نسخه چاپی

دود سفید از ژنو بلند شده است/ كری: نگران نباشید، بروید بخوابید

عکس خبري -دود سفيد از ژنو بلند شده است/ کري: نگران نباشيد، برويد بخوابيد

خبر توافق ایران و 5+1 به خبر اول رسانه های خارجی تبدیل شده است. امروز صبح محمد جواد ظریف، باراك اوباما و جان كری تاكنون كنفرانس خبری داشته اند.

به گزارش نما، پس از سه دور مذاکرات فشرده در ژنو، ایران و 5+1 به توافق رسیده اند. دور سوم این مذاکرات که به روز پنجم رسیده است، بالاخره با این خبر همراه شد: "توافق ایران و 5+1" گرچه هنوز محتوا و جزئیات این توافق منتشر نشده است.





باراک اوباما در آمریکا و محمد جواد ظریف در ژنو در به صورت جداگانه در این رابطه سخنرانی کردند.





سخنان اوباما درباره توافق هسته ای با ایران





نگاهی به واکنش سایت های فارسی زبان وابسته به دولت های غربی به توافق ایران و 5+1 می اندازیم:





بی بی سی فارسی(bbc persian):





در تهران ساعت از پنج صبح گذشته و روشنایی کم‌کم به آسمان پایتخت ایران تابیده اما آنهایی که از شنبه شب مذاکرات هسته‌ای را در رسانه‌ها دنبال می‌کنند، شاید هنوز منتظر "صبح ژنو" باشند.





مایکل مان، سخنگوی کاترین اشتون می گوید ایران و شش قدرت جهانی به توافق رسیدند





محمد جواد ظریف در صفحه توییتر خود نوشت: "به توافق رسیدیم"





آقای عراقچی می‌گوید "حق غنی سازی ایران در توافق با 5+1 به رسمیت شناخته شده است" برای اطلاع از جزئیات این توافق باید منتظر کنفرانس خبری شد که تا چند دقیقه دیگر برگزار می شود





خبرنگاران و احتمالا میلونها نفر در ایران و سراسر جهان منتظر برگزاری نشست خبری مسئولان ارشد مذاکره کننده در ژنو هستند تا جزئیات توافق میان ایران و شش کشور جهانی را اعلام کنند. قرار است این کنفرانس خبری تا دقایقی دیگر برگزار شود.





سخنان محمد جواد ظریف در کنفرانس خبری اول



آخرین خبرها:



گزارش‌ها از جزئیات توافقنامه ایران و شش قدرت جهانی حکایت دارد که بر این اساس تحریم ها علیه تجارت طلا و پتروشیمی تعلیق خواهد شد و بیش از چهار میلیارد دلار از دارایی های بلوکه شده ایران به این کشور بازگردانده خواهد شد. جزئیات کامل این توافق هنوز اعلام نشده است.





کاترین اشتون و محمد جواد ظریف مقابل خبرنگاران حاضر شدند.





خانم اشتون از توافق میان ایران و شش قدرت جهانی خبر می‌دهد. او بعد از تشکر از آقای ظریف و دیگر وزرای خارجه گفت: "ما بر اساس احترام مقابل موفق شدیم به توافقی برسیم که ما را به یک راه حل نهایی سوق خواهد داد."





خانم اشتون در بیانیه کوتاهی که خواند از اهمیت توافق در این مذاکرات خبر داد و آن را راهگشا خواند اما از جزئیات این توافقنامه چیزی نگفت.





در سالن سازمان ملل متحد در ژنو، محمد جواد ظریف و وزاری خارجه شش قدرت جهانی در حال دست دادن و خوش و بش هستند. حتی آقای ظریف لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه را در آغوش گرفت و صمیمانه با او برخورد کرد.





خبرنگار بی‌بی‌سی از ژنو می‌گوید که احتمالا محمد جواد ظریف، نخستین شرکت کننده در کنفرانس خبری خواهد بود.





همزمان با نشاط و خوشحالی در ژنو، رسانه‌های ایران به گمانه‌زنی درباره جزئیات توافقنامه ایران و شش قدرت جهانی پرداخته‌اند. آنها از تعلیق شش ماهه غنی‌سازی در سطح 20 درصد خبر می‌دهند.





کاترین اشتون در مصاحبه‌ای تلویزیونی گفت: "ما خیلی امیدواریم که این توافق اولیه ما را به یک توافق نهایی سوق دهد. مذاکرات بسیار پیچیده بود و باید در ادبیات و تک تک لغات مداقه می‌کردیم. و در نهایت یک اتحاد در گروه 5+1 بر سر یک هدف به وجود آمد."





کاخ سفید با انتشار اطلاعیه ای از جزئیات توافقنامه ایران و شش قدرت جهانی خبر داده است. در این اطلاعیه از توافق بر سر توقف غنی سازی بالای 5 درصد سخن به میان آمده.





محمد جواد ظریف به سالن کنفرانس خبری آمد.





باراک اوباما می‌گوید "تحریم ها تاثیر گذاشتند و با روی کار آمدن آقای روحانی رایزنی های بسیار فشرده ای با ایران داشتیم و امروز دیپلماسی راهی را در برابر ما گشود."





اوباما: "ما تلاش کردیم که جلوی مسیر احتمالی ایران برای دستیابی به سلاح هسته ای را بگیریم و با این توافق در ماههای آینده و برای نخستین بار در سالهای گذشته، برنامه هسته ای ایران پیشرفت نخواهد کرد."





اوباما: در برابر ما بخشی از تحریم ها را به حالت تعلیق در می آوریم و این می تواند آغازی برای تعامل ایران و جامعه جهانی باشد. در نهایت این دیپلماسی است که می تواند ما را به نتیجه برساند. گام اولی که امروز به آن رسیدیم، مهمترین پیشرفتی است که ما در برابر برنامه هسته ای ایران داشتیم."





محمد جواد ظریف که همزمان با آقای اوباما شروع به گفتگو با خبرنگاران کرده بود در پاسخ به خبرنگار سی‌ان‌ان گفت: "حق غنی سازی و استفاده از دانش هسته ای در متن پروتکل الحاقی وجود دارد و این حق مسلم ماست. توافق فعلی در دو بخش به وضوح اشاره می کند که برنامه هسته ای ایران ادامه خواهد یافت."





آقای ظریف در این کنفرانس خبری وارد جزئیات توافقنامه کشورش با شش قدرت جهانی نشد اما تاکید کرد که در این توافقنامه "دست کم در دو بخش" به حق ایران برای غنی سازی و استفاده از انرژی هسته ای اشاره شده است. او همچنین تاکید کرد که در منطقه خاورمیانه کسی "نباید نگران باشد" چرا که امنیت و تعامل در خاورمیانه از الویت های ایران هم هست.











جان کری می‌گوید: "ما به توافقی رسیدیم که به موجب آن برنامه هسته ای ایران از این لحظه به طوری که برای کشورهای منطقه تهدیدی تلقی شود، ادامه نخواهد یافت و در حقیقت برنامه هسته ای ایران را به عقب خواهد برد و این یعنی امنیت برای متحدان ما در منطقه و اسرائیل."





جان کری: "آقای ظریف، وزیر خارجه ایران به شدت تلاش کرد و ما بابت این از او متشکرم. حالا ما باید به دنیا ثابت کنیم که ادعای ایران برای صلح آمیز بودن برنامه هایش صحت دارد."



جان کری: "بدون تصمیم ایران برای راهگشایی در مذاکرات به این توافق نمی رسیدیم."



جان کری: "تحریم‎ها به رسیدن ما به این توافق کمک کرد. اشتباه نکنید، وضع تحریم ها خودش هدف ما نبود. بلکه آنها وسیله ای بود برای اینکه به ما کمک کند تا به این مذاکرات برسیم و در نتیجه آن اقدامات امروز به این توافق رسیدیم که برای شش ماه به آن عمل خواهیم کرد. این توافق مهمترین بخش های برنامه هسته ای ایران را متوقف می کند. ما به تاسیسات کلیدی ایران دسترسی خواهیم داشت. ایران توافق کرده که همه غنی سازی بالای 5 درصد را متوقف کند و ذخیره غنی شده خود را کاهش دهد. یعنی در شش ماه آینده این ذخیره به صفر خواهد رسید.





جان کری: "ایران دیگر تاسیسات هسته ای نخواهد ساخت. سانتریفیوژ های جدید نخواهد ساخت. این توافقنامه نمی گوید که ایران حق غنی سازی دارد. در این سند فقط طرح اندازه غنی سازی ایران و برنامه صلح آمیز هسته ای ایران مورد اشاره قرار گرفته که باید با نظارت و بر اساس این توافق ممکن است ادامه یابد یا متوقف شود و هیچ جای آن به حق غنی سازی در پروتکل ان پی تی اشاره نشده است.





جان کری: "این فقط یک گام اول است اما مهم است چون نمی گذارد فعلا برنامه هسته ای ایران به جلو حرکت کند تا ما در گام های بعدی به توافق اساسی بر سر برنامه هسته ای ایران برسیم. در برابر ما بخشی از تحریم‌ها را تعلیق و بخشی از اموال و پول ایران را به این کشور باز می گردانیم."





جان کری: "تنها هدفی که ما را به اینجا آورد این بود که اطمینان پیدا کنیم که ایران به سلاح هسته ای دست پیدا نخواهد کرد و با همین هدف هم اینجا را ترک می کنیم... ما در فضایی با احترام متقابل آماده ایم که همکاری و تلاش کنیم تا این تهدید از میان برداشته شود."





جان کری در پاسخ به واشنگتن پست درباره آینده روابط ایران و آمریکا: "ایران و آمریکا برای 35 سال بود که اصلا نمی توانستند با هم حرف بزنند و دشمنی و عداوتی در میان ما تلنبار شده بود. در این مدت می توانستیم به هم کمک کنیم و در لحظاتی مثل مسایل افغانستان به هم کمک هم کردیم اما در بسیاری موارد هم مشکل داشتیم... خیلی زود است که برای مسئله روابط با ایران حرف بزنیم اما گام اول فعلا برنامه هسته ای است."





جان کری: "ایران می گوید نمی خواهد به دنبال سلاح هسته ای برود بنابراین ساده خواهد بود برای دولت ایران که مثل سایر کشورها ثابت کند که این برنامه صلح آمیز هست. ایران باید تاسیساتش را نشان دهد و اطمینان دهد (در مواردی مثل) تاسیسات آب سنگین اراک اصلا که در یک برنامه هسته ای (صلح آمیز) اصلا جایی ندارد."





جان کری هم همچون محمد جواد ظریف در پایان گفته های خود با شوخی به خبرنگاران گفت: "حالا بروید کمی بخوابید."











رادیو فردا(radiofarda):





خبرنگار گاردین از هتل اینترکنتیننتال می نویسد اگر همه چیز در ابهام است اما لابی هتل در حال تخلیه شدن است



از خبرنگاران رسانه ها دعوت شد تا برای عکاسی به مقر سازمان ملل بروند. این دور مذاکرات در آنجا برگزار نشد



مایکل مان، سخنگوی کاترین اشتون، خبر از «رسیدن به توافق» با ایران داده است. هانا کاویانی، خبرنگار اعزامی رادیو فردا به ژنو می‌گوید لابی هتل اینترکنتیننتال در حال تخلیه شدن است.



عباس عراقچی در توئیتر منسوب به او از «دود سفید» در مذاکرات می‌گوید. منظور او نیز رسیدن به «توافق» میان ۵+۱ و ایران است.



عباس عراقچی گفته است حق غنی‌سازی اورانیوم برای ایران به رسمیت شناخته شده است. در مورد جزئیات این توافق خبرنگاران در انتظار کنفرانس خبری هستند



محمدجواد ظریف نیز در توئیتر خود خبر از رسیدن به توافق میان ایران و شش کشور داده است.



هنوز جزئیات توافق میان ایران و شش کشور رسما منتشر نشده است. گفته می‌شود وزرای خارجه برای امضای توافق‌نامه به ساختمان سازمان ملل در ژنو رفته‌اند.





جزئیات منتشر شده در رسانه‌ها:
چهار میلیارد دلار از پول‌های مسدود شده ایران آزاد شود.
فعالیت‌ها در اراک، نظنر و فردو فعلا گسترش بیشتری نداشته باشد، غنی‌سازی زیر ۵ درصد ادامه داشته باشد.
حق غنی‌سازی در توافق‌نامه برای ایران در نظر گرفته شده است.



هنوز رسما جزئیات منتشر نشده است.
خبرنگاران در سالن کنفرانس خبری در انتظار نمایندگان ارشد ایران و ۵+۱ هستند.







صدای آمریکا(voa):





مایکل مان سخنگوی کاترین اشتون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اوایل روز یکشنبه در ژنو از توافق ایران با گروه ۱+۵ خبر داد. این گزارش به روز خواهد شد.



پیشتر خبرگزاری ها گزارش داده بودند آخروقت روز شنبه دیدار جان کری، محمد جواد ظریف و کاترین اشتون بدون اعلام پیشرفتی در نتیجه مذاکرات به پایان رسید. در عوض، معاون وزارت خارجه ایران موضع کشورش را محکم تر کرد.



عباس عراقچی به خبرنگاران گفت اگرچه ۹۸ درصد از مذاکرات انجام شده اما ایران نمی تواند زیر بار توافقی برود که در آن حق غنی سازی اورانیوم به رسمیت شناخته نمی شود.



او گفت:« هر توافقی بدون پذیرش حق غنی سازی برای تهران عملاً و شفاهاً غیرقابل قبول است.»



عراقچی و ظریف موفقیت مذاکرات را منوط به پذیرفتن حق ایران برای غنی سازی از سوی جامعه بین المللی کرده اند که به منزله غرور ملی تلقی می شود.



در معامله ای که به ایران پیشنهاد شده، با آن که ایران می تواند به غنی سازی به صورت بسیار اندک و تحت نظر دقیق بازرسان بین المللی ادامه دهد، اما مقام های غربی نمی خواهند عبارت حق «قانونی» غنی سازی را در توافق به کار برند.



درعوض پیشنهاد کرده اند که زبان آن را تغییر دهند و به صورت پذیرفتن حق همه کشورها برای داشتن انرژی صلح آمیز هسته ای در آورند. به نظر می رسد که ظریف هفته گذشته این پیشنهاد را پذیرفته بود.



نکته دشوار مورد بحث دیگر در مذاکرات کاهش محدود تحریم ها در قبال توقف برنامه اتمی ایران است که شامل بخش کوچکی از دارایی های ارزی ایران در خارج و برداشتن تحریم های بازرگانی ست. اما تحریم های نفتی و بانکی را، که سخت ترین بخش تحریم هاست، در بر نمی گیرد.



مذاکره کنندگان ایران، که از مخالفت تندروهای داخلی با قبول هرگونه محدودیت در برنامه اتمی آگاه هستند، برحفظ حق غنی سازی اورانیوم تاکید دارند، و می گویند برای تولید برق و پژوهش های پزشکی به غنی سازی نیاز است. آنها همچنین می خواهند حداکثر کاهش ها در تحریم های اقتصادی منظور شود.



دیپلمات های ارشد شش قدرت عمده جهان می گویند دامنه اختلاف ها با طرف ایران تنگ تر شده اما نمی توانند از رسیدن به توافق سخن بگویند.



جان کری وزیر امور خارجه آمریکا و وزیران امورخارجه پنج کشور دیگر روز شنبه در ژنو کوشش دیپلماتیک فشرده ای را برای رسیدن به توافقی در مورد برنامه اتمی ایران آغاز کردند، درهمین حال یادآور شدند موانع عمده ای وجود دارد.



محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران روز شنبه با دیدیه برک هالتر، وزیر خارجه سویس، کشور میزبان کنفرانس، دیدار و گفت و گو کرد.



سرگیی ریابکوف، معاون وزیرخارجه روسیه روز شنبه به خبرنگاران گفت درخواست ایران برای ادامه ساختن راکتور در نزدیکی شهر اراک یکی از مسائل اصلی مورد اختلاف است. او گفت با آن که مذاکرات به محدود کردن اختلاف ها رسیده اما معلوم نیست به موفقیت دست یابد.



هدف از مذاکرات رسیدن به توافق موقتی است که بر اساس آن، در قبال توقف برنامه اتمی ایران به مدت شش ماه، کاهش محدودی در تحریم های اقتصادی علیه ایران انجام شود. اگراین معامله موقت به نتیجه برسد و برقرار بماند، طرف ها درباره توافق های مرحله نهایی، مذاکره خواهند کرد.





روزآن لاین(roozonline):





خبری چنین بزرگ و خوش برای ایرانیان، به روزنامه های یکشنبه تهران نرسید چرا که ساعت پنج و نیم تهران کامل شد اخباری که از لای درهای کنفرانس به بیرون درز کرده و یا از لبهای بسته دیپلومات ها خوانده شده نشان می دهد که تا نیمه شب شنبه بخش های کلی توافقتامه تاریخی مورد موافقت قرار گرفته . به نظر می رسد حضور وزیرخارجه روسیه موثر بوده چرا که وی دو بار با جواد ظریف و یک بار با همتای آمریکایی خود دیدارهای خصوصی داشت و دوباره گفتگوهای عمومی ادامه یافت.




اما همزمان با توجه جهانی به ژٰنو، اخباری که در صفحات روزنامه ها و خبرهای تلویزیونی می نشست حکایت از آغاز یک کارزار تبلیغاتی علیه توافق ها توسط سعودی داشت . چنان بود که گزارشگر بی بی سی به طعنه گفت بدین ترتیب ریاض به جای تل آویو نشسته است.




اجتماع وزیران شش کشور بزرگ جهان در ژنو و حضور همزمان آنان در جلسات طولانی که نشان از اهمیت مذاکرات دارد، بار دیگر خوش بینی را به محافل سیاسی و رسانه های جهان بازگرداند که توافق گسترده ای بین جمهوری اسلامی و آمریکا، اروپا، چین و روسیه در پیش است.

۱۳۹۲/۹/۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...