نسخه چاپی

افزایش امید به امضای توافقنامه موقت با ایران

روزنامه هاآرتص در تحلیلی سفر وزیر خارجه آمریكا به ژنو و پیوستن او به مذاكرات ایران با گروه ۱+۵ را نشانه نزدیك شدن به توافق بر سر مسئله هسته‌ای ایران دانست.

به گزارش نما به نقل از فارس: روزنامه هاآرتص در تحلیلی سفر وزیر خارجه آمریکا به ژنو و پیوستن او به مذاکرات ایران با گروه ۱+۵ را نشانه نزدیک شدن به توافق بر سر مسئله هسته‌ای ایران دانست.

به گزارش روزنامه صهیونیستی هاآرتص، جان کری، وزیر خارجه آمریکا صبح شنبه وارد ژنو شد؛ جایی که دیپلمات‌های آمریکایی و ایرانی می‌گویند در مذاکرات هسته‌ای پیشرفت حاصل شده است و احتمالا توافق میان ایران و گروه 1+5 بر سر برنامه هسته‌ای ایران امروز شنبه به زودی به امضا می‌رسد.

بر اساس این گزارش، سخنگوی وزرات خارجه آمریکا درست پیش از عزیمت جان کری به ژنو گفته بود او تصمیم دارد به امید رسیدن به توافق راهی سوئیس شود.

البته جن ساکی، سخنگوی وزرات خارجه آمریکا گفته است، سفر جان کری لزوما به معنای این نیست که توافقنامه به امضا می‌رسد، با این حال، او با هدف کمک به حل اختلافات و نزدیک شدن به توافق راهی ژنو شده است.

مدت کوتاهی بعد از اعلام خبر سفر جان کری، ویلیام هیگ، وزیر خارجه انگلیس نیز اعلام کرد او نیز برای مذاکرات ایران عازم ژنو می‌شود. لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه نیز شنبه صبح وارد ژنو شد و پیش از او، سرگی لاوروف، وزیر خارجه روسیه جمعه بعد از ظهر وارد این شهر شده بود.

به گزارش هاآرتص، ورود لاوروف و کری با اخباری همزمان شده است که از پیشرفت مذاکرات به سمت تدوین پیش‌نویس بیانیه درباره حق غنی‌سازی اورانیوم ایران خبر می‌دهد. در حالی که قدرت‌های غربی از به رسمیت شناختن این حق در توافقنامه موقت خودداری می‌کنند، طرف ایرانی این موضوع را به عنوان خط قرمز قلمداد می‌کند.

طبق گفته یک منبع ایرانی نزدیک به هیئت مذاکره‌کننده، پیش‌نویس توافقنامه احتمالا بر مبنای خواست ایران به عنوان امضا‌کننده پیمان منع اشاعه هسته‌ای باشد که به کشورها اجازه تولید انرژی هسته‌ای برای اهداف صلح‌آمیز را می‌دهد. با وجود این پیشرفت در زمینه غنی‌سازی که هنوز هیچ منبع رسمی‌ آن را تایید نکرده است، مورد دیگری که مطرح شده اقدام ایران در تداوم ساخت راکتور آب سنگین اراک است. نخستین بار درخواست برای توقف ساخت این راکتور از سوی فرانسه مطرح شد؛ موضوعی که باعث شد در دور قبلی مذاکرات توافقنامه موقت به امضا نرسد. اما ایرانی‌ها اعلام کرده‌اند که نیازی به توقف ساخت راکتور آب سنگین اراک نیست چراکه ایران قصد ندارد طی یکسال آینده آن را راه‌اندازی کند.

۱۳۹۲/۹/۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...