نسخه چاپی

كری: در توافقنامه گام اول نیامده كه ایران حق غنی‌سازی دارد/توافق بدون تصمیم ایران امكانپذیر نبود

عکس خبري -کري: در توافقنامه گام اول نيامده که ايران حق غني‌سازي دارد/توافق بدون تصميم ايران امکانپذير نبود

وزیر خارجه آمریكا در خصوص توافقات اولیه صورت گرفته بین گروه ۱+۵ و ایران در كنفرانس خبری ژنو سخنرانی كرد.

به گزارش نما به نقل از فارس، جان کری وزیر خارجه آمریکا در یک کنفرانس خبری تأکید کرد که بدون تصمیم ایران چنین توافقی حاصل نمی‌شد و البته ادامه داد که در توافق گام اول به هیچ عنوان نیامده که ایران حق غنی‌سازی دارد.

وی در ابتدای کنفرانس خبری خود تصریح کرد: خیلی روز و شب طولانی بود. تشکر می کنم از دولت سوئیس، از سازمان ملل، ما بسیار مفتخریم که اینجا هستیم، در این ساعات اولیه صبح از همکاران خود، انگلیس، فرانسه،روسیه،چین و آلمان و خانم اشتون تشکر می‌کنم که نه تنها دوست خوبی است بلکه پشتکار دارد و مذاکره کننده قوی است و برای رهبری او در این مذاکرات خوشحال هستیم. من همچنین می‌خواهم از تیم آمریکا هم تشکر کنم. افراد زیادی برای مدت زمان زیادی درگیر بودند و تلاش کردند و عده‌ای نیز هم در آمریکا وجود دارند که خودشان می‌دانند که چه کسانی هستند و در اینجا می‌خواهم از وندی شرمن، معاون خودم تشکر کنم که خیلی صبور و ماهر است و در طول این پروسه سالهای طولانی بسیار کمک کرده است و سکان تیم آمریکا را در این مذاکرات به دست گرفته است.

جان کری تصریح کرد: در ماه سپتامبر در مجمع عمومی سازمان ملل، اوباما از من و تیم من خواست که با همکاران خود همکاری کنیم که درباره نگرانی‌های جامعه بین‌الملل درباره برنامه هسته‌ای ایران به یک راه‌حل برسیم. ماه گذشته، 1+5 به یک مذاکره سریع وارد شد تا با ایران به صورت جدی مذاکره کند. هدف این مذاکرات ساده است و آن این است که ایران ماهیت صلح‌آمیز هسته‌ای خود را ثابت کند و نشان دهد که به سمت تسلیحات هسته‌ای نمی رود.

وزیر خارجه آمریکا درباره توافق اولیه ایران و 1+5 در ژنو گفت: امروز ما در حال برداشتن یک گام جدی در جهت پاسخ به تمامی سوالاتی که در این سالها پیش آمده است، هستیم. ما این گام را در جهت توافق جامع‌تر برداشتیم تا جلوی پیشرفت هسته‌ای ایران و غنی‌سازی ایران و توسعه از هم‌اکنون به بعد برنامه هسته‌ای ایران را بگیریم و در نهایت ثابت شود که که دیگر برنامه هسته‌ای ایران منطقه و کشورهای دیگر را تهدید نمی‌کند. اگر ایران بتواند این گام را بردارد به یک راه حل نهایی و جامع تر که دنیا را امن می کند، می‌رسیم.

کری تأکید کرد: توافق حاصل شده یک گام اول است که برنامه هسته‌ای ایران را به عقب می برد، فاصله مدت زمانی که ایران احتیاج دارد که به بمب برسد، به عقب می برد، متحدان ما همچون اسرائیل را امن تر می کند این فرایند مشکل و دشواری بوده است و این فرایند سختی برای ما و متحدان ما بوده است و برای دولت ایران همس سخت بوده است.

وی تصریح کرد: فاز بعدی سخت تر و در عین حال تأثیر گذارتر خواهد بود در حالیکه ما اختلاف اساسی خود را داریم و این باید حل بشود واقعیت این است که بدون تصمیم ایران نمی‌توانستیم به این توافق برسیم. ظریف به سختی تلاش کرد و ما به وضوح به این مسئله اعتقاد داریم و خیلی خوشحال هستیم که ایران چنین تصمیمی گرفت و از ظریف بخاطر این تلاش تشکر می‌کنیم.

کری گفت: ما باید به دنیا ثابت کنیم که ایران حرفی که در این سالها زده است و این بوده که برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای دارد، صحت داشته است و با توافق اولیه فرصتی را ایجاد کردیم که به توافق نهایی برسیم که ایران به تسلیحات هسته‌ای دست پیدا نمی‌کند.

وی در ارتباط با تحریم‌ها گفت: ما معتقدیم که این تحریم‌ها هستند که ایران را به مذاکرات آوردند و در نهایت ما را به سوی مذاکرات جامع تر می برند اما این این تحریم ها به خودی خود هدف نبودند. هدف تحریم‌ها این بود که مذاکره داشته باشیم و این همان اتفاقی است که هم‌اکنون در حال رخ دادن است و هدف دیگر این است که یک توافق قوی و محکم برای چک کردن برنامه هسته‌ای ایران داشته باشیم.

کری تأکید کرد: ما خیلی واضح و صریح هستیم که هرکاری انجام می‌دهیم تا از تسلیحاتی شدن ایران جلوگیری کنیم. ما گفتیم که ترجیح می دهیم این مسئله از طریق یک راه‌حل صلح‌آمیز حل شود و در نتیجه در جهت این تلاش‌ها گام برداشتیم و و در آن مسیر حرکت کردیم.

وزیر خارجه آمریکا سپس به جزئیات این توافق پرداخت و گفت: اول اینکه این توافق، مهم‌ترین گوشه‌ برنامه هسته‌ای ایران را قفل می‌کند و جلوی پیشرفت آن را می‌گیرد به شکلی ذخیره اورانیوم غنی‌شده را کمتر می‌کند و طول دورانی که ایران به سمت بمب هسته‌ای ممکن است حرکت کند را افزایش می‌‌دهد. ما به تأسیسات کلیدی دسترسی پیدا می کنیم و با قطعیت بیشتر می توانیم تشخیص بدهیم که ایران به تعهدات عمل می کند. ایران توافق کرده است که غنی‌سازی بالای ۵ درصد را متوقف می‌کند و همه ذخایر اورانیوم ۲۰ درصد خود را از بین ببرد، به این شکل که در حالیکه ایران ۲۰۰ کیلوگرم اورانیوم ۲۰ درصد غنی شده دارد در ظرف ۶ ماه آن را به صفر کیلوگرم برساند.

وی ادامه داد: ایران ذخیره ۵ درصد خود را در ۶ ماهه آینده افزایش نمی دهد، تأسیسات غنی‌سازی اضافی را نمی سازد، ایران سانتریفویوژ جدید نمی سازد و تأسیسات سوخت اراک را که هنوز ساخته نشده نمی سازد.

جان کری گفت: ایران پذیرفته برنامه خود را تحت نظارت بین المللی قرار بدهد و این گام اول بیشترین نگاه و چشم‌انداز را نسبت به برنامه هسته ای ایران به ما و جامعه بین الملل می دهد.

۱۳۹۲/۹/۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...