نسخه چاپی

افزایش 22 درصدی مراجعان سقط درمانی در نیمه اول سال

در شش ماهه نخست سال جاری سه هزار و 904 نفر برای دریافت مجوز سقط درمانی به مراكز پزشكی قانونی سراسر كشور مراجعه كردند كه این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل كه تعداد مراجعان دریافت مجوز سقط درمانی سه هزار و 182 مورد بود،‌ 22.7 درصد افزایش یافته است.

به گزارش نما به نقل از اداره كل روابط عمومي و امور بين الملل سازمان پزشكي قانوني كشور، بر اساس آمارهاي موجود تعداد مراجعين سقط درماني به مراكز پزشكي قانوني سراسر كشور در شش ماهه نخست امسال سه هزار و 904 مورد بوده است كه از اين تعداد دو هزار و 753 نفر شرايط دريافت مجوز سقط درماني را داشتند و براي آنان مجوز سقط صادر شده‌است.
همچنين در نيمه اول سال گذشته استان‌هاي تهران با 902 مورد، فارس با 274 مورد و خراسان رضوي با 257 مورد بيشترين مراجعين سقط درماني را داشته اند.
يادآور مي شود يكي از نكات ضروري براي بررسي تقاضاي سقط درماني در مراكز پزشكي قانوني سن جنين است به اين نحو كه اگر سن جنين از 19 هفته بيشتر باشد و يا بر اساس سونوگرافي، بيش از چهار ماه از زمان لقاح گذشته باشد به هيچ وجه براي فرد متقاضي مجوز سقط صادر نخواهد شد.
همچنين وجود خطر جاني براي مادر در صورت ادامه بارداري و يا عقب افتاده و ناقص‌الخلقه بودن جنين به نحوي كه نگهداري از آن براي مادر ايجاد حرج كند از جمله مواردي است كه در صورت وجود هر يك از آن‌ها با درخواست مادر و با تشخيص سه نفر پزشك متخصص و تأييد پزشكي قانوني، مجوز سقط درماني صادر مي شود البته به شرط آنكه سن حاملگي كمتر از چهار ماه پس از لقاح باشد. پس همه ناهنجاري هاي جنيني موجب صدور مجوز سقط درماني نخواهد شد و تنها ناهنجاري هايي كه موجب حرج مادر باشد و اين موضوع به تأييد سه پزشك متخصص و معتمد برسد، يكي از شروط صدور مجوز سقط درماني محسوب مي شود.

تأكيد بر اين نكته ضروري است كه زمان در رسيدگي به پرونده هاي سقط درماني بسيار اهميت دارد تا آنجا كه تنها مورد از وظايف پزشكي قانوني كه بررسي آن نيازي به دستور مقام قضايي ندارد، رسيدگي به موارد درخواست سقط جنين است. بنابراين با توجه به اهميت زمان در پرونده هاي سقط درماني، پزشكي قانوني به مدارك متقاضيان در اسرع وقت رسيدگي و در صورت وجود شرايط قانوني با درخواست سقط جنين موافقت مي‌كند.

مادران متقاضي سقط درماني بلافاصله پس از مراجعه به پزشكي قانوني به كارشناس مربوط ارجاع و مدارك او مورد بررسي قرار مي گيرد، اگر سن بارداري اين فرد بيش از 19 هفته باشد كه قبل از تشكيل پرونده به فرد پاسخ منفي داده شده و برايش پرونده تشكيل نمي شود. اما اگر شرط زماني را از دست نداده باشد پس از تكميل مدارك و پرداخت تعرفه براي بررسي بيماري و يا ناهنجاري جنين به سه پزشك معتمد سازمان كه عمدتاً از اعضاي هيأت علمي دانشگاه ها هستند معرفي مي شوند تا مراحل كاري آنان به سرعت انجام و در صورت داشتن شرايط، مجوز سقط برايشان صادر شود.
گفتني است متقاضيان سقط درماني كه شرايط لازم را دارند و پزشكي قانوني نيز براي آنان مجوز صادر كرده بايد پيش از پايان چهار ماهگي(19 هفتگي و ولوج روح در جنين) و در كوتاه ترين زمان پس از دريافت مجوز براي انجام سقط به بيمارستان مربوط مراجعه كنند زيرا بيمارستان ها نيز پس از چهار ماهگي اقدام به سقط نمي كنند حتي اگر قبل از اين تاريخ پزشكي قانوني مجوز را صادر كرده باشد.

۱۳۹۲/۹/۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...