیح درمان شوند و بیماران غیر قابل علاج درد کمتری را تحمل کنند.

۱۳۹۲/۸/۳۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...